• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fin klocka på jobbet

Patrike

Omega
Har ni några betänkligheter kring att använda finare klockor på jobbet?

Dvs anpassar ni vad ni bär för klocka till ert jobb?

Tänker mig att det i landet lagom kan vara "lättare att komma undan" med att bära en DDII WG/YG till jobbet som börsmäklare, än om man jobbar som tex bidragshandläggare.


Sent from my iPhone 6.5 using Tapatalk
 

Hardy

Thug
Ja har inte så svårt att se en bidragshandläggare (om du nu tycker det är ett lågstatusyrke) som är klockentusiast bära yg
 

Daniel B

Omega
Jobbar inom IT/försäljning och har bara vintage. Så nej, de flesta som man möter har ingen koll på vad ens en vintage Omega är eller lägger inte märke till det inom min erfarenhet.

Antar att Rolex är lite mer känt som ett highend märke utanför klockintresserade kretsar, hade jag haft en sådan så kanske jag hade anpassat mig på vissa kundmöten :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Inga betänkligheter. Å andra sidan ser inte mina gamla Rolexar i stål så himla exklusiva ut, skulle jag säga. Enda gången ngn har noterat något är då jag haft jubilelänk. Dessa tycks folk känna igen. Bästa klockan alla kategorier är den enkla Explorer-ettan.

Å tredje sidan möter jag folk med dyrare klockor än vad jag själv bär titt som tätt. Sällan bling. Oftast smakfullt och ofta får jag intrycket att det är värderade accessoarer valda med omsorg. Ett omtyckt smycke helt enkelt.

A
 

Patrike

Omega
Ja har inte så svårt att se en bidragshandläggare (om du nu tycker det är ett lågstatusyrke) som är klockentusiast bära yg


Tycker absolut inte att det är ett "lågstatusyrke", eller dåligt yrke på något vis. Utan mer att man kanske som klockfantast, i yrket, tänker på att man inte ska bära en klocka för 300K när man sitter och handlägger folk som behöver mat för dagen. Dvs att man kanske behöver anpassa valet av klocka man bär till jobbet, beroende på vilket yrke man har.
 

Jaguaren

Omega
Jag använder min Orient Mako på jobbet.
Den klarar av mitt lagerjobb med galans och är en stor favorit.

På kvällar och helger försöker jag skifta till en Orient king diver 21 eller en Omega -69
men Makon är svår att få bort från armen.
 

Frosse

Cartier
Det sägs väl att man ska anpassa sin klocka till sin motpart, det vill säga sitter du i förhandlingar om en stor order, uppköp etc. så ska du alltid lägga dig en nivå lägre än din motpart så att denne känner sig i överläge. Rent psykologiskt ger det dig tydligen ett överläge.
 

Mr Chance

Kalmar
Det sägs väl att man ska anpassa sin klocka till sin motpart, det vill säga sitter du i förhandlingar om en stor order, uppköp etc. så ska du alltid lägga dig en nivå lägre än din motpart så att denne känner sig i överläge. Rent psykologiskt ger det dig tydligen ett överläge.

Intressant, det ger i så fall båda parter ett överläge då man gör klokast i att utgå från att motparten har samma info...

:)
 

Patrike

Omega
Det sägs väl att man ska anpassa sin klocka till sin motpart, det vill säga sitter du i förhandlingar om en stor order, uppköp etc. så ska du alltid lägga dig en nivå lägre än din motpart så att denne känner sig i överläge. Rent psykologiskt ger det dig tydligen ett överläge.


Intressant tanke. I mitt jobb så sitter jag i förhandligar med t.ex kommunpolitiker. Undrar om det tas på fel sätt att man bär en fin klocka. Eller om det bara är jag som klockdåre som ens tänker på det.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det sägs väl att man ska anpassa sin klocka till sin motpart, det vill säga sitter du i förhandlingar om en stor order, uppköp etc. så ska du alltid lägga dig en nivå lägre än din motpart så att denne känner sig i överläge. Rent psykologiskt ger det dig tydligen ett överläge.


Det där skulle en hel del säljare behöva lära sig. Aldrig sett så många Breitling for Bentley som inom den yrkeskåren.
 

Mr Chance

Kalmar
Men för att hålla sig on topic så... Jag arbetar som enhetschef inom socialtjänsten och tänker på vilka möten jag har i kalendern innan jag väljer klocka. Från tid till annan träffar jag klienter/brukare/deltagare och då kanske jag inte tar någon av rollarna utan väljer någon annan med mindre välkänt märke.

Imho.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Ibland får man lite blickar när man dyker in på ett möte med ledningen och alla inser att man har en "finare" klocka än vad högsta chefen har. Då brukar jag le lite för mig själv... Att vara yngst och lägst i grad gör att man kommer undan med en del.
 

Patrike

Omega
Ibland får man lite blickar när man dyker in på ett möte med ledningen och alla inser att man har en "finare" klocka än vad högsta chefen har. Då brukar jag le lite för mig själv... Att vara yngst och lägst i grad gör att man kommer undan med en del.


Hehehe det där känner jag igen från min förra anställning. Det var dock kul med ett positivt mottagande från några av direktörerna som själva var klockintresserade, men hade klockor i "lägre rang". SS Reverson var väldigt uppskattad där. Vet inte riktigt hur en DDI eller Daytona RG skulle tas emot. :p
 

Hardy

Thug
Tycker absolut inte att det är ett "lågstatusyrke", eller dåligt yrke på något vis. Utan mer att man kanske som klockfantast, i yrket, tänker på att man inte ska bära en klocka för 300K när man sitter och handlägger folk som behöver mat för dagen. Dvs att man kanske behöver anpassa valet av klocka man bär till jobbet, beroende på vilket yrke man har.
Då förstår jag :)
 

Grön

Omega
2-Faktor
Jag är med på tanken, men i slutändan tror jag ärligt talat det är ytterst få tillfällen där det kan leda till problem/nackdelar/konskevenser. Ytterst få uppmärksammar din klocka. Är man i en känslig bransch kanske man ska välja bort de vanligaste märkena. Är det inte Rolex/Omega/Breitling går även gulguld bra för det år ng ingen som tror det är solitt 18k...
 

Patrike

Omega
Jag är med på tanken, men i slutändan tror jag ärligt talat det är ytterst få tillfällen där det kan leda till problem/nackdelar/konskevenser. Ytterst få uppmärksammar din klocka. Är man i en känslig bransch kanske man ska välja bort de vanligaste märkena. Är det inte Rolex/Omega/Breitling går även gulguld bra för det år ng ingen som tror det är solitt 18k...

Är nog mycket möjligt. Som klockgeek själv så lägger man nog mycket mer vikt på klockan än andra.

Är nyfiken då det i andra situationer, utanför kontoret, kommenterats ganska negativt kring lite finare flashiga guldklockor. Återhållsamhet, brackigt bla bla bla.

Tråkigt nog är det just en 18k Rolex jag är sugen på. :)


Sent from my iPhone 6.5 using Tapatalk
 

Johan M

Cartier
Jag jobbar inom socialtjänsten och träffar väldigt många människor. Jag bär ofta min speedy och min SMP utan att bry mig nämnvärt. Jag funderar dock på att inhandla en Explorer II 16570 och jag är inte säker på att jag skulle bära den synligt på jobbet. En vittavlad Rolex syns nog rätt bra och risken finns att jag träffar någon som skulle vilja lägga vantarna på den en mörk vinterkväll. Risken är nog liten men det är onödigt ändå.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ibland får man lite blickar när man dyker in på ett möte med ledningen och alla inser att man har en "finare" klocka än vad högsta chefen har. Då brukar jag le lite för mig själv... Att vara yngst och lägst i grad gör att man kommer undan med en del.

Framgång mäts inte utifrån klockval....de sitter i ledningen av en orsak.... Kanske ler dig mot dig, men är för sluga att visa det...
 

Boris Balkan

Fark you!
För att bidra mer till tråden: jag sitter på en IT-avdelning med affärsstöd för en annan del av organisationen som arbetar med finansiella produkter. Jag tänker aldrig på valet av klocka när jag sitter hos finansfolket...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Patrike

Omega
För att bidra mer till tråden: jag sitter på en IT-avdelning med affärsstöd för en annan del av organisationen som arbetar med finansiella produkter. Jag tänker aldrig på valet av klocka när jag sitter hos finansfolket...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kan erkänna att jag skulle vara lite nyfiken kring vad finansfolket har för klockor. Om det är mkt American Psycho inspirerat tex. :)


Sent from my iPhone 6.5 using Tapatalk
 
Topp