• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fickur okänt märke

Valjean

Omega
2-Faktor
God afton!

Detta är mitt första inlägg här på klocksnack, hoppas att jag postat allting rätt.

Läget är så att jag ärvt ett fickur av min morfar som han tidigare ärvt utav sin farfar.
Med andra ord skulle jag gissa att det iallafall är 200 år gammalt.

Saken är den att jag försökte kika omkring på nätet efter ett liknande för att kunna uppskatta ett ungefärligt värde på det, men det är inga som helst markeringar med märke någonstans på klockan, inget som jag kan hitta i varje fall..

Därför tänkte jag fråga om någon utav er vet eller att ni eventuellt kan ge ett bra tips på hur jag själv kan ta reda på klockans märke och ursprung.

Tack på förhand!
IMG_5181.JPG
IMG_5182.JPG
IMG_5183.JPG
IMG_5184.JPG
IMG_5185.JPG
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Fan de där visarna har jag sett på ett annat fickur, om jag bara kunde komma ihåg vad det märket hette >.<

(Förutsätter givetvis att de är orginal på din klocka och inte är bytta)
 

bernardo

Breitling
John,
Den översta, nyckeldtagare i silver med ankargång tillverkat i Schweiz, möjligen Frankrike (absolut inte England) kring 1880 gissar jag, kanske tidigare. Visarna går i Louis XV- stil. Urverk i ok kvalité med breguetspiral. Inga siffror men för att fickur ska kosta mycket pengar måste boetten vara i ädlare metall och/eller vara utrustat med ett urverk med komplikationer och gärna vara tillverkat av en finare firma. Sen finns det ju andra värden, kanske av mer känslomässig karraktär. Affektionsvärde kanske!
 
Senast ändrad:
Topp