• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fickur från farfar

Adro

Panerai
2-Faktor
Fick det här uret av farfar när dom skulle flytta, han hittade det uppe vinden och eftersom jag gillar klockor så fick jag den.

På tavlan står det
Aug.ljungqvist
Stockholm
Import

Under locket är den stämplad Omega och årtal 1914, hela uret är i silver. Sen är det jätte många små ringar med stämplade saker i som är för smått för att läsa.

Jag kan ingenting om gamla ur, är det någon här inne som har info om klockan mm.

Lite bilder
ImageUploadedByTapatalk1421317211.166449.jpg
ImageUploadedByTapatalk1421317228.699928.jpg
ImageUploadedByTapatalk1421317238.567492.jpg
ImageUploadedByTapatalk1421317251.685132.jpg
ImageUploadedByTapatalk1421317263.405576.jpg
ImageUploadedByTapatalk1421317290.755070.jpg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Aha. Då är jag med. Av någon anledning kommer jag inte ihåg exakt hur det ligger till, men de "guldiga cirklarna" är någon form av utmärkelser som Omega fått. Tidigare Omega-fickur hade färre "guldiga cirklar" Uret är, med stor sannolikhet, tillverkat runt 1921 av Omega, vilket jag daterar via serienumret.
En lustig sak är dock siffrornas utseende, som stämmer bättre överens med hur de ser ut tidigare.

Att en tavla har importörens namn på sig i stället för märkets namn är inte så ovanligt, och där kanske man kan tänka sig- spekulationer, jag vet - att Omega hade äldre tavlor kvar och sålde dem till dem som skulle ha sitt eget namn på tavlan?

Och, som alltid, är detta de slutsatser jag drar av mina egna kunskaper. Jag står för dem, men inser att man inte kan veta allt. Om jag blir rättad - med rimliga källhänvisningar - så är jag bara glad för att få lära mig mer.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Tack för den informationen. Vilken kunskap folk sitter inne med på detta forumet. Vad tycker du, skulle det vara värt att lämna in den på service för att den ska hålla 100 år till eller? Jag har precis startat en mätning på uret för att se hur mkt den drar sig. Uppdraget är mjukt och fint.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Efter 4 timmar har den redan fortat sig 28sek. Det är inget jag använder sådär men skulle va roligt att serva den så den va i toppskick men samtidigt vill jag inte lägga ut alldeles för mkt pengar på den. Vad tror KS att en service på ett sådant ur kan gå på?
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Aha. Då är jag med. Av någon anledning kommer jag inte ihåg exakt hur det ligger till, men de "guldiga cirklarna" är någon form av utmärkelser som Omega fått. Tidigare Omega-fickur hade färre "guldiga cirklar" Uret är, med stor sannolikhet, tillverkat runt 1921 av Omega, vilket jag daterar via serienumret.
En lustig sak är dock siffrornas utseende, som stämmer bättre överens med hur de ser ut tidigare.

Att en tavla har importörens namn på sig i stället för märkets namn är inte så ovanligt, och där kanske man kan tänka sig- spekulationer, jag vet - att Omega hade äldre tavlor kvar och sålde dem till dem som skulle ha sitt eget namn på tavlan?

Och, som alltid, är detta de slutsatser jag drar av mina egna kunskaper. Jag står för dem, men inser att man inte kan veta allt. Om jag blir rättad - med rimliga källhänvisningar - så är jag bara glad för att få lära mig mer.


Efter 4 timmar har den redan fortat sig 28sek. Det är inget jag använder sådär men skulle va roligt att serva den så den va i toppskick men samtidigt vill jag inte lägga ut alldeles för mkt pengar på den. Vad tror KS att en service på ett sådant ur kan gå på?
 
Topp