• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fick inte med sig klocka...

Erik1

Patek
2-Faktor
Fick ett tips av en polis att man kan gå runt med en penna. Går du sent är det dessutom bra att gå med den i handen. Inte minst för tjejer som går själva. En penna gör större skada än nycklar (gå med nycklarna i handen är ju ett gammalt tips) och en gärningsman kan i stundens hetta dessutom tro att pennan är något annat. Helt lagligt är det också.
En tändare i handen fungerar ypperligt för att stärka upp knogarna och stabilisera handen om man är ovan att slåss. Summan av kardemumman: enklare att få en bra träff och minska risken att skada handen
 

wojtecki

Cartier
Att hänga en liten stav i nyckelknippan är också effektivt. 15cm och ca. 1-2cm i diameter beroende på materialval. Då behöver man inte ens knogarna.
 

ScubaKing

Audemars
Fast nu är det ju inte jurister som dömer utan domstolen som består utav nämndemän, dvs vanligt folk, som hyser de vanliga sympatierna för brottslingarna.


Fängelse vanligaste påföljden
Under 2010 lagfördes omkring 1 000 personer för rån som huvudbrott varav 65 personer för grovt rån som huvudbrott. Om ett rån rubriceras som grovt döms alltid gärningspersonerna till fängelse, unga döms till sluten ungdomsvård. Den genomsnittliga strafftiden vid fängelsedomar för grovt rån var fyra år och sju månader 2007. Även när brottsrubriceringen är av normalgraden, det vill säga rån, är fängelse (eller för ungdomar sluten ungdomsvård) den vanligaste påföljden. Den genomsnittliga utdömda strafftiden för rån var 2007 ett år och sju månader.
 

DYWC

Breitling
Fängelse vanligaste påföljden
Under 2010 lagfördes omkring 1 000 personer för rån som huvudbrott varav 65 personer för grovt rån som huvudbrott. Om ett rån rubriceras som grovt döms alltid gärningspersonerna till fängelse, unga döms till sluten ungdomsvård. Den genomsnittliga strafftiden vid fängelsedomar för grovt rån var fyra år och sju månader 2007. Även när brottsrubriceringen är av normalgraden, det vill säga rån, är fängelse (eller för ungdomar sluten ungdomsvård) den vanligaste påföljden. Den genomsnittliga utdömda strafftiden för rån var 2007 ett år och sju månader.

Jag googlade "rån villkorlig dom". Istället för att jag spammar ner tråden med alla länkar till artiklar i dagspressen kan du göra samma googling själv.

Men du får ett exempel just på temat jurister, eftersom det sitter fler jurister i hovrätten.
http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/kavlinge/villkorlig-dom-for-ran/
Tingsrätten dömde männen till fängelse respektive sluten ungdomsvård. Hovrätten mildrar då straffet till villkorlig dom med samhällstjänst på 120 timmar respektive skyddstillsyn
 

ScubaKing

Audemars
Jag googlade "rån villkorlig dom". Istället för att jag spammar ner tråden med alla länkar till artiklar i dagspressen kan du göra samma googling själv.

Men du får ett exempel just på temat jurister, eftersom det sitter fler jurister i hovrätten.
http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/kavlinge/villkorlig-dom-for-ran/
Tingsrätten dömde männen till fängelse respektive sluten ungdomsvård. Hovrätten mildrar då straffet till villkorlig dom med samhällstjänst på 120 timmar respektive skyddstillsyn


Ja jag läste, bedrövligt. Måste dock vara ett udda-fall. Jag tog info från Brottsoffer rådet och där framgår att NÄSTAN samtliga får fängelse som påföljd.
 

DYWC

Breitling
Ja jag läste, bedrövligt. Måste dock vara ett udda-fall. Jag tog info från Brottsoffer rådet och där framgår att NÄSTAN samtliga får fängelse som påföljd.

Vi börjar glida onödigt mycket off-topic nu, så detta får bli min slutreplik.

Det är möjligt att den statistiken du hänvisar till är korrekt, men det trista är isåfall att detta då inte kommunicerats ut på ett klart, tydligt och framförallt objektivt sätt av oberoende media (i den mån det ens existerar längre i Sverige). Den allmänna uppfattningen verkar nämligen vara den jag hade, att det är få brott som leder till kännbara straff i dagens Sverige.
 
Topp