• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fel clasp? Förändrar det värdet?

deddas

Rolex
Hej!
Jag har gjort affär med @DiscoPapa där jag sålde en 7206 länk till honom. Han har nu fått den värderad(av Kaplans) och de säger att claspen är ifrån 1983! Jag tittade på länken och så gjorde köparen och det står 2 och 67 på claspen så jag antog att den var ifrån -67. Förändrar det värdet på länken? Hur mycket isf?
Discopapa har antagligen även han synpunkter och skulle skriva en tråd om detta imorgon. Jag tänkte börja med att berätta min del så kan han kanske fylla på och berätta sin imorgon.
Tacksam för svar!
Länk till annonsen:
https://klocksnack.se/threads/7206-länk-från-1967-med-80-endlinks.76310/
Vi möttes även f2f ska sägas.
Mvh
Deddas
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Som förklarat i PM är det fråga om en reklamation och inte ångerrätt. Jag har dessvärre inte tid att återkomma i den här tråden förrän imorgon förmiddag men följande printscreens sammanfattar problemet bra.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4-1.jpg

4-2.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Som förklarat i PM är det fråga om en reklamation och inte ångerrätt. Jag har dessvärre inte tid att återkomma i den här tråden förrän imorgon förmiddag men följande printscreens sammanfattar problemet bra.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4-1.jpg

4-2.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

Hej!
Jag har gjort affär med @DiscoPapa där jag sålde en 7206 länk till honom. Han har nu fått den värderad(av Kaplans) och de säger att claspen är ifrån 1983! Jag tittade på länken och så gjorde köparen och det står 2 och 67 på claspen så jag antog att den var ifrån -67. Förändrar det värdet på länken? Hur mycket isf?
Discopapa har antagligen även han synpunkter och skulle skriva en tråd om detta imorgon. Jag tänkte börja med att berätta min del så kan han kanske fylla på och berätta sin imorgon.
Tacksam för svar!
Länk till annonsen:
https://klocksnack.se/threads/7206-länk-från-1967-med-80-endlinks.76310/
Vi möttes även f2f ska sägas.
Mvh
Deddas
Med tanke på priset och hur mycket det gör om länken är original eller inte, så skulle jag köpt tillbaka.
Få den verifierad av tredje part och sälj den På nytt om den är kosher.
 

deddas

Rolex
Med tanke på priset och hur mycket det gör om länken är original eller inte, så skulle jag köpt tillbaka.
Få den verifierad av tredje part och sälj den På nytt om den är kosher.
Men det har ju skett? Länken är original? Jag köpte den av LunarOyster. Det ända som diskuteras är att claspen är ifrån -83 men jag har bilder på märkningar(i min annons) med siffrorna 2/67
 

deddas

Rolex
Rättsliga påföljder är bananas, dock står en gentleman för vad han säljer. Visar det sig senare att något är fake/otroligt fel årtal är det bara att belåna Och betala tillbaka.
Vet du hur stor värdeskillnaden är?
Sen känner jag efter discopapas hot om rättsliga påföljder att detta inte känns helt soft att bara köpa tillbaka.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ett blad ser ut att vara bytt. Det borde inte vara någon datummarkering på det som är H-märkt. Jag tror inte att det är jättesvårt att åtgärda men det säger jag lite utan att riktigt veta. De dyra delarna är fortfarande kvar på länken.

Ett tips är att jobba med varandra istället för att komma med halva hot och trams. Ansvaret är ditt deddas och det är ju inte direkt första gången du har otur i denna typ av affärer. Hjälp nu DiscoPapa genom att leta ett korrekt blad och hitta en urmakare som klarar av att byta det. Detta borde inte vara omöjligt att styra upp.
 

deddas

Rolex
Ett blad ser ut att vara bytt. Det borde inte vara någon datummarkering på det som är H-märkt. Jag tror inte att det är jättesvårt att åtgärda men det säger jag lite utan att riktigt veta. De dyra delarna är fortfarande kvar på länken.

Ett tips är att jobba med varandra istället för att komma med halva hot och trams. Ansvaret är ditt deddas och det är ju inte direkt första gången du har otur i denna typ av affärer. Hjälp nu DiscoPapa genom att leta ett korrekt blad och hitta en urmakare som klarar av att byta det. Detta borde inte vara omöjligt att styra upp.
Haha nej, jag borde bara ge upp.
Tack för din hjälp!
Jag köpte som sagt länken av Lunaroyster och där läste jag detta.
IMG_3917.PNG

Det står ju att det har en 67 date code? Ska jag inte gå på det då?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Haha nej, jag borde bara ge upp.
Tack för din hjälp!
Jag köpte som sagt länken av Lunaroyster och där läste jag detta.
IMG_3917.PNG

Det står ju att det har en 67 date code? Ska jag inte gå på det då?
Det är ju märkt -67. Det är det andra bladet som är märkt H. Det borde vara utan den märkningen. Se bifogad bild på hur bladen borde vara märkta.


IMG_5707.JPG
 
Retur och eventuellt avdrag för det slitage som blivit under tiden som köparen använt varan. Som Eriksson skriver, en gentleman står för sina affärer.
 

deddas

Rolex
Att du inte tittade noga som uppenbarligen din köpare nu gjort. :)

Det är ingen big deal men vill köparen ha det avhjälpt eller återtaget så får du acceptera det. Snacka med Kirill så kanske han kan skicka ett korrekt blad.
Köparen tittade inte noga...
Kaplans gjorde det. Det var ju som sagt en affär för 2 månader sedan. Jag förstår din poäng. Jag är även tacksam för att du tar dig tid gällande den. Jag menar bara att om det står i en annons av professionell säljare borde jag kunna gå på det.
 

MartinL

Omega
Det framgår i annonsen att länken är från ett visst årtal och då antas samtliga väsentliga delar vara från samma årtal om inte annat nämns. I efterhand har det visat sig att en del av länken inte är från detta årtal (räknar in hela spännet i vad som benämns som länk då annonsen inte särskiljer länk och spänne). Detta var något du som säljare inte var medveten om då du sålde.
Du har som säljare ansvar att beskriva objektet korrekt i text och i denna annons blev det fel. Således tycker jag en retur vore klädsamt.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
@deddas gå tillbaka till din säljare (tror du har tur att det är kirill) så löser han säkerligen det. Man kan inte sälja en länk för 20k (där allting hänger på att den är original) och sen bara släppa det för att man har handlat upp pengarna. Tror till och med att Kirill skulle uppskatta att du går tillbaka till han så han får lösa detta då han nog inte vill att Sveriges största klockforum tror han plockar samman länkar. Detta löser ni grabbar..
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Okej vi börjar från början med vad som föranledde att jag flaggade för scenariot att koppla in juridik för att lösa detta och det är bemötandet som jag fick efter att ha påtalat felaktigheten i annonsen.

"Okey men det var ju även klart och tydligt i annonsen ingen retur vid f2f att claspen var ifrån 83 var ju även inget jag visste något om."

"Pengarna är även lagda på annat. Så de pengarna finns tyvärr inte längre..."

Jag förväntade mig beklagande, ursäkt och en diskussion kring hur vi löser problemet.

Deddas tycker sedan att jag ska "lugna ner mig" då jag sakligt påpekar att det rör sig om ett ihopplock av claspen och går sedan vidare med att han fått ett bud på 20k av en annan som om det skulle bekräfta länkens riktighet.

Jag känner här att vi hamnar i klinch direkt då det inte finns tillstymmelse till att vara behjälplig och jag skriver sakligt att jag vet att jag har rätt att reklamera köpet i och med felaktig annons. Detta uppfattar deddas som ett hot och vi låser diskussionen ytterligare.

I efterhand dumt av mig att ta upp det juridiska i ett så tidigt skede då jag borde ha frågat var länken kom ifrån och kolla om han kunde kontakta den säljaren och på så vis hjälpa mig. Sedan att diskussionen sker sent en fredagskväll gör inte saken bättre...

Däremot menar jag vad jag skrev. Skulle deddas helt fly sitt ansvar tvekar jag inte på att dra detta juridiskt. Detta tycker jag inte är hotfullt. Är man oense och låst i diskussioner är det bra att låta juridik avgöra rätt och fel. Än bättre att lösa det under mer gentlemannamässiga former...

Nu till själva länken. Jag studerade bilder/text från annonsen och vi sågs på ett café för affär. I annonsen är inte den claspdelen med "H" fotograferat. Väl på plats insåg jag att det var än mer stretch i länken än förväntat och jag tvekade men beslutade mig för att köpa länken om jag fick pruta ner den till 19k. Jag anser fortfarande att jag betalade premium men i och med att 7206 är svår att få tag på och den nu var tillgänglig precis framför mig ansåg jag att det fick kosta lite extra.

Jag har varit mycket glad i mitt köp och planerade för att skicka ner länken till Michael Young i Hong Kong för att fixa stretchet. Av en slump bestämde jag mig för att värdera min klocka hos Kaplans och det är när jag får värderingsintyget som det knyter sig i magen. Att en del på klockan är från 1983 känns extremt fel. Jag vill åt känslan att allt på klockan är tidsenligt (letar även efter nytt insert) och att jag nu dessutom betalat premium för ett ihopplock känns olustigt minst sagt.

Efter att den här tråden skapats har deddas visat på initiativ till att vara behjälplig:

ded.png



Jag känner inte till den italienska säljaren men spontant känns det ännu mer som ett ihopplock av att köpa den delen som han föreslår:

https://www.chrono-shop.net/fr/ferm...er-.html?search_query=7206+blade&results=2487

Jag tycker vi avvaktar tills att LunarOyster återkopplar och ser vad han kan göra. I den bästa av världar låtar han deddas i sin tur göra en retur alternativt att han ordnar fram korrekta länkdelar.

Under tiden tar jag tacksamt emot synpunkter på om något annat skulle vara knas med länken.

Här är nyfotade bilder:


IMG_7445.JPG
IMG_7446.JPG
IMG_7447.JPG
IMG_7448.JPG
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag tycker att länken ser fräsch ut och priset är väl inte så mycket att bråka om. Jag vet inte riktigt om det jag ser på bilderna ens kan kallas stretch med tanke på att länken är 50 år gammal. Ska den vara tightare så måste det nästan vara en stretchlänk vilket 7206 inte är.

Skippa att handla från fransmannen om ni absolut inte måste. Jag skulle tro att Kirill kan trolla fram ett blad med lite vilja. Sedan så får ni en liten utmaning att hitta en urmakare som byter det men någonstans löser ni säkert det. Om inte så kan MY lösa det när du sedan trollar bort stretchen och gör den så där hongkongianskt övertight.

Och innan ni ev köper mer saker.. Se till att ni köper rätt. :)
 

Kronometern

Breitling
Har ni talat med varandra telefonledes? Det brukar oftast vara ett bättre sätt att lösa en affär. Det blir lätt missförstånd via en massa skrivande.
 
Topp