• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ferrari-klockan dyrare än bilen (Hublot)

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
DI citat:
"Ferraris nya klocka, MP-05 LaFerrari, kostar mer än en sportbil. Prislappen förklaras av en produktionstid på 600 timmar och en upplaga på 20 armbandsur, skriver Expressen.
Ferrari-klockan är ett designsamarbete mellan klocktillverkaren Hublot och sportbilstillverkaren Ferrari. Det har totalt tagit ett och ett halvt år att designa klockan som är tillverkad i titan. Produktionstiden för en klocka, som består av 637 delar, är 600 timmar, skriver Expressen.
Klockan kommer att produceras i 20 exemplar, vilket förklarar prislappen på cirka 2,6 miljoner kronor. För den summan går det att köpa en enklare Ferrari, till exempel modellen 458 Italia, enligt Expressen.

Ferraris första klocka lanserades i samband med att LaFerrari började säljas."

klockor-1169.jpg

http://www.di.se/artiklar/2016/2/8/ferrari-klockan-dyrare-an-bilen/

Humm... 2,6 mkr / 600h = 4333 kr/h. Dyra tillverkningstimmar om vi bortser från materialkostnader som bör vara marginella i detta sammanhang.
Men det är ju en tydlig klocka med god avläsbarhet när du sitter i din stötiga Ferrari! :)

image.jpeg
 
Senast ändrad:

Starship

Cartier
Humm... 2,6 mkr / 600h = 4333 kr/h. Dyra tillverkningstimmar om vi bortser från materialkostnader som bör vara marginella i detta sammanhang.
Det är väl också några timmars design och konstruktion av uret samt nya verktyg etc som ska slås ut på 20 exemplar. Jag säger inte att det är billigt, bara att det är mer än urmakaren som kostar.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Är det 1:a april idag?
-"Jag vet inte. Är det det? Jag har så svårt att avlässa och tyda min nya Ferrari klocka"
Det är väl också några timmars design och konstruktion av uret samt nya verktyg etc som ska slås ut på 20 exemplar. Jag säger inte att det är billigt, bara att det är mer än urmakaren som kostar.
Givetvis. Samtidigt är det inte en klocka som byggs, varken i denna serie av tjugo eller framtida troliga släpp.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ja den var ful, den kom tydligen ut 2013. Här kan ni kolla på styggelsen.

Klart häftig teknik. 11 gångfjädrar (barrels) med sammanlagt ca 50 dagars gångreserv (!). Gäller bara att man kommer ihåg att dra upp den då det behövs så sällan (varje månadsskifte?) med medföljande skruvdragare :woot:.
PR visas på vänster sida, klockan till höger. Gissar på sekunderna i centrum under Hublot. Tourbillon. Nog tur att den är gjord i titan, ser tung ut annars.
Säkert en bra statushöjare för Hublot som tillverkare på sikt.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Ska jag vara helt ärlig så tycker jag klockan är skittuff ur teknikperspektiv. Dock är den ful och ungefär lika lätt att läsa av tiden på som den där klockan som visar planetpositionerna.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ska jag vara helt ärlig så tycker jag klockan är skittuff ur teknikperspektiv. Dock är den ful och ungefär lika lätt att läsa av tiden på som den där klockan som visar planetpositionerna.
Du uttrycker dig som jag skulle ha gjort, kudos !
En sak som jag funderar över är dock, hur kan man som bilförare läsa av tiden vid körning UTAN att krascha sin dyra Ferrari ?
 
Topp