• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fick en present! - Eterna

Danielle

Panerai
Idag när jag kom hem fick jag en present av min kära pojkvän. :)

0.jpg


Vi vet inte så mycket om den förutom det Kaplans har angett, så hoppas ni kan berätta något roligt om den? Klockan ifråga är en stål Eterna på 31mm i diameter från ca 1950 enligt Kaplans? Går det att ta reda på exakt årtal?

1.JPG

2.JPG




Tavlan är riktigt fin och lagom ''möglig'' för min smak
3.JPG

4.JPG

5.JPG


6.JPG

7.1.JPG





Den har tydligen varit inne på service några gånger
7.2.jpg




Cal 520 S
7.9.JPG





Klockan kom på en Gay Freres Bamboo länk som ska få sig en tur i ultraljudstvätten!
7.JPG

8.JPG



9.JPG

10.JPG




Min lilla samling
31mm - 34mm - 36mm - 38mm
11.JPG
 

JohanHLM

Rolex
Hade en identisk som din fast på läder som skänktes till förmån för BCF vid en GTG. Min hade hade blivit relumad någon gång i tiden vilket din även ser ut att ha blivit. Hade även en 29 mm på 15mm GF Bamboo. Den hade mycket bulligare boett och var inte relumad. Dock hade radiumet delvis smetat ut på tavlan och med tanke på åldern var indexen numera nästan svartbrända. Ganska härlig klocka men lite väl nätt för mina 19 cm handleder så även den fick bli ett bidrag till BCF.
Kan inte så mycket om dom men de civila som din brukar vara ganska billiga och med en GF länk är det i princip där allt det ekonomiska värdet sitter. De militära börjar dock komma upp lite i pris.
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Grattis! Härlig klocka och uppenbarligen en kvalitetspojkvän!

Ända sedan min pappa någon gång på 70-talet berättade om Heyerdahl och Kon-Tiki har jag fascinerats stort av allt som har med det äventyret att göra. Alla äldre Eternas jag ser försöker jag titta lite extra på för att undersöka om de möjligen kan vara av samma sort som Heyerdahls ursprungliga. Det är ju en del osäkerhet kring vad han egentligen bar på den första expeditionen, men här finns en länk med lite spekulationer och info om kaliber etc. Spännande för oss Heyerdahl-fans!

/Henrik

http://www.watch-pop.com/vintage-watches/vintage-02189.html
 

Danielle

Panerai
Ruskigt snygg klocka och kul med GF-länk också! :)
Tillverkad någonstans 1943-1944


Min från 1946 säger hej!
Tack för tabellen, kul att få ett såpass exakt årtal! :)


Nu har mannen i huset slipat och polerat glaset, så nu finns det inga repor kvar! Även länken har fått sig några omgångar i ultraljudstvätten men tyvärr gick ett bandstift sönder när vi skulle avlägsna länken.

Så vet någon vart man kan få tag på 16mm bandstift som är ca 1,8mm tjocka och som är till genomborrade luggar?

Tog kort på den som fortfarande är hel
20.JPG
21.JPG
22.JPG
23.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
haha nejdå, jag vet att du postat en hel del här :)

Beror på vilket humör jag är på, men oftast vill man ju köra vintage...

3Lpn8EV.jpg
 
Topp