• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Finns det indie-urmakare med Rolex-konto i Sverige?

David

Bödeln
Problemet löst:
https://klocksnack.se/threads/att-införskaffa-en-årsklocka-del-ii-av-v-–-klocksnuff.14488/

131111-YW-Scrap.jpg


131111-YW-Service.jpg
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Intressant. Med AD här i tråden så pratar vi endast om AD som säljer rolex. Men hur är det med en affär som säljer omega, breitling mm men som på sin hemsida skriver att deras urmakare är certifierade även på rolex. I den affären borde man väl då kunna få originaldelar till rolex också? Ett litet sidospår Ifs men av intresse för mig åtminstone.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
BUMMMPPPP
Finns det indie-urmakare som över huvudtaget servar/mekar med Rolex i sverige? Någon i stockholm vore ju för gött.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
I de flesta fall får du behålla. Misstänker att din klocka inte är så unik att det bara sitter utbytesdelar på den?
Förstår inte riktigt vad du menar, men oavsett skäl kan det vara kul att veta vilka icke-AD som tar hand om råleks... Exempelvis vintage-klockor med patina där saker hit och dit "måste" bytas enligt AD etc fast man som ägare bara vill reglera och serva verket etc...
Finns tusentals såna skräckhitorier... Vilket du antagligen känner till?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Förstår inte riktigt vad du menar, men oavsett skäl kan det vara kul att veta vilka icke-AD som tar hand om råleks... Exempelvis vintage-klockor med patina där saker hit och dit "måste" bytas enligt AD etc fast man som ägare bara vill reglera och serva verket etc...
Finns tusentals såna skräckhitorier... Vilket du antagligen känner till?

Du får iof ett kostnadsförslag där det framgår vad de kommer göra. Inte jättesvårt att tacka nej till delar.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Du får iof ett kostnadsförslag där det framgår vad de kommer göra. Inte jättesvårt att tacka nej till delar.
Okej! Jag visste inte att det gick. Jag trodde att klockan endast kunde lämna Rolex som "servad" om allt funkade perfekt(där lume etc ingår, så inga patinerade tavlor, visare, insert eller pärla etc)...
 

poormans

Rolex
i sthlm tvivlar jag på att det finns några men i övriga Sverige finns det ett par auktoriserade rolexurmakare kvar med parts account (de är givetvis oftast tidigare AD)

cheers
christian
 

jhm

Panerai
Okej! Jag visste inte att det gick. Jag trodde att klockan endast kunde lämna Rolex som "servad" om allt funkade perfekt(där lume etc ingår, så inga patinerade tavlor, visare, insert eller pärla etc)...


Det är så man gör bland annat i USA och Tyskland. Jag tror att det ser lite annorlunda ut i Sverige. Se t ex ovan exempel kring att man behåller sin gamla urtavla efter tavelbyte i Sverige, men att man måste "byta in" den utomlands.
 

Bosse

Friends of KS
Jag blir bara mer och mer fascinerat! Vilket solsystem lever Rolex i? Om jag köper en klocka/bil/båt/TV what ever, så är det min egendom punkt. Ingen (inte ens Rolex) kan med rätten på sin sida kräva att jag skall avstå från min egendom (om jag inte vill eller får proportionerlig ersättning) eller har man en Rolex på hyr-köp?

Nu brakar helvetet väl loss men så får det göra det.

//Bosse
 

jhm

Panerai
Jag blir bara mer och mer fascinerat! Vilket solsystem lever Rolex i? Om jag köper en klocka/bil/båt/TV what ever, så är det min egendom punkt. Ingen (inte ens Rolex) kan med rätten på sin sida kräva att jag skall avstå från min egendom (om jag inte vill eller får proportionerlig ersättning) eller har man en Rolex på hyr-köp?

Nu brakar helvetet väl loss men så får det göra det.

//Bosse


Om ett tavelbyte utomlands kostar lika mycket som i Sverige, är jag böjd att hålla med dig. Är det väsentligt mycket billigare, så har jag inte lika svårt att förstå "bytesavgiften". :)
 

OBRKV

Cartier
Om man köper delar begagnat, exempelvis tavla+visare på VRM, kan man knata in till AD och bara be dem att byta mot det som sitter i klockan?
 

poormans

Rolex
Rolex är rätt arroganta när det gäller service men de har en ståndpunkt att alla klockor som servas skall uppgraderas till nuvarande spec om det är möjligt (därav alla 5513 och 16750 med glossy/WG tavlor) eller dåvarande spec så då byts det som rolex tycker skall bytas

svenska AD har mer känsla för vintage klockorna jämfört med utomlands men jag föredrar oberoende urmakare med parts account

cheers
christian
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Rolex är rätt arroganta när det gäller service men de har en ståndpunkt att alla klockor som servas skall uppgraderas till nuvarande spec om det är möjligt (därav alla 5513 och 16750 med glossy/WG tavlor) eller dåvarande spec så då byts det som rolex tycker skall bytas

svenska AD har mer känsla för vintage klockorna jämfört med utomlands men jag föredrar oberoende urmakare med parts account

cheers
christian

Vill du dela med dig om några sådana exempel, eller är det som smultronställen? :)
 

JohnDoe

Rolex
Rolex har kraftigt stramat åt delar etc efter att ha gjort upp med amerikanska myndigheter avseende en antitrust dom från 60 talet (tror jag det var). EU granskade Rolex m.fl 2011 och granskningen har väckts till liv ett par ggr sedan dess. De har klarat sig undan på ett hårstrå... trots uppenbara brott mot lagstiftningen avseende karteller/ konkurrensbegränsning etc. Troligtvis pga att det är ett lyxkonsument problem. Tillämpar man deras metoder på andra branscher, tex fordon, så är deras agerande totalt olagligt. Tänk dig att du bytt däck på din volvo och när du servar den tar volvo av dina nya däck, behåller dem och fakturerar dig för nya volvo originaldäck. Eller att de vägrar serva din bil för att du bytt stereo. Listan kan göras lång. Det finns EU regler avseende reservdelsförsörjning till tredjepartsverkstäder som i princip gäller alla varor...men inte tillämpas på klockor. Det verkar ju finnas gott om jurister i detta forum. Varför inte sätta ihop en anmälan till konkurrensverket. Välj lämplig rolex AD och anmäl. Det räcker med att AD bistår tillverkaren att upprätthålla konkurrensbegränsningen så bryter de mot lagen. Gillar rolex klockor men är vänligt uttryckt starkt negativ till deras attityd. Hoppas på två saker för att de skall få lite mer kundfokus.
1. Apple watch utlöser en ny quartzkris.
2. Amerikanska myndigheter fullständigt krossar deras banker så den landets ekonomi totalhavererar och schweizerfrancen sjunker djupare än marinergraven
 

poormans

Rolex
ingen direkt hemlighet, jag bor i örebro, här finns edwalls ur de var rolex AD i ca 30 år och är fortfarande så kallad "service shop" dvs auktoriserad service verkstad med parts account, dock har jag fatta som att det tydligen är lite skillnad på vad en service shop kan ta hem för delar jämfört med en AD

men vissa saker som tex boetter och en del vintage delar måste alla skicka in nu för tiden, för att få ut nya, förutom RSC's då förstås, för att inte tala om RSC-japan, de hade egna regler långt in på 2000 talet och var tydligen helt fristående därav en hel del konstiga klockor med service cert ifrån RSC-japan

bla en "recased" 1665 med 9,7-milj serie nr och service cert därifrån, om jag minns rätt
 
Topp