• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fickur från tyskland

Jonte73

Audemars
Tjena är hemma på lite r&r i norrland och
fick ett gammalt fickur av styvfar efter hans morfar i Tyskland.
Uret är graverat 1912 så det är riktigt gammalt.
I ett fantastiskt skick och det går !
Vet någon vad detta är ?

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Warwian

Cartier
Vilken teasetråd! Kläm upp den så att vi får se på godsakerna!
Vad gäller namnet så är det ingen jag känner igen. När jag söker på fulla namnet (Heinr bör vara en förkortning av Heinrich) så får jag en träff på ett liknande fickur, dock utan någon närmare information: http://www.lot-tissimo.com/de/i/215...elfte-20-jh-rundes-gehaeuse-silber-800-weises

Utan att ha sett verk och eventuella stämplar är det mycket svårt att ge någon närmare information. Sannolikt var Heinrich Schmidt helt enkelt en urmakare verksam i staden Rüstringen!
 

Jonte73

Audemars
Stämplad med en orre , c 800 och en månskära med krona.
Tyder på silver, verk från schweiz och , tyska exportstämplar.
Någon som vet ?
 

Warwian

Cartier
Stämplad med en orre , c 800 och en månskära med krona.
Tyder på silver, verk från schweiz och , tyska exportstämplar.
Någon som vet ?

Urverket är mycket riktigt från Schweiz och är tillverkat av företaget Moeris i St. Imier (samma stad som Longines för övrigt). Detta företag var verksamt från 1883 till 1970 (på någon källa har jag dock läst 1893, men 1883 känns mer rimligt).
En rolig detalj om företaget är att de tillverkade klockor åt både den brittiska och tyska armén under andra världskriget. Riktiga lirare! Företaget klarade kriget bra rent ekonomiskt och tillverkade under efterkrigstiden faktiskt urverk för så väl Seiko som Citizen, vilket är ovanligt för ett schweiziskt företag. Företaget Moeris försvann år 1970 in i Tissot och SSIH.

Urverket i din klocka är en senare variant av deras klassiska och framgångsrika 19'''-verk, vilket de patenterade år 1904 och som var basen för all deras fickursverksproduktion, med benämningen 19'''B. Just ditt 19'''B är i Lépine-utförande med sekundvisaren vid sexan.
 
Topp