• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Finns det en Rolex Submariner vitguld utan datum?

Kära Forum,
Jag är på väg mot en av mina nollpunkter i livet och har insett att jag, enligt min spec skulle vilja komplettera klocksamlingen med följande;
Rolex
Submariner
Storlek (samma som 114060)
Länk och lås (samma "stuk" som114060)
Material: Vitguld
...och precis som 114060 skall den vara utan datum...

Finns det en sådan ref?

Hälsningar

//Pastorn
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Nej.

Edit: om inte ngn slantat upp duktigt och fått special treatment av Rolex, som den där beryktade ref 1680 i platina... En one off utförd av Rolex Geneve för en - förmodar jag - betydelsefull kund.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
NDn är svart, vitgulden är blå. Tror att Aurum syftade på det keramiska inlägget och inte själva vridringen.

Yes, men har hört att de inte säljer inlägger separat då de är limmade? Eller är det fel? Men man kanske inte vill byta vitguld mot stål så det kan vara värt ett försök.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Submariner utan datum har aldrig tillverkats i annat än stål - och jag misstänker att det kommer att fortsätta på det sättet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
  • Like
Reactions: K-S

acce1999

Patek
2-Faktor
Berätta mer om 1680an?
Vad säger Aurum om dess existens? Finns den?
James Dowling skrev om den på TimeZone. Och om jag minns rätt så hade han haft den i sin hand. Historien gick ungefär så här: Det var en livvakt till en oljeshejk (?), som hade en vanlig 1680. Livvakten var omtyckt och blev belönad med en Rolex av ädlare metall... Men blev påkommen av shejken (?) att fortsatt använda sin 1680... Och eftersom shejken (fortfarande osäker, men väldigt rik och mellanöstern...) ville belöna vakten och också att han skulle bära något exklusivt ... Och också hade kontakter med Rolex, så lät han tillverka en 1680 i platina som livvakten fick. Den ska ha varit tung...

Tydligtvis gjorde Rolex så i större omfattning förr, specialorder alltså. Vi får väl tro att Dowling inte hittar på...

Och så har vi ju också de för Irakiska militären tillverkade Rolexarna... Eller var det Iran... Som ingen vill erkänna finns. Om de ens finns. Eller de sydafrikanska. Eller referens 1690... Som helt troligt är fejk. Finns så mycket mystiskt kring Rolex... :)

A
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Men jag är trevlig.


Skulle det inte finnas någon Japansk 1680 i stål med nipplar också? Eller har jag rört ihop det? Lagom förvirrat är det som det skall vara när det kommer till vintage Rolex iaf.

Det vimlar av myter, en är stål sub med blå tavla och insert till en japan. Denna historia finns i en uppsjö varianter..
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Men jag är trevlig.


Skulle det inte finnas någon Japansk 1680 i stål med nipplar också? Eller har jag rört ihop det? Lagom förvirrat är det som det skall vara när det kommer till vintage Rolex iaf.
Du tänker på den här, i stål:
asianbluesub.jpg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jag vet inte.

Vet man hur myten startade? Vem påstod att det var en vitguldare?
Stål. För japanska marknaden. Se mitt svar till aurums inlägg.

Helt troligt korrekt. Rolex lät tillverka en begränsad upplaga av 116263 med grön sekundvisare, grönt datum och grön text "Turn-o-graph" enbart för den japanska marknaden. En medlem på rolexforums.com, boende i japan köpte en sådan. Enbart i Japan släpptes också ref 116000 med svart tavla och 3-6-9 index i vitt, till skillnad från rosa i resten av världen.

A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Där tror jag på guld-delar i en stålsub.
Tror inte jag. Kolla texten på tavlan. Plus vitguldsindex i nipple-utförande. Precis som den allra, allra första ref 16550, som kom med nipple-dial. Har du sett den? :) Svart tavla. Oväntat.

Men för all del. Allt detta går att plocka ihop... Och komplettera där så behövs. Detta plus att Rolex själva inte svarar särskilt mycket på frågor är ju en viktig del av mystiken, inklusive svårigheten att tro på vad man ser...
A
 
Topp