• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fingeravtryck på glas - Sub

Sond

Patek
Min nyinkomna Sub får otroligt synliga fingeravtryck/utsmetade fingeravtryck på glaset. Inte sett något liknande på andra klockor. Är det något med glaset? Först tänkte jag mig att det kunde bero på att det syns väl mot tavlan men jag ser att det mer är att det fastnar/syns bättre på glaset utan koppling till tavlan.

Jag vet att olika glas kan vara olika känsliga/mottagliga för fingeravtryck. det gäller glasögon och objektiv tex. Så det kan ju gälla klockor också tänker jag.
 

Sond

Patek
Jag var tvungen att dra på mig min SMP ett tag för att kolla. Jag tror dels att den vågiga tavlan gör att det syns mindre och dels är tavlan mer uppbuktande.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ska man schteeka runt i safir är flott en delingridiens... Ha... där fick du för dina synder.....
 

Sond

Patek
Lite det som är grejen med safirglas... Och skälet till att man väljer plexi istället. Synd att du fick köpa en dyr sub för att lära dig det...

Samtidigt har jag en SMP som inte detta problem är lika tydligt på..? Ska vi dessutom vara petiga så förvånar det mig att denna aspekt inte belysts tidigare. Eller finns det någon tråd om detta?
 

_jonte

Patek
Samtidigt har jag en SMP som inte detta problem är lika tydligt på..? Ska vi dessutom vara petiga så förvånar det mig att denna aspekt inte belysts tidigare. Eller finns det någon tråd om detta?
Vet inte riktigt, men har tagits upp några gånger vet jag. Tror inte de flesta bryr sig om detta dock. Isf hade det, som du säger, funnits flera trådar på ämnet.
Ogillar iaf safir skarpt. Synd för det är jäkligt bra.
 

Sond

Patek
Vet inte riktigt, men har tagits upp några gånger vet jag. Tror inte de flesta bryr sig om detta dock. Isf hade det, som du säger, funnits flera trådar på ämnet.
Ogillar iaf safir skarpt. Synd för det är jäkligt bra.

Trots allt viktigt att påpeka att samma "problem" inte uppträder så tydligt på SMP. Är det glaset sammansättning? form eller tavlan som gör det?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Trots allt viktigt att påpeka att samma "problem" inte uppträder så tydligt på SMP. Är det glaset sammansättning? form eller tavlan som gör det?
SMPn har väl lite kupat glas? Tråksubben har platt fönsterglas. ;)

Oklart om det påverkar men jag tycker SMPs blir kladdiga de med. Dock kanske de inte blir lika grisiga?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Trots allt viktigt att påpeka att samma "problem" inte uppträder så tydligt på SMP. Är det glaset sammansättning? form eller tavlan som gör det?
Är nog framförallt att tavlan bakom är utan struktur eller mönster och svart. Dock klarar man sig bra utan att peta på glaset under dagen har jag lärt mig. Sitter och sneglar på mitt safirglas som även jag föraktar. Behöver dock torkas av kanske två ggr per dag.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Samtidigt har jag en SMP som inte detta problem är lika tydligt på..? Ska vi dessutom vara petiga så förvånar det mig att denna aspekt inte belysts tidigare. Eller finns det någon tråd om detta?

Skillnaden mellan olika typer av glas har belysts innan, men det var länge sedan. Det är många som hävdar att klockor ska ha saffirglas för att de ska vara av intresse, men personligen skulle jag aldrig välja saffirglas om det gick att välja mellan plexi, hardlex eller saffirglas. Oftast kan man dock inte välja. Inre och yttre kupning på glaset, samt om klockan har AR på utsidan påverkar också hur ljuset bryter och hur mycket kladd glaset drar åt sig.

Enda fördelen med saffirglas är att det inte repas. Nackdelarna är flera.
1: Kladdet från fingrar och annat.
2: Reflektionerna kräver bra AR. Många, men inte alla märken har AR med en färgbrytning.
3: Saffirglas spricker vid en hård smäll, det gör inte andra typer av glas.

Angående reptålighet, så tänker jag följande: Plexi repas lätt, men är lätt att polera, hardlex repas inte särskilt lätt, men repas det, så är det lätt och billigt att byta.

Du får helt enkelt tänka att din klocka har andra fördelar som inte plexisubbar har. Hoppas du blir nöjd med den ändå.
 

_z_

Omega
Sluta kladda på glaset, eller så får du tjacka vintage.
Flera som påpekat detta, håller med & undrar. Varför tar man med fingrarna på glaset? Har flera klockor med safirglas men har aldrig insett detta problem då jag aldrig tar på glaset. Visst har det väl hänt nån gång men ett problem nej.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Flera som påpekat detta, håller med & undrar. Varför tar man med fingrarna på glaset? Har flera klockor med safirglas men har aldrig insett detta problem då jag aldrig tar på glaset. Visst har det väl hänt nån gång men ett problem nej.
Själv petar jag som attan på plastglas. Känns så varmt mjukt och lent. Ändå köper jag i princip bara safir klockor...
 

Sond

Patek
Hörni era Pellar, frågan ska inte ställas om varför man petar på glaset... Den relevanta frågan är när f_n sätter man dit sin tumme på glaset? Det är väl ingen normalbegåvad som då och du under dagen sitter och tänker: "Hmm, nu är det nog dags att sätta ett finger på glaset...";) Men att man ändå gör det är ju uppenbart. Frågan är ju bara när det sker..? :D
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Det där kletfenomenet har jag upplevt på alla safirrolex jag och frun har och har haft. Ytterst mystiskt!!
 
Topp