• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fick en Tissot Seastar -89 av släkting, passar den? [Bilder]

Olle Hu

Breitling
2-Faktor
Go kväll

Jag har erhållit en Tissot Seastar från 1989 av en släkting. Klockan har inte används på många år men befinner sig ändå i relativt bra skick.

Frågan är hur uret ställer sig till vad som anses vara modern i dagsläget? För tillfället äger jag en Certina DS Rookie (http://www.horademoda.com/images/C0164172205700-adgr2.jpg) som fungerar utmärkt men skulle gärna vilja komplettera med något mer tunt och tidlöst.

Här är albumet med klockan ifråga: http://imgur.com/a/jiK71

Vad jag är osäker på är diametern på urtavlan. Jag har inställningen att mindre storlekar hör hemma hos tjejmodeller. Hur passar klockan på mig/bland dagens moderna klockor?

Tack
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den ser ju inte för liten ut på bilderna. Tycker du om den och vill använda den är det ju bara att köra på.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Klassiskt kostymur! Inget fel på storleken, som jag kan se på bilderna, IMHO. Behåll och kanske lite extra kul med en släktklenod.
 

Icaras

Rolex
Dressare är ofta små och din var en riktigt fin en :)! Gillar den bättre än Certinan

Edit: Välkommen! :D
 

Olle Hu

Breitling
2-Faktor
Den passar perfekt och smiskar faktiskt din certina :)


Skönt att höra.
Jo, håller helt med om att Tissot har en helt annan karaktär än Certinan.

Den ser ju inte för liten ut på bilderna. Tycker du om den och vill använda den är det ju bara att köra på.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2


Nej du har rätt, eftersom jag bara jämfört med Certinan så har den sett liten ut. Däremot inte rättvist att jämföra två helt udda ur, i ställning mot andra klockor med samma desing är storleken rätt.

Klassiskt kostymur! Inget fel på storleken, som jag kan se på bilderna, IMHO. Behåll och kanske lite extra kul med en släktklenod.


Tack för svaret! Certinan faller lite kort när det gäller kostymer. Själv tycker jag man ska kunna matcha bandet med skärp/skor, metallband gör det väldigt svårt.

Dressare är ofta små och din var en riktigt fin en :)! Gillar den bättre än Certinan

Edit: Välkommen! :D

Tack så mycket Icaras! Tror jag komnmer trivas bra :happyhappy:

--- --- ---

Det verkar som det råder enighet om att klockan passar. Funderar på om armbandet kan behöva bytas ut. Relativt slitet men tänker mest på att ett svart band är enklare att matcha med andra kläder.

Just nu sitter det ett Hirsch Croco Tank 18mm på (Brunt?). Har läst på lite och uppfattat det som om att Hirsch är ett hög kvalités märke. Tänkte montera på ett svart krokodilband, rekommenderar ni mig att fortsätta med Hirsch (finns att importera via Amazon o Ebay, runt 150-250 kr) eller har ni andra förslag?

Tack för de snabba svar ni kommer med.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Kostymare funkar alltid. Välkommen.
 

Olle Hu

Breitling
2-Faktor
Hirsch gör både billiga och dyra band. De billigare är inte bättre än andra i samma prisklass, men visst gör de bra band. De dyrare i riktigt alligatorskinn kostar cirka 2000kr.
Det bandet du har på bilden lär knappast kosta 200-300kr.

Här är en sida med stort utbud och bra priser:
http://www.watch-band-center.com/watchstrap-h1192-All-Leather-Straps-.html


Tack för svar och länk.

Vad är det som skiljer de billigare Hirsch med de dyrare?
Gillar mönstret på det band som sitter på nu (enda info jag kan få är 18mm Hirsch Croco Tank) och tänkte mig något i samma stil fast svart.

Vore det tabu att montera ett natoband på uret?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för svar och länk.

Vad är det som skiljer de billigare Hirsch med de dyrare?
...

Vore det tabu att montera ett natoband på uret?

Det som främst skiljer är materialen (och känsla, tillverkning). Jag vet inte om just det där är handtillverkat och nu chansar jag utifrån dina bilder, men det ser ju ut att vara riktigt alligatorskinn och inte präglat, så det kostar nog 1500-2500kr i Sverige.

Släng på vilket band du vill, men det där var riktigt snyggt! Vill du ha nato, så testa nato.
 
Topp