• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Finansiella argument

JaTack

Rolex
2-Faktor
Min sambo hittar klockor som hon tipsar mig om! Och så länge jag betalar min del av våra gemensamma utgifter så är hon nöjd :)

Ingen annan har att göra med vad jag lägger på klockor. Så jag behöver inga argument.
 

barnefko

Omega
Samma här. Stort intresse men Inget i plånboken.


Här kommer en liten guide till den fattige klockfantasten:

Varje gång du vill köpa eller impulsbeställa en s.k "affordable" så spara dina pengar istället och köp en riktig klocka ett år senare. Med allt peng jag har lagt på affordables och hemmabygge hade jag kunnat köpa en finfin Sinn 856 istället nu.
Tror inte heller att du kan "byta upp" dig. De flesta klockköp är förlustaffärer, marknaden här är tufft. köpa billigt är möjligt här, säljer dyrt är nästan omöjligt. Folk här har järnkoll på priserna och försöka göra vinst med klockflipping är ingen bra idée ( been there, done that...)


Sammanfattningsvis: läs mycket här på forumet, läs alla bloggar - men köp ingenting. Lägg allt krut du har på drömklockan. Titta inte till vänster eller till höger - graalen gäller. Klockor som ser lika ut och är substitut kommer inte göra dig nöjd särskild länge....

Har det bra och lycka till
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Om folk frågar efter pris svarar man "dyrt". Om de envisas så tillrättavisar med dem, att fråga om klockans pris är som att fråga om ens lön.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Varför måste man rättfärdiga saker hela tiden? Så länge man har råd så kan jag inte se varför någon ska bry sig. Svälter ens barn så kanske man borde rättfärdiga den fina klockan men annars så handlar det bara om prioriteringar. De flesta kan unna sig ganska mycket om de bara vill..
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Varför måste man rättfärdiga saker hela tiden? Så länge man har råd så kan jag inte se varför någon ska bry sig. Svälter ens barn så kanske man borde rättfärdiga den fina klockan men annars så handlar det bara om prioriteringar. De flesta kan unna sig ganska mycket om de bara vill..

Precis så.

Men många väljer istället att unna sig fin bil, maximerat boende och ett par resor om året.
(vilket inte är fel, såklart)
 

Marckus

Panerai
Om folk frågar efter pris svarar man "dyrt". Om de envisas så tillrättavisar med dem, att fråga om klockans pris är som att fråga om ens lön.
Frågor om lön och priser kan vara lika märkligt som omärkligt beroende på sammanhang. I ett vanligt samtal är det ju inget konstigt, men om någon främmande på tuben skulle fråga vad du tjänar eller vad din klocka kostar anas ugglor i mossen... -Det håller jag med om!
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
image.jpg
 

Marckus

Panerai
Om klockor är ett intresse som gör dig lite gladare och ditt liv lite rikare behöver du inga finansiella argument. Tycker man att intressen inte får kosta pengar har man problem i mina ögon...
 

Peddjy

Cartier
Prioritera, spara, köp.
Ganska enkelt, för vissa går det fort och för vissa tar det lite längre tid att få in pengarna men det går.
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Min omgivning är så van vid mina klockköp att knappt någon höjer ögonbrynen längre. Behöver således inte ha några finansiella argument. Jag vet ju vad jag gör... eller? :D
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Ingen bestämmer vad jag gör så länge jag är singel!
Och om någon klagar så är det mina pengar ;) Får kasta dom i sjön om jag vill!

Antar att många i er omgivning är vana vid era klockköp, jag är ingen person som någonsin är tänkt att tycka om sånt här så för min omgivning är nog lite konstigt att jag helt plötsligt köper fina klockor! :D
 

Portofino

Panerai
Alla lägger vi våra pengar på olika saker. Bilar, klockor, båt, sommarhus etc. Men vissa tycker det är idioti att lägga mer än 150 spänn på en flaska vin. Andra kan inte förstå varför man ska lägga pengar på en klippning när jeppen på hörnet drar över med trimmern för 150 kr. Alla rättfärdigar vi våra utgifter på olika sätt. Vill du ha argument för dina klockor så är det bara att hänga på forumet lite så kommer du snart ha fler än du behöver. Och skulle inte det räcka så fuck it! Spendera mer tid här istället då med vettiga människor.
 
Topp