• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fidel Castro

Roffe

Panerai
2-Faktor
Kungsholmen, stockholms cuba.


Märk "GMT:n gav honom möjlighet att se tre tidszoner samtidigt."
Om jag minns det rätt så bar castro två klockor för att få maximal precision i militära insatser i fallet att en klocka skulle gå fel.
Lade märke till det jag med, men man förstår ju ganska tydligt vad dem menar! ;)

Jaha okej, sökte lite innan men kanske var lite slarvig!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
I den gamla flottan var det i ovanligt med att man hade över ett dussin klockor ombord. Det var var också fartygschefen som bestämde vad klockan var.

Jag var väl inte 100%-igt seriös i mitt inlägg egentligen, tyckte mest det var intressant att två mekaniska ur skulle kunna användas för att bestämma vad som är 'rätt' tid bättre än ett. Det blir förmodligen inte lättare för att man har 12 stycken att välja på! :)

Jag är nästan säker på att fartygschefen i den gamla flottan använde sitt eget personliga ur, eller skeppsklockan, för att bestämma vad klockan var och så fick alla andra rätta sig efter det. Det var förmodligen möjligt därför att en båt, må vara rätt stor i vissa fall, ändå är en begränsad yta där man kan kommunicera denna 'rätta' tid relativt enkelt och synka ofta.

Ska man få 'maximal precision i militära insatser' genom att använda sig av två stycken rollar på en cigarr-rökande skäggfarbrors arm så känner jag att man potentiellt får betydligt större problem. Sen vet jag å andra sidan inte hur många militära insatser med precision Fidel utförde heller. Han går väl inte direkt till historien som en stor fältherre.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Castro är uppenbarligen min idol!
2015-01-05 20.49.07.jpg
 
Topp