• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fenomenet Grand Seiko

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hej!
Här kommer en slarvigt skriven men ändock ödmjuk fundering kring Grand Seiko.

Ni som är frälsta, hur blev ni frälsta?
Vad motiverar den höga prislappen?

Jag förstår att tekniken är spjutspets, säkert bättre än t ex Rolex. Men en klocka är så mycket mer än ren teknik.
Vad har Seiko som gör att dom kan ta ut dessa priser ? Vilka volymer av Grand Seiko säljs?

Jag har så svårt att förstå att man kan sälja en Seikoklocka för 1.000 kr och en annan för 50.000 kr. Kanske borde man ha gjort en Toyota/Lexus?

Måste säga att jag verkligen gillade utseendet på Chrisses tidigare Gmt, som jag tror Seikoman äger idag. Dom äldre dykarna är också grymma.
 

JayJay

Rolex
Jag har i o f s själv bara ägt vintage GS men även den var väldigt fin i jämförelse med mkt annat gammalt som jag hållit i. Jag har dessutom flera gånger fingrat på moderna GS och läst osunt mkt om dem. Det som lockar mig är den höga graden av hantverk i tillverkningsprocessen (t o m på quartzverken) i kombination med att man hela tiden försöker driva tekniken/horologin framåt. Jag skulle påstå att bland "premiumklockor" är det svårt att få så mkt pang för pengen som med GS. Detta om man bara ser till inköpspris. Andrahandsvärdet däremot är väl inte super, samt att det inte särskilt lättsålt. Jag kommer definitivt att äga en modern GS någon ggn framöver och jag utesluter inte att jag trots ovanstående väljer att köpa den helt ny.

Med detta sagt är jag för stunden mer sugen på en Rolex av ett flertal enkla skäl. Du nämner själv ett och det är att klockor är så mkt mer än ren teknik. Varumärket spelar naturligtvis stor roll. Jag hatar att erkänna det men när jag lägger strax över 30k på en fin klocka så skadar det inte att de folk i min omgivning som faktiskt kollar på vilken klocka man bär, ser vad det är (som sagt önskar jag att jag inte kände så). Dessutom är det, om man letar begagnat, betydligt större utbud av Rolex och som sagt är Rollen mer lättsåld och troligen mer värdebeständig.

Som slutligt svar på din fråga så tycker jag du ska pallra dig till en butik som säljer GS för att själv klämma. Du kommer med stor sannolikhet inte bli besviken på känslan i dem. För att förhöja upplevelsen skadar det nog inte om man läst på lite om dem tidigare... yonsson kommer snart att länka till bra lästips :cigar:
 

Mr Chance

Kalmar
Intressant fråga. Jag har en vintage GS, från 1971, men skulle inte beskriva mig som frälst, mer som en agnostiker... Jag skulle aldrig lägga ut 50k på en nyare GS, för de pengarna får man andra klockor som är betydligt roligare, IWC, JLC, Rolex etc.

Att valet föll på en vintage GS för mig beror på att jag tycker den är snygg och det lite roliga i att den håller så hög kvalitet för det ringa priset (tror jag gav ca 6k inkl frakt och moms/tull). Min är en highbeat som tickar på med 36000 bph vilket ger en skön gång på sekundvisaren.

Sen lockas jag lite av klockans anonymitet, den ser ut som en dussinklocka från Seiko men håller kvalitet som ett premiummärke. Lite som med kläder, vissa föredrar pikétröjor från Polo med loggor så stora att man kan se dem från månen medan andra helst har kvalitetskläder utan logga.

Imho.
:)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Det som kan kännas lite udda är hur ett och samma företag sätter sin logga på en produkt för 1000 sek och för 50000 sek.... och står för bägge med samma värdegrund. Finns det fler exempel på detta....inom och utanför klockbranschen? Kan ju anses provocerande? Är det vår fåfänga som tror att High end måste börja på tex 30000+ Sek.....

Kan bara hålla med TS att det intressant. För mig som inte är insatt är det förvirrande.....men visst är GMT:n en av de absolut snyggaste dinkorna där ute.....oförskämt kool...

Ks nickad bild...

BlfCq5w.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har man hållit i en GS eller ännu bättre ägt en så förstår man varför de kostar som de gör. Att jämföra med andra märken i samma prisklass kan man ju absolut göra. Personligen tycker jag man får väldigt väldigt mycket klocka för pengarna oavsett om man köper en kvarts-GS eller en spring drive GS. Det finns ju dock olika nivåer även på GS. De dyrare GS-arna har exempelvis oftast de 5-delade länkbitarna. Master shop edition-klockorna (som exempelvis Chrisses förra) medför spännande detaljer i ännu mer limiterad utgåva.

Oavsett om man köper en "billig" GS eller en dyr så får man detaljer som ytterst få andra märken erbjuder när det gäller tavla, visare och indexmarkeringar. Lägg till sjukt bra och speciellt genomtänkt finish så får man en klocka där ljuset leker riktigt fint oavsett modell. Att de är så bra som de är har ju självklart att göra med att det är en hel del handarbete inblandat. Ska vi snacka insida och urverk, så är det även här svårt att slå GS vare sig det gäller automatiska urverk, kvartsurverk eller spring drive.
Det krävs ju dock en viss sorts person för att uppskatta Grand Seiko. En person som kan se skillnad på bra och superb finish och en person som gillar designen och kan se bortom att det "bara är Seiko".

Frälst, jag? Näää inte alls. :D

Bildfest:

DSC_0519_zps3516917a.jpg~original

DSC_0549_zps45bcfb49.jpg~original

DSC_0033-2.jpg~original

DSC_0057_zpsc97c2c63.jpg~original

SBGX083k2q4t8z.jpg~original

DSC_0118.jpg~original
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lite läsning:
Grand Seikos officiella hemsida
http://www.grand-seiko.com/

Vår kära Molles eminenta hemsida
http://mollewatch.webgain.se

Shizukuishi Watch Studio -Här tillverkas Grand Seiko och Credor
http://www.shizukuishi-watch.com/eng/

Intervju av personen bakom Grand Seiko om utvecklingen av GS.
http://home.watchprosite.com/show-forum ... 24318/s-0/

COSC vs Grand Seiko standards
http://www.thewatchsite.com/index.php/topic,118.0.html

Artikel om Seiko GS (ej fullständig)
http://www.flickr.com/photos/malus65/8203937972/

Artikel: "A Short History of the Grand Seiko"
http://general.watchprosite.com/?show=n ... id=3528882

Ytterligare en historieberättelse av en av världens mest internetkända försäljare:
http://www.seiyajapan.com/category/gs_history/

Ännu mer historia -Grand Seiko VFA
http://general.watchprosite.com/show-nb ... ti-757773/

Artikel om Grand Seiko i Watch time magazine
http://thirtyfivemill.files.wordpress.com/2012/04/grand-seiko.pdf

En artikel till om tillverkningen
http://www.horlogerie-suisse.com/ar...y-watchmaking_and_culture-shock-17182711.html
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Har ju haft en nyare GS, jag tyckte kvaliten var bra och klockan var fin överlag .Dock så var det SD verket det jag verkligen älskade, den där sekundvisaren var underbar att vila ögonen på! :)

Med det sagt så skulle jag personligen inte betala listpriset för den, ligger på den jag ägde á 47 500 kr och då är jag tydligen så "ytlig" så jag hellre betalar de summorna för ett mer välkänt premium märke.

Sen så måste jag även tillägga att länken/låset var lite väl rassligt för en 50 k klocka, det är inget mästerverk den där länken inte..
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Om du tittar dig omkring i världen. Är det insidan som räknas? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag tror det är det för många ;) GS säljer som sagt ändå i volymer ;)

Sen kan man ju alltid diskutera att GS klockorna önskar de hade samma prestige som andra klockor :) . Det är ju ändå så att för vissa människor är det viktigare att det står t ex rolex på klockan än att den är vare sig särskilt snygg eller särskilt bra
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sen så måste jag även tillägga att länken/låset var lite väl rassligt för en 50 k klocka, det är inget mästerverk den där länken inte..

Tycker du? En av länkbitarna är ju lite skadad, men utöver det så tycker jag att den är riktigt stabil. Den är ju däremot "dubbel-ledad" vilket gör att den är lite mer rörlig än enklare länkar. Personligen tycker jag att det gör att länken följer handleden läskigt bra. Det är i alla fall den skönaste länken jag har testat .
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag tänkte först inte ens vara en del av tråden, men men jag svarar väl då. Man kan besvara frågan med en motfråga. Hur kan Rolex motivera sina priser med en massprodukserad klocka som spottas ut av industrirobotar? Enkelt! - skicklig marknadsföring att dom lyckats skapa en mytomspunnenhet kring sig själva, varit med i historiska händelser som människor vill kunna relatera till när man ser sin Rolex på handleden. Det är ett av de mest presigefyllda märkerna.

Grand Seiko... Jag ser bara till min egen del. Historiken, speciellt senare halvan av 60-talet då GS istortsätt sopade mattan med tillverkare med V.F.A. 61GS som hade en kaliber i standardutförande medans de flesta andra tillverkare hade specialanpassade urverk inför tävlingen "Chronometer Competition"

Sen älskar jag att Seiko erbjuder klockor med en så hög kvalitet, finish och den höga grad av hanverk som man först hittar på tillverkare som Glasshutte Original, och där är det en långt högre prisklass det handlar om.

Med andra ord är det historik, finish, kvalitet, tekniska innovation och hantverk och givetvis design (framförallt från 60-talet) som lockar mig och får mig att älska Grand Seiko.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
GS tar betalt för faktiskt nedlagda mantimmar av hantverk (mer eller mindre)

Vad gäller detaljer och finish anser jag och min lupp att GS är många snäpp över ex min JLC NSD Alarm, bra överlägsen GMT II, tom skarpare än Pam233.

Då har jag tittat på detaljer som frästa/putsade ytor på brygga och urverksdelar, tavla/visare och index, boett mm.

GS medför inte den status som de stora lirarna, men du får mkt klocka sett till hantverk.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag tänkte först inte ens vara en del av tråden, men men jag svarar väl då. Man kan besvara frågan med en motfråga. Hur kan Rolex motivera sina priser med en massprodukserad klocka som spottas ut av industrirobotar? Enkelt! - skicklig marknadsföring att dom lyckats skapa en mytomspunnenhet kring sig själva, varit med i historiska händelser som människor vill kunna relatera till när man ser sin Rolex på handleden. Det är ett av de mest presigefyllda märkerna.



Grand Seiko... Jag ser bara till min egen del. Historiken, speciellt senare halvan av 60-talet då GS istortsätt sopade mattan med tillverkare med V.F.A. 61GS som hade en kaliber i standardutförande medans de flesta andra tillverkare hade specialanpassade urverk inför tävlingen "Chronometer Competition"

Sen älskar jag att Seiko erbjuder klockor med en så hög kvalitet, finish och den höga grad av hanverk som man först hittar på tillverkare som Glasshutte Original, och där är det en långt högre prisklass det handlar om.

Med andra ord är det historik, finish, kvalitet, tekniska innovation och hantverk och givetvis design (framförallt från 60-talet) som lockar mig och får mig att älska Grand Seiko.



Ingenting jag ifrågasätter. Men, Hur mycket klocklitteratur var du tvungen att plöja igenom för att hitta Seikofakta från 60 - talet ? Det måste ju vara något för en liten krets urverksfantaster?
 

Sond

Patek
För egen del har jag länge velar äga en GS. Typ en vintage från senare delen av 60-talet. Har inget särskilt i tanken. Men 80talisten och hans GS ser ju underbar ut.

Varför har det då inte blivit någon? Kanske feghet? Flyger den för lågt under radarn? Ligger säker något sådan och påverkar mitt undermedvetna. Men det viktigaste är att jag alltid fått en känsla av att man är ganska ensam med sin vintage-GS om man får problem eller måste serva den. Men hur är det med det? Finns det hjälp att få? Vart lämnar ni era äldre GS för service och reparation?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Criss Cross
Det är väl även allmän vetskap att Seiko gjorde så reglerna ändrades och COSC grundades med regler för att Seiko inte skulle få utklassa Schweizarna?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men det viktigaste är att jag alltid fått en känsla av att man är ganska ensam med sin vintage-GS om man får problem eller måste serva den. Men hur är det med det? Finns det hjälp att få? Vart lämnar ni era äldre GS för service och reparation?

Jag tror john b har koll på någon britt som har urverksdelar och servar äldre GSar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det där bekräftar min oro. En Britt som har lite delar..;) Kanske fungerar perfekt, men det gör mig osäker...

Ja, det är ju inte direkt så att det är vintage-Rolex service vi snackar om. Det oroar även mig när det gäller vintage-GS. Å andra sidan verkar det finnas exemplar som mår väldigt bra så om man hittar ett sådant exemplar och håller det servat så är det ju inga problem.
 

Sond

Patek
Ja, det är ju inte direkt så att det är vintage-Rolex service vi snackar om. Det oroar även mig när det gäller vintage-GS. Å andra sidan verkar det finnas exemplar som mår väldigt bra så om man hittar ett sådant exemplar och håller det servat så är det ju inga problem.

Var servar man dem?
 
Topp