• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

feljusterad länk?

EJR

Breitling
Hej klocksnackare!
Det är så att jag har köpt en ny Certina. Efter att ha lämnat in klockan för att förminska länken så tycker jag att den drar lite åt ena hållet. På den ena sidan är det 7st länbkbitar och på den andra så är det 5st. Är det något som inte stämmer eller är det jag som inbillar mig?
Tack!
 

Gnocchi

Omega
2-Faktor
Jag har 5/7 på min länk nu också men den känns kanon. Handlar kanske om viktfördelningen i klockan. Men det vet jag f*n ingenting om.
 
  • Like
Reactions: EJR

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Oftast motverkar man just problemet med att klockan dras utåt med att ha färre länkar på länksidan som är närmast kroppen. Dock är nackdelen att det får låset att inte hamna mitt på handleden.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Handlar handledens form + klockan/låset/länken/bygeln. Alla är olika och man får prova sig fram.

Ibland har jag fler bitar bak, ibland fler fram, ibland exakt samma..
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Oftast motverkar man just problemet med att klockan dras utåt med att ha färre länkar på länksidan som är närmast kroppen. Dock är nackdelen att det får låset att inte hamna mitt på handleden.
Alltid undrat vad som menas med närmast kroppen, som många skriver. Rakt under är ju närmast kroppen. Menar du/alla länkdelen klockan sex?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Handlar handledens form + klockan/låset/länken/bygeln. Alla är olika och man får prova sig fram.

Ibland har jag fler bitar bak, ibland fler fram, ibland exakt samma..
För mig med mindre handled handlar det oftast om hur böjda viklåsbladen är. Får rätt ofta böja dem mer.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
För mig med mindre handled handlar det oftast om hur böjda viklåsbladen är. Får rätt ofta böja dem mer.
Ja det är ett problem. Man kan platta ut bygeln om man vill ha kortare länkdel klockan sex, och böja bygeln om man vill ha kortare länkdel klockan tolv. Något brukar gå att lösa.

T ex många moderna brattar (var inte så för några år sen) har en extrem böj från början. Där brukar jag ha låset långt bak, med lång länkdel klockan sex.

Tack och lov för gamla Breitling Pro1 med sin korta sköna bygel, och även Rolex nys lås är ju fullsträffar. :)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag tycker det brukar kännas bäst när avståndet mellan boett och spänne är tämligen lika, om man jämför "kl 6 med kl 12". Detta syns tydligt om låset stängs utan att du har klockan på dig, då spännet när det hänger under rakt under boetten håller sig tämligen parallellt med boetten.
 
Topp