• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fickur

V

Viggen

Guest
Har två fickur. Den äldsta av dem funkar, tyvärr ser urtavlan risig ut och sek-visare saknas.






Det andra fickuret är en konduktörs-ur från gamla Sovjetunionen (CCCP). Den går tyvärr inte att dra upp, men är annars i fint skick ytligt.



Båda är ärvda och har bara legat och samlat damm hemma hos mina föräldrar. :)
 

Bilagor

  • DSC_0001.JPG
    DSC_0001.JPG
    392.2 KB · Visningar: 712
  • DSC_0002.JPG
    DSC_0002.JPG
    410.5 KB · Visningar: 709
  • DSC_0003.JPG
    DSC_0003.JPG
    383.9 KB · Visningar: 717
  • DSC_0004.JPG
    DSC_0004.JPG
    262 KB · Visningar: 676
  • DSC_0005.JPG
    DSC_0005.JPG
    433.8 KB · Visningar: 691
  • DSC_0006.JPG
    DSC_0006.JPG
    349.7 KB · Visningar: 680
  • DSC_0007.JPG
    DSC_0007.JPG
    385.8 KB · Visningar: 678

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker det kan vara ballt med fickur, har ett par hemma som sambon använder ibland.

Det finns ju en dela coola tidtagarur också. Heuer har ju en del fräsigt.
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1355474055.534833.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1355474055.534833.jpg
    29.2 KB · Visningar: 609
V

Viggen

Guest
Denke skrev:
Jag tycker det kan vara ballt med fickur, har ett par hemma som sambon använder ibland.

Det finns ju en dela coola tidtagarur också. Heuer har ju en del fräsigt.

Japp, den där Heuer ser skön ut. Användingsområdet är ju dock något strikt.
:) ;)
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Själv har jag ärvt detta Omega fickur från 1928.
Fungerar klockrent men används dock inte allt för ofta....
 

Bilagor

  • IMAG0008.jpg
    IMAG0008.jpg
    412.6 KB · Visningar: 813
V

Viggen

Guest
Re: Sv: Fickur

Camo00 skrev:
Konduktörsuret var ju rejält fräckt! Finns det nån tillhörande historia tro? :)

Historian bakom detta ur kräver lite efterforskning, då det är lite delade meningar om när, var och vem? :lol:
Farsan flyttade till Sverige under 60-talet och drog med sig morsan sedan 1970. Resten av släkten på bådas sida bodde då bakom järnridån, de bor där ännu idag. Får höra med någon av dem, om de minns bättre. Min morfar var nämligen en riktig samlare av allt möjligt, och när han dog delades diverse prylar mellan syskonen.

Den har 18 juveler, som du ser på texten i urverket. ;) Jag vet inte vad felet kan vara med klockan. Uret går att skruva upp till max, men den startar aldrig. Vore kul att fixa den, men jag vet inte hur det funkar med ur från gamla öst, med reservdelar osv... :)
 

Bilagor

  • 18_juveler.jpg
    18_juveler.jpg
    460.9 KB · Visningar: 569
  • CCCP.jpg
    CCCP.jpg
    270.1 KB · Visningar: 582

Camo00

Patek
Re: Sv: Fickur

Den är cool!! Läste nånstans att man ska passa sig för att mecka med uppskruvade fickur, pga den kraftiga fjädern. Vet iofs inte om det stämmer... :???:
 
V

Viggen

Guest
Vintage92 skrev:
Själv har jag ärvt detta Omega fickur från 1928.
Fungerar klockrent men används dock inte allt för ofta....

Den var fin. Kul att den var i bra skick och att den fungerar. Förstår dig att den inte används så mycket, man vill helt enkelt inte bära omkring på ett fickur idag. Man lika gärna plocka upp mobilen ur fickan istället om man vill se tiden. Tycker att de dock gör sig fina i bokhyllan. :)
 
V

Viggen

Guest
Re: Sv: Fickur

Camo00 skrev:
Den är cool!! Läste nånstans att man ska passa sig för att mecka med uppskruvade fickur, pga den kraftiga fjädern. Vet iofs inte om det stämmer... :???:

Nä nä, jag tänker inte skruva på den. Har inte verktyg eller kunskap för det. Vore synd om man förvärrade problemt bara för att man är nyfiken och tror sig kunna fixa den. :lol:
 
Topp