• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Finns det klockentusiaster här, på riktigt?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För mig är inte quartz intressant för att det saknar all den roliga mekanik som mekaniska klockor här. Att vara intresserad av klockor med Quartz känns lite som att vara intresserad/köpa av vissa kläder enbart för att de är snygga. Säger inte att det är fel men känns inte riktigt som att tycka om quartz gör en men mer klockintresserad. Notera att jag inte pratar om diverse finare quartz-urverk nu typ Seiko Springdrive.

När du säger att du är intresserad av klockor låter det som om du gillar utseendet av en klocka typ urtavla och visare och boett. För mig är det mest roliga med klockor urverken.
Det där säger ju mer om vad du kan om kvartsurverk än om vad kvartsurverk är. Spring drive är inte ett kvartsurverk, utan ett kvartsregulerat mekaniskt urverk. Jag tycker alla typer av urverk har sin plats utifrån användningsområde.

Billiga kvartsurverk till beaters.
HAQ till klockor som blir liggande länge men ändå ska hålla hög standard.
Kinetic till klockor i "mellansegmentet".
Manuella för nostalgin.
Automatiska eller spring drive till vardagsbruk.
Stämgaffelverk för nostalgikerna.

Ungefär som att analog och digital visning har sina respektive användningsområden.
 

point1

Cartier
Det där säger ju mer om vad du kan om kvartsurverk än om vad kvartsurverk är. Spring drive är inte ett kvartsurverk, utan ett kvartsregulerat mekaniskt urverk. Jag tycker alla typer av urverk har sin plats utifrån användningsområde.

Billiga kvartsurverk till beaters.
HAQ till klockor som blir liggande länge men ändå ska hålla hög standard.
Kinetic till klockor i "mellansegmentet".
Manuella för nostalgin.
Automatiska eller spring drive till vardagsbruk.
Stämgaffelverk för nostalgikerna.

Ungefär som att analog och digital visning har sina respektive användningsområden.


Jag vet exakt vad spring drive är, därför nämnde jag det som ett undantag. Även i vanliga quartz-verk så används kristallen för regulationen.
 

Guinness

Cartier
Tycker själv att kvarts kan vara minst lika intressant som automatiska klockor. Finns många intressanta varianter av kvartsur som väcker intresse. Kan tycka att kvartsur lite väl snabbt klumpas ihop och avfärdas ibland.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tycker själv att kvarts kan vara minst lika intressant som automatiska klockor. Finns många intressanta varianter av kvartsur som väcker intresse. Kan tycka att kvartsur lite väl snabbt klumpas ihop och avfärdas ibland.
Det är lite som vinyl vs cd, det är inte tufft att gilla det som kvalitativt är bättre (kvarts/cd) när det är tuffare att gilla något som är sämre (mekanisk/vinyl) ;)
 

Jens

Greedo
Jag blir knäsvag av gamla Quartz-klockor och andra batteridrivna. Korkat? Troligen, ibland är mina känslor korkade. Gör det mig till en entusiast? Ingen aning.
Allt jag vet är att mitt klockintresse har funnits i över 20 år. På den tiden kunde jag inte tänka mig en Quartz, för 10 år sen så började jag förstå tjusningen och nu blir jag mer glad av en gammal batteridinka än någon annan variant!

J
 
Det jag kan tycka som även TS är inne på är att det finns en tendens till "show off" ganska frekvent, av någon anledning kommer bilens modelbetckning med när klockan ska fotas ganska ofta och råkar ju då även vara en fet audi, bmw, merca dyl eller som tidigare nämns någon dyr flaska skumpa som avnjuts en tisdagskväll :)

Inget fel i det och jag uppskattar verkligen att det finns utrymme att prata om sånt med då jag tror att folk som är intresserade av klockor även i stor utsträckning gillar kvalitet även på andra bitar i livet (bilar, mat, dryck, kläder m.m) men det kanske ska avhandlas i de specifika trådarna som faktiskt finns. Ser hellre fler OT trådar än att OT blandas in i klocktrådar.

Sen är det ju faktiskt så att det finns folk från alla klasser här, det som är once in a lifetime för vissa är ju vardagsmat för andra osv det får man ju helt enkelt acceptera.
 

Guinness

Cartier
Jag blir knäsvag av gamla Quartz-klockor och andra batteridrivna. Korkat? Troligen, ibland är mina känslor korkade. Gör det mig till en entusiast? Ingen aning.
Allt jag vet är att mitt klockintresse har funnits i över 20 år. På den tiden kunde jag inte tänka mig en Quartz, för 10 år sen så började jag förstå tjusningen och nu blir jag mer glad av en gammal batteridinka än någon annan variant!

J


Härligt att höra, gamla batteriklockor kan vara väldigt trevligt.
 

F-L-P

Panerai
För mig är inte quartz intressant för att det saknar all den roliga mekanik som mekaniska klockor här. Att vara intresserad av klockor med Quartz känns lite som att vara intresserad/köpa av vissa kläder enbart för att de är snygga. Säger inte att det är fel men känns inte riktigt som att tycka om quartz gör en men mer klockintresserad. Notera att jag inte pratar om diverse finare quartz-urverk nu typ Seiko Springdrive.

När du säger att du är intresserad av klockor låter det som om du gillar utseendet av en klocka typ urtavla och visare och boett. För mig är det mest roliga med klockor urverken.


Mekanik är kul men teknik är roligare. Kolla Sinn UX GSG /Sinn UX till exempel:
460907d1309028912-sinn-ux-s-gsg-9-short-term-review-img_0429.jpg


Oljefylld boett gör att man har perfekt läsbarhet av tavlan i alla vinklar, dessutom har man eliminerat eventuell diffundering genom boettlock och packningar. nyutvecklad utbehandling gör att den är extremt tålig för repor. Att lyckas ta fram denna modell är mer tekniskt avancerat och en större bedrift än 98% av alla mekaniska klockor på marknaden.

Att såga en modell enbart för att den har ett kvarts urverk är tramsigt och tyder på att man saknar koll på historien.
Både pulsars helgulds LED och Bulovas stämmgaffel verk är viktiga tidsmarkörer och enligt mig borde de ligga snäppet under speedmaster pro när man diskuterar klassiska modeller.

pulsar+p1+led.jpg
 

point1

Cartier
Mekanik är kul men teknik är roligare. Kolla Sinn UX GSG /Sinn UX till exempel:
460907d1309028912-sinn-ux-s-gsg-9-short-term-review-img_0429.jpg


Oljefylld boett gör att man har perfekt läsbarhet av tavlan i alla vinklar, dessutom har man eliminerat eventuell diffundering genom boettlock och packningar. nyutvecklad utbehandling gör att den är extremt tålig för repor. Att lyckas ta fram denna modell är mer tekniskt avancerat och en större bedrift än 98% av alla mekaniska klockor på marknaden.

Va? Skämtar du eller? Tycker du att det är avancerat använda packningar för att förhindra att olja tar sig ut? Innovation i den klockan ligger i oljebadet. En ytbehandling på boetten är inte speciellt imponerande.

Att lyckas ta fram denna modell är knappast en större bedrift än att ta fram ett nytt urverk. Att stoppa in ett ETA-urverk i en ny klocka är ingen större bedrift, men utvecklingen av ETA-urverket i grunden var däremot det.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Mekanik är kul men teknik är roligare. Kolla Sinn UX GSG /Sinn UX till exempel:
460907d1309028912-sinn-ux-s-gsg-9-short-term-review-img_0429.jpg


Oljefylld boett gör att man har perfekt läsbarhet av tavlan i alla vinklar, dessutom har man eliminerat eventuell diffundering genom boettlock och packningar. nyutvecklad utbehandling gör att den är extremt tålig för repor. Att lyckas ta fram denna modell är mer tekniskt avancerat och en större bedrift än 98% av alla mekaniska klockor på marknaden.

Jag vet inte om jag tycker att belägga en klocka med TiAlCN (titan aluminium kol nitrit) som tekniskt avancerat (har använts som beläggning på fräs och svarvstål för metall ganska länge).
 

Espresso

Cartier
Bra trådstart, jag funderar allt för ofta vad somliga gör på ett klockforum.

Lånar ditt inlägg som citat Aurum då det passade bra in på mitt svar :)

Jag är här mest för att lära mig mer. Jag har fokuserat mitt intresse till varumärken och bolagen kring klockor men min kunskap om själva urverk och modellbeteckningar är fortfarande väldigt liten. Hela mitt intention till klocksnack är dock att få större förståelse och ibland posta egna trådar när specifika funderingar dyker upp.
 
Topp