• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Finns ”moderna” dressare i 34mm?

Schaunz

Basic
Hej!
Ny på forumet, men har lurkat omkring ett tag. Dags att våga mig på min första trådstart.

Efter några år med en dykare (certina ds action 41mm) som allroundklocka skaffade jag en vintage omega seamaster de ville för att ha som totalt motsatt klocka. 34mm, läderarmband, mekanisk osv. Jag är inte lika inbiten vintagefantast som många här, så jag tycker det är lite bökigt att inte kunna ändra datum på något smart sätt, att service behövs relativt ofta och att man måste vara så rädd om fanskapet (dykaren är ju byggd som en pansarvagn i jämförelse).
Har försökt leta runt efter ”modern” en klocka i samma ball park (34mm mycket enkel dressare) men med automatiskt urverk, shock resistance, dedikerat datumändringsläge osv men hittar nada. Inser att detta kanske är svära i kyrkan men kör ändå! Någon som har tips?

Nomos har ett gäng trevliga alternativ, dock inget med datum ifall det var hög prio. De är dessutom manuella för att minimera höjden men det tillhör väl vintagecharmen? 😉

Om 36mm är ett alternativ så ökar urvalet lite. Jag ser att TimeFactors har en ny omgång Smiths-replikor, t.ex. PRS-29, på gång. De levereras visserligen med ett nato-band, men med ett läderband kan den funka som kostymklocka. Men de gör små batchar och öppnar för nästa "släpp" om en vecka, 31/7, så man får nog "hänga på låset" för att hugga en gissar jag. https://www.timefactors.com/collections/smiths

(Men inget datum på dessa heller.)

Nomos har ett gäng trevliga alternativ, dock inget med datum ifall det var hög prio. De är dessutom manuella för att minimera höjden men det tillhör väl vintagecharmen? 😉

Verkar ju super! Hade bara koll på Orion-serien och den är ju snäppet större. De här tickar ju alla boxar 😄

Om 36mm är ett alternativ så ökar urvalet lite. Jag ser att TimeFactors har en ny omgång Smiths-replikor, t.ex. PRS-29, på gång. De levereras visserligen med ett nato-band, men med ett läderband kan den funka som kostymklocka. Men de gör små batchar och öppnar för nästa "släpp" om en vecka, 31/7, så man får nog "hänga på låset" för att hugga en gissar jag. https://www.timefactors.com/collections/smiths

Spontant tänker jag att 34 är vad jag är ute efter, men beror ju förstås mycket på hur klockan sitter.

Spontant tänker jag att 34 är vad jag är ute efter, men beror ju förstås mycket på hur klockan sitter. Men skitsnygga, datum är egentligen inget jag ser som nödvändigt. Och väldigt prisvärda 👌

Spontant tänker jag att 34 är vad jag är ute efter, men beror ju förstås mycket på hur klockan sitter.

Spontant tänker jag att 34 är vad jag är ute efter, men beror ju förstås mycket på hur klockan sitter. Men skitsnygga, datum är egentligen inget jag ser som nödvändigt. Och väldigt prisvärda 👌
... fast de är inte automatiska, kom jag just ihåg, ifall det är ett krav. (Jag har en PRS-29AM själv, så hur jag kunde glömma det vet jag inte. :oops:)

Om man vill gå fullt ut Bauhaus, så finns ju Junghans, i mindre storlekar och automatiska:
Fast lite dyra kanske...

1658666242545.jpeg

Grand Seiko har ett gäng riktigt vackra 34mm har jag för mig

Tillbaka
Topp