• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fickur Victor antikt?

Hej alla!

Jag har fått ett gammalt fickur efter min morfar som jag tolkar som ett Victor med massa olika stämplar inuti. Är det någon som kan berätta mer om det då jag inte kan hitta info någonstans.

Mvh Daniel
IMG_20210726_081902.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20210726_081933.jpg
    IMG_20210726_081933.jpg
    372.8 KB · Visningar: 13
  • IMG_20210726_081951.jpg
    IMG_20210726_081951.jpg
    323.5 KB · Visningar: 12

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Hej Daniel!
Välkommen till forumet.
Lägg gärna din fråga i Fickurstråden och lägg till en bild på verket. Alternativt gör du det också i Identifieringstråden.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Hej alla!

Jag har fått ett gammalt fickur efter min morfar som jag tolkar som ett Victor med massa olika stämplar inuti. Är det någon som kan berätta mer om det då jag inte kan hitta info någonstans.

Mvh Daniel
IMG_20210726_081902.jpg
Ja, Victor är nog tillverkaren. Kan inte säga så mycket om det specifikt, men lite allmän info man kan utläsa:
Stämplarna på insidan säger att boetten är av silver (0.800, den lilla orren, och månen/kronan - olika märken för samma sak i olika "standarder" eller länder).
Det på utsidan (Ancré Levées Visibles, 15 Rubis, Spiral Breguet) är info om teknik i urverket. (Jämför med "2.0l 16 valve turbo" på en bil.), det ser man på väldigt många fickur från perioden. Jag tror inte den är från 1884 dock, det syftar nog på något annat. (Edit: Syftar på International Meridian Conference som hölls detta år kanske?)
 
Senast ändrad:
Ja, Victor är nog tillverkaren. Kan inte säga så mycket om det specifikt, men lite allmän info man kan utläsa:
Stämplarna på insidan säger att boetten är av silver (0.800, den lilla orren, och månen/kronan - olika märken för samma sak i olika "standarder" eller länder).
Det på utsidan (Ancré Levées Visibles, 15 Rubis, Spiral Breguet) är info om teknik i urverket. (Jämför med "2.0l 16 valve turbo" på en bil.), det ser man på väldigt många fickur från perioden. Jag tror inte den är från 1884 dock, det syftar nog på något annat. (Edit: Syftar på International Meridian Conference som hölls detta år kanske?)
Tack för svar!

Då har jag lite mer info i alla fall.

Mvh
 
Topp