• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fick lite blodad tand ...

Minuteman

Rolex
... av läderbandfixar GTG:n förra månaden.
Det var ju riktigt kul att slöjda i läder, och inte allt för svårt att åstakomma ett användbart resultat :)

Har dock hittils saknat både tid och prylar för fortsatt slöjdande.

För att lösa det sistnämda problement hämtade jag upp detta startkit efter jobbet i fredags:
DSC_1774.jpg

DSC_1784.jpg
En grund i vad som (jag tror så här långt) behövs:
-Rullkniv, med skärunderlag.
-Skärflingekniv
-Falsben
-Syl
-Nål och vaxad lintråd
-Hålpipa
-Blandat läder

Fick tillgång till lite av det förstnämda i problembeskrivningen idag, vilket resulterade i:
DSC_1781.jpg

DSC_1783.jpg

Dottern passade dessutom på att slöjda ett armband:
DSC_1785.jpg


Det är riktigt kul att kunna utföra åtminstonde en liten del av klockgalenskaperna tillsammans med en familjemedlem :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jäkligt kul gtg förra månaden! Vart köpte du dina prylar?
Jag försökte söka lite på Ebay, men det var rätt svårt att hitta det jag ville ha eftersom jag inte visste de tekniska termerna på engelska.
Snyggt band! :)
 

Minuteman

Rolex
Jäkligt kul gtg förra månaden! Vart köpte du dina prylar?
Jag försökte söka lite på Ebay, men det var rätt svårt att hitta det jag ville ha eftersom jag inte visste de tekniska termerna på engelska.
Snyggt band! :)
Visst var det trevligt!
Prylarna på första bilden kommer från slöjd detaljer (har butik i centrala Stockholm). De på andra bilden kommer från Panduro. Köpte tråden där, eftersom slöjd detaljer bara hade stora rullar, och det blir ganska dyrt om man vill ha några olika färger att välja på.:)
Har hittat en del prylar på Ebay, också, men de har jag inte fått än. Svårt att veta om de kommer ha OK kvalitet dock.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Visst var det trevligt!
Prylarna på första bilden kommer från slöjd detaljer (har butik i centrala Stockholm). De på andra bilden kommer från Panduro. Köpte tråden där, eftersom slöjd detaljer bara hade stora rullar, och det blir ganska dyrt om man vill ha några olika färger att välja på.:)
Har hittat en del prylar på Ebay, också, men de har jag inte fått än. Svårt att veta om de kommer ha OK kvalitet dock.


Jag inväntar mini-recension efter du har fått dina prylar då! ;)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Absolut. Fixar det :)
Så länge, här kommer en mini svensk - engelsk läderfixare parlör:
Skärflingskniv - safety beveler
Rullkniv - rotary cutter
Skärunderlag - cutting mat
Syl - awl

Dock tveksamt om något mer än sylen är speciellt mycjet billigare på bukten än på slöjd detaljer:)


Grymt! Det var framförallt "safety beveler" som jag ville ha, men inte hittade :)
 

Minuteman

Rolex
Vilken storlek hade du på hålpipan och vad använder man ett falsben till? Dessutom undrar jag vad de fyra rullarna tråd kostade på panduro. :)

EDIT: Hittade priserna på panduro: http://www.pandurohobby.se/search?q=lintråd , 5*20m för 130kr eller 45m för 59.
Till detta bandet hade jag en 3mm hålpipa. Kanske i största laget. Har kört med 2mm på andra band, och det är kanske mer lagom. Beror dock på spännet.
Falsbenet använde jag på detta band till att bearbeta sidorna, och att göra ränderna på "keepern".
 

orre

Cartier
Till detta bandet hade jag en 3mm hålpipa. Kanske i största laget. Har kört med 2mm på andra band, och det är kanske mer lagom. Beror dock på spännet.
Falsbenet använde jag på detta band till att bearbeta sidorna, och att göra ränderna på "keepern".

Okej. Så man klarar sig ganska bra utan ett falsben mao? Var köper du dina spännen ifrån eller tar du dem från gamla band? Syl, används den för att göra hål som man sedan kan sy igenom?

Du får ursäkta att det blir så många uppradade frågor. ;)
 

Minuteman

Rolex
Okej. Så man klarar sig ganska bra utan ett falsben mao? Var köper du dina spännen ifrån eller tar du dem från gamla band? Syl, används den för att göra hål som man sedan kan sy igenom?

Du får ursäkta att det blir så många uppradade frågor. ;)
Spännet på bilden kommer från ett gammalt band. Annars kan man hitta spännen t.ex. på bukten och Cousins UK.
Ja, sylen används bland annat till hålen man syr i. :)
 

Minuteman

Rolex
Jag inväntar mini-recension efter du har fått dina prylar då! ;)
Nu har jag fått hem lite prylar från bukten, så här kommer mini-recensionen. :)

Prylarna jag fick hem var trästav för kantbeatbetning (wood edge slicker), sporre (overstitch wheel), och sylar (awl).
uploadfromtaptalk1398504291713.jpg


"trästaven" hade lite grov yta, så den ruggade upp lädret lite. Kanske blir bättre efter man använt den en del gånger.
uploadfromtaptalk1398504395943.jpg


Sporten var extremt vinglig, och glappig. Gick att skruva tull den så den blev helt OK. Kanske lite täta stygn dock, ca 3,5mm.
uploadfromtaptalk1398504494614.jpg

uploadfromtaptalk1398504513851.jpg


Sylen, helt OK.

På det hela taget, billiga prylar, men ganska dålig kvalitet.

Snidade till ett nytt band för att testa de nya verktygen.

uploadfromtaptalk1398504701890.jpg

uploadfromtaptalk1398504757782.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Grymt snygga band! Jag antar att man kan klara sig på de där verktygen om man bara vill tillverka ett par band, känner man sedan att det har vuxit fram en passion för läderslöjd är det bara att börja bunkra kvalitetsverktyg :)
 

Minuteman

Rolex
Supersnyggt! Väcker förhoppningsvis gammal tråd - var skaffar man detta vackra läder? Har en massa verktyg, men bara dåligt läder.
Tack!
Lädret kommer (liksom en del av verktygen) från slöjd detaljer.
De säljer läderspill, för 190 kr per kilo.
Passar bra till klockarmband, och man får en del olika att välja på :)
 

Minuteman

Rolex
Det var ett rejält pris. Tärnsjö tar 50kr/kg. Visserligen får man åka en bit med det är top notch kvalité och ett rejält utbud.
Tyvärr inte. Krävs personligt besök hos kickans hälsobutik

Då blir ju tyvärr kilopriset inte så lågt, om man räknar in 20 mils bilkörning (om man inte bunkrar rejält förstås :) )
Dock kan jag tänka mig att kvalitén är helt klart överlägsen.

Man får hoppas att man har vägarna förbi Tärnsjö, men det kommer nog inte hända i närtid :(
 
Topp