• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

fejk eller äkta klocka

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Breitling peakade på 80- och tidigt 90-tal! Nu är det bara skräp..

Detta är en värdig Breitling!

image.jpg
Precis som du min vän..precis som du!



Edit: den där iPhoneladdaren ser inte helt hälsosam ut! Akta!!
 

shark

Breitling
jag har aldrig sagt något till denna människa så det finns inget jag behöver be om ursäkt för ja kan inte rå för att breitling gör så fula klockor nu för tiden att man inte tror det är äkta :p
 

frest73

Cartier
2-Faktor

Carolin

Cartier
Precis som du min vän..precis som du!



Edit: den där iPhoneladdaren ser inte helt hälsosam ut! Akta!!
Var det pga din kommentar här Ricvin som du senare av herrn blev kallad gammal kastrat? Det var verkligen bland det fulaste jag hört men också ett nedrigt bra uttryck. Tänker spara det i min "fula ord samling". :D
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Var det pga din kommentar här Ricvin som du senare av herrn blev kallad gammal kastrat? Det var verkligen bland det fulaste jag hört men också ett nedrigt bra uttryck. Tänker spara det i min "fula ord samling". :D
Skulle tror det. Han blir lite känslig när man lyckas med att ge honom en verbal känga. Det enda han kontrar med är att jag är så himla gammal... Har för mig att jag är 3 år äldre. Därav "gubbis"..
Försökte ju även rädda livet på honom genom att påpeka att laddaren är farlig!!! Det hade man ju inget för:)
 

fredrikb

Cartier
Nåt är konstigt med datumet. Nån som vet hur det ska vara, eller kan det tom variera mellan årgångar?

Det ser onekligen rätt trångt ut för ett tvåsiffrigt datum på den översta...
 

Tapiren

Cartier
Får man bumpa denna tråd med ännu en bra-eller-anus-fråga?

En kollega har fått denna klocka, jag har ännu inte klämt med på den men jag är förvånad över inköpet, minst sagt. Naturligtvis har frågan om äkthet börjat cirkulera i mitt huvud. Hur lyder domen från er kunniga?

Jag är ännu nybörjare och kan inte dra några slutsatser utifrån en suddig bild, mer än att finishen känns lite sådär, samtidigt som visarnas längd etc förefaller stämma. Om den är tokfejk eller otvivelaktigt äkta så skratta gärna åt mig, jag är nybörjare och bjuder på detta.
FullSizeRender.jpg
 

jhm

Panerai
Får man bumpa denna tråd med ännu en bra-eller-anus-fråga?

En kollega har fått denna klocka, jag har ännu inte klämt med på den men jag är förvånad över inköpet, minst sagt. Naturligtvis har frågan om äkthet börjat cirkulera i mitt huvud. Hur lyder domen från er kunniga?

Jag är ännu nybörjare och kan inte dra några slutsatser utifrån en suddig bild, mer än att finishen känns lite sådär, samtidigt som visarnas längd etc förefaller stämma. Om den är tokfejk eller otvivelaktigt äkta så skratta gärna åt mig, jag är nybörjare och bjuder på detta.
FullSizeRender.jpg


Tokfejk!
 

Tapiren

Cartier
För att...?

Det jag identifierar är främst finishen, men i övrigt ser den för mitt otränade öga hyfsat reko ut. Jag blir dock alltid lika imponerad av er andra som med säkerhet avfärdar något som fejk när den för mitt öga inte ens ser felaktigheterna vid en direkt jämförelse.
 

Galaxy

Rolex
För att...?

Det jag identifierar är främst finishen, men i övrigt ser den för mitt otränade öga hyfsat reko ut. Jag blir dock alltid lika imponerad av er andra som med säkerhet avfärdar något som fejk när den för mitt öga inte ens ser felaktigheterna vid en direkt jämförelse.

Datumet förstorar helt fel (dessutom med fel font) ser det ut som, och ingen lume (?) trots T Swiss Made T, om det nu står det. Tritium borde inte heller ha används på en sådan ny klocka, antar jag...
 

jhm

Panerai
Finishen, armbandet och datumförstoringen, är grejor man ser omedelbart, trots att vi bara har en, riktigt dålig bild. :)
 

Owird

Omega
Får man bumpa denna tråd med ännu en bra-eller-anus-fråga?

En kollega har fått denna klocka, jag har ännu inte klämt med på den men jag är förvånad över inköpet, minst sagt. Naturligtvis har frågan om äkthet börjat cirkulera i mitt huvud. Hur lyder domen från er kunniga?

Jag är ännu nybörjare och kan inte dra några slutsatser utifrån en suddig bild, mer än att finishen känns lite sådär, samtidigt som visarnas längd etc förefaller stämma. Om den är tokfejk eller otvivelaktigt äkta så skratta gärna åt mig, jag är nybörjare och bjuder på detta.
FullSizeRender.jpg

Den ser tokfejk ut :)
 

elmaco

Omega
Får man bumpa denna tråd med ännu en bra-eller-anus-fråga?

En kollega har fått denna klocka, jag har ännu inte klämt med på den men jag är förvånad över inköpet, minst sagt. Naturligtvis har frågan om äkthet börjat cirkulera i mitt huvud. Hur lyder domen från er kunniga?

Jag är ännu nybörjare och kan inte dra några slutsatser utifrån en suddig bild, mer än att finishen känns lite sådär, samtidigt som visarnas längd etc förefaller stämma. Om den är tokfejk eller otvivelaktigt äkta så skratta gärna åt mig, jag är nybörjare och bjuder på detta.]

Som tidigare nämt, datumet ser katastrofalt fel ut i mina ögon och för att inte tala om länkens dåliga passform... som du själv säger så är finishen inte helt hundra heller!
 

Tapiren

Cartier
Jo, denna variant ser ju mer reko ut, även om jag som sagt hade väldigt svårt att pricka något som var tvärfel. Jag trodde inte ens att Rolex hade den typen av länkar, men där fick jag lära mig något nytt! Hur vanligt är det att fejkisar har flytande visare?

Tack för era svar!
 

Bilagor

  • 21091201[1].jpg
    21091201[1].jpg
    61.4 KB · Visningar: 254
Jo, denna variant ser ju mer reko ut, även om jag som sagt hade väldigt svårt att pricka något som var tvärfel. Jag trodde inte ens att Rolex hade den typen av länkar, men där fick jag lära mig något nytt! Hur vanligt är det att fejkisar har flytande visare?

Tack för era svar!

Det är inget ovanligt. Mer påtagligt måste väl vara om du känner om det är äkta guld eller inte? Rolex gör väl inte guldpläterat?
 

jhm

Panerai
Jo, denna variant ser ju mer reko ut, även om jag som sagt hade väldigt svårt att pricka något som var tvärfel. Jag trodde inte ens att Rolex hade den typen av länkar, men där fick jag lära mig något nytt! Hur vanligt är det att fejkisar har flytande visare?

Tack för era svar!


Hur vanligt som helst idag. Ett billigt automatiskt urverk kostar inte mycket mer än ett billigt kvartsverk idag.
 

Tapiren

Cartier
Jag har inte fått klämma på den än, tyvärr! Hade det varit en Sub hade det varit lättare, dessa har man ju klämt en hel del på men denna länk vet jag inte riktigt hur den ska upplevas.
 

jhm

Panerai
Jag har inte fått klämma på den än, tyvärr! Hade det varit en Sub hade det varit lättare, dessa har man ju klämt en hel del på men denna länk vet jag inte riktigt hur den ska upplevas.


Jag hade nog "upplevt" den som en hög skrot, vilket den också är. Hör efter med forumets bågskyttar, om de behöver fler objekt att skjuta prick på. ;)
 

Tapiren

Cartier
TS eller trådbumpare?

Som bumpare så...nja, jag hade nog inte köpt just dem klockan till min hustru men det är såklart en fin klocka.

Är det länkens lite taffliga och skramliga (utifrån den dålig bilden...) passform som är en give away? Jag ser äldre jubilee-länkar framför mig, som väl gärna blir lite glappa och skramliga?
 

hellbit

Cartier
Men herregud den är ju tokfejk!
Finishen är ju iallafall på denna bilden helt usel.
Skulle det vara solitt guld? Knappast.
Sen datumet är ju inte centrerat i förstoringen samt att typsnitt ser kass ut.
Jag skulle med denna bilden säga att det inte bara är en kopia utan dessutom en av sämre kvalitet.
O ja alla fejk har mer eller mindre flytande visare.
Har jag fel med dessa ord så beror det endast på bilden som är av usel kvalitet
 

Tapiren

Cartier
Tack för alla bra svar, det är kanske dumma frågor jag kommer med men jag lär mig sakta men säkert:)
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Får man bumpa denna tråd med ännu en bra-eller-anus-fråga?

En kollega har fått denna klocka, jag har ännu inte klämt med på den men jag är förvånad över inköpet, minst sagt. Naturligtvis har frågan om äkthet börjat cirkulera i mitt huvud. Hur lyder domen från er kunniga?

Jag är ännu nybörjare och kan inte dra några slutsatser utifrån en suddig bild, mer än att finishen känns lite sådär, samtidigt som visarnas längd etc förefaller stämma. Om den är tokfejk eller otvivelaktigt äkta så skratta gärna åt mig, jag är nybörjare och bjuder på detta.
FullSizeRender.jpg
Kameran eller mobilen den där bilden är tagen med måste vara fejk! I övrigt är det rätt så tröttsamt att det slängs upp en massa skitbilder och frågar om äkta eller fejk.
 

Tapiren

Cartier
Jo, det förstår jag samtidigt som det är ett bra tillfälle att försöka lära sig något. Men visst är det tröttsamt med suddiga bilder.
 
Topp