• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Finns det en röd tråd i ert klock intresse/samlande.

Jonazid

Omega
Har ni några enstaka klockor eller har det "urartat" en del.

Känner ju mig själv och har en känsla av att de kan gå lite över styr.
Först kommer det bli en viss stil av klocka, sen flera klockor av samma märke och efter det 3 kartonger fulla med ur som jag aldrig kommer bära.

Hur ser det ut för er.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Köper på impuls.
Tänkte t.e.x köpa en Datejust i September men nu köpte jag tre dinkor på en vecka så nu får jag vänta en stund :D
 
Jag har mestadels inriktat mig på vintageur i prisklasserna upp till ca 1000:-.
Har inte känt att klockor som kostar mera än så ger mig mera.
Jag vill gärna ha klockor som är lite hantversmässigt tillverkade och då passar det fint med överkomliga 40, 50 och 60-talsmodeller.
Har inget speciellt intresse för något märke, tittar hellre på vilket urverk som sitter i.
När det var som mest hade jag ett hundratal ur. Just nu är jag nere på 18 fungerande och 6 som skall till urmakaren. Jag använder olika klockor varje dag, tycker om att variera.
Sedan finns 5 moderna ur, från 2000-talet, därav 2 dykare. Men dessa använder jag alltmindre så det blir nog att Tradera dom.
 

Jens

Greedo
Min röda tråd har alltid varit dykare. Dock har jag på senare tid börjat kika på lite annat, men då är det pga urverket.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Vintage är väl min röda tråd. Men ingen regel utan undantag eftersom jag nyligen köpte en Tudor chrono från -95.
 

LtCariad

Omega
2-Faktor
För min del är det framförallt vintage Omega. Det började med klassikern Speedmaster, Seamaster 300, Railmaster samt Constellation har det blivit sen också. Givetvis har det spårat ur! Nu finns även IWC, Certina, Seiko och annat. Roliga verk och designer ska det helst vara.

/H
 

KMS

Rolex
Det är svårt, tycker det hade vart kul med en röd tråd. Men först snöar man in på kronografer sen nåt märke sen dykare, sen inser man att Omega helt plötsligt inte är så dyrt. Sen står man där med två fulla klocklådor och undrar; skall jag sälja eller köpa en låda till???:)

Någon gång skall jag få till en skaplig röd tråd, hoppas jag...
 

David

Bödeln
Har ni några enstaka klockor eller har det "urartat" en del.

Antalet har sjunkit, är för närvarande minus fem jämfört med toppnoteringen, flippade en klocka för första gången i år. Jag har långt framskridna planer på att konsolidera till den ultimata treklockslådan och sedan tillämpa strikt en in en ut.
 

GurraG

Cartier
Jag tänker försöker täcka olika användningsområden/stilar. En kostymklocka, en beater, nå't sportigare, nå't snyggt på stål, nå't snyggt på läder, brunt och svart. Försöker helt enkelt få klockorna att inte överlappa för mycke' men det börjar snabbt bli svårt... Men då får man väl hitta nya sätt att rättfärdiga, har till exempel en modern och en vintage kostymare men är ändå väldigt sugen på en JLC Reverso, är de en kostymare pga storleken eller är det en sport pga av polo-arvet...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Självklart finns det en röd tråd! Strävar efter den perfekta set-upen för mig :) Detta blir ju lätt ett beroende, då den alltid går att förbättra. Gräset är alltid grönare... Problemet är ju alltså att den perfekta samlingen hela tiden ändras, och KS hjälper effektivt till med det. Det har funnits så många perfekta kombinationer för mig... Få, men dyra. Många och olika. OWG. Udda och balanserat. Många och prisvärda. Billiga och lagom etc... Detta har resulterat i 3 års sökande, och ca 150 testade och flippade klockor. D.v.s. 1 ny i veckan i 3 år :) Just nu är den röda tråden, inte allt för många, prisvärda och en bra mix. Känner att jag snart är där ;)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det går i perioder...men min grundtråd är att jag vill testa så mycket som möjligt. Så jag köper en del klockor och testar, de jag inte gillar flippar jag vidare i stort sett direkt några få får stanna i klocklådan. Så successivt växer samlingen... :)

Men generellt gillar jag vintage mer än nytt.
 

Jonazid

Omega
Det går i perioder...men min grundtråd är att jag vill testa så mycket som möjligt. Så jag köper en del klockor och testar, de jag inte gillar flippar jag vidare i stort sett direkt några få får stanna i klocklådan. Så successivt växer samlingen... :)

Men generellt gillar jag vintage mer än nytt.

Bra tänk
 

Skuggan

Omega
Har ni några enstaka klockor eller har det "urartat" en del.

Känner ju mig själv och har en känsla av att de kan gå lite över styr.
Först kommer det bli en viss stil av klocka, sen flera klockor av samma märke och efter det 3 kartonger fulla med ur som jag aldrig kommer bära.

Hur ser det ut för er.


Bra fråga! Tänkte inrikta mig på vintage men tvekar lite. Har sålt av några klockor och tänkte gå upp lite i budget för mig, känns bra så långt, men frågan är om det är dyrt för tillfället med vintage, känns som att det är lite för hett? Vad är era åsikter?
 
Topp