• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Finns det någon klocka med riktigt svart urtavla?

nallhed

Basic
Och med "riktigt svart" menar jag den svärta som man får med "Vantablack", dvs nanorörsfärg som absorberar 99.965% av all strålning i det synliga spektret. Jag föreställer mig att en sådan urtavla skulle kunna bli en riktigt dramatisk historia med index som ser ut att sväva fritt mot en bakgrund som inte kan ses.

Senast ändrad:
2FD15DDC-0B0A-483E-9F5A-2A8A79E13B30.jpeg
5102FFDD-C514-4F73-9B8A-90CCA0B2C465.jpeg

https://www.seikowatches.com/us-en/special/tokinowaza/tamura/interview/
Så nära man kommer. :)

Om du vill ha en klocka som har visare som ser ut att sväva fritt är Sinn UX ett alternativ; även om den inte är i Vantablack. Den oljefyllda botten "dödar" en hel del. För övrigt en underbar klocka. Om jag bara skulle ha två klockor skulle jag nog ha en Sinn UX och ett dressur från Breguet.
SmartSelect_20180826-150653_Gallery.jpg

Min ödmjuka fråga gav sannerligen vackra och informativa bilder till svar. Jag kan konstatera att min nya drömklocka har en Speedys index på en urtavla lik PAM700 LAB ID och med en oljefylld boett likt den Sinn som Ross postade. Helst prissatt som en Seiko 5......

Och med "riktigt svart" menar jag den svärta som man får med "Vantablack", dvs nanorörsfärg som absorberar 99.965% av all strålning i det synliga spektret. Jag föreställer mig att en sådan urtavla skulle kunna bli en riktigt dramatisk historia med index som ser ut att sväva fritt mot en bakgrund som inte kan ses.
Vad är poängen med att ha en urtavla som absorberar 99,965 % av allt inkommande ljus? - Just asking.

Jag har nog fått den uppfattningen att det finns utrymme för hur dyra konstverk som helst inom klockvärlden, men min budget ligger i andra änden av skalan så jag väntar till dess underverket kostar som en enkel Seiko 5. Möjligen får jag vänta ganska länge :)

...och recensionen din bild är tagen från?
:) OK, jag läste aldrig recensionen på watchesbysjx, jag kläste Hodinkees recension men den bilden jag villa ta därifrån gick inte att kopiera. De nämnde inget om AR alls utan verkade med övertygade om mättnaden i svärtan. Men såg nu i sjx recension att de inte var lika övertygade.

Bevisligen dumt att ta en bild från källan där man inte läst artikeln.

Den är troligtvis mycket mer uppslukande i verkligheten. Förbryllas fortfarande av vad vissa Oled TV kan åstadkomma i svärta.

Tillbaka
Topp