• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Finns det någon kunnig på MacBook??

hampuseriksson

Cartier
2-Faktor
Behöver hjälp asap med min Mac. Tog bort fel fil när jag skulle återställa den och nu fungerar den inte.

Har mindre panik då jag behöver den.

Vänligen
H
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Utveckla felet, "fungerar inte" är lite svårt att jobba med. Beskriv hur felet yttras sig från att du startar datorn.
Sedan, vad tog du bort för fil och på vilket sätt skulle du återställa den? Försökte du installera om osX?
 

hampuseriksson

Cartier
2-Faktor
Utveckla felet, "fungerar inte" är lite svårt att jobba med. Beskriv hur felet yttras sig från att du startar datorn.
Sedan, vad tog du bort för fil och på vilket sätt skulle du återställa den? Försökte du installera om osX?

Oj, det skulle ha varit med en bild där.
Ja, jag försökte installera om osX.
Men jag frågar sweclockers istället.

Tack ändå.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Oj, det skulle ha varit med en bild där.
Ja, jag försökte installera om osX.
Men jag frågar sweclockers istället.

Tack ändå.
Ok, varsegod. Lycka till med sweclockers. Jag gissar på att de kommer rekommendera dig att hålla in kommando-R när du slår på datorn, osv... (Jag har varit redaktör på sweclockers en gång i tiden... ;)). När du väl frågar där, utveckla "nu fungerar den inte". Det är ungefär som att säga "min bil fungerar inte, hjälp!", med bara den informationen är det utmanade att diagnostisera.
 

hampuseriksson

Cartier
2-Faktor
@Tomas Eriksson

Hej Tomas!

På sista bilden så brukade det finnas två skivverktyg men nu bara en. Det är de som är felet. Kommer bara in till den här förbannade menyn. Och fattar inte hur jag ska få in osX igen.

Kan jag ha raderat hela operativsystemet?
 

Bilagor

  • IMG_0147.JPG
    IMG_0147.JPG
    68.6 KB · Visningar: 140
  • IMG_0148.JPG
    IMG_0148.JPG
    68.9 KB · Visningar: 140
  • IMG_0149.JPG
    IMG_0149.JPG
    105.8 KB · Visningar: 142

Esh

Omega
2-Faktor
Det verkar som att du har raderat operativsystemet på disken, alternativt partionen du haft med operativsystemet på. Hade du haft 2 hårddiskar så borde den andra kunna ses i menyn. Är det en macbook Air du har?

Prova installera om OS X på disken som finns nu, har du installationsskivor tillgängligt? Hör av dig annars så kan vi nog ordna!
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Det verkar absolut som att du har raderat operativsystemet på disken, alternativt partionen du gjort med operativsystemet på. Hade du haft 2 hårddiskar så borde den andra kunna ses i menyn. Är det en macbook Air du har?

Prova installera om OS X på disken som finns nu, har du installationsskivor tillgängligt? Hör av dig annars så kan vi nog ordna!
Tänkte om det är chans att rädda den andra disken som han har OS på kanske det vore värt att kolla upp det innan nyinstallation på den andra disken.
 

Esh

Omega
2-Faktor
Tänkte om det är chans att rädda den andra disken som han har OS på kanske det vore värt att kolla upp det innan nyinstallation på den andra disken.
Bra notering.

@hampuseriksson Kör du på min lösning, räkna med att inte få tillbaka några filer/program på disken, men en fungerade dator. (Förhoppningsvis).

Behöver du sakerna som fanns på datorn så skulle jag vänt mig direkt till Apple's support!
 

hampuseriksson

Cartier
2-Faktor
Det verkar som att du har raderat operativsystemet på disken, alternativt partionen du haft med operativsystemet på. Hade du haft 2 hårddiskar så borde den andra kunna ses i menyn. Är det en macbook Air du har?

Prova installera om OS X på disken som finns nu, har du installationsskivor tillgängligt? Hör av dig annars så kan vi nog ordna!

Har en MacBook Pro late 2013. Har ingenting på datorn som jag behöver har kvar. Har ingen cd-läsare i datorn...

IMG_0151.JPG


Försöker återintrallera operativsystemet. Men får upp de här??
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Macbook med två hårddiskar? Osannolikt. Det gick på gamla macbookarna som hade dvd-läsare att byta ut den mot en hårddisk, men det var inget apple gjorde...
Det ser onekligen ut som om du tyvärr råkat raderat så gott som allt på hårddisken. Inget gott kommer komma av att ringa Apple, de kan inte hjälpa dig återskapa partitionstabell samt tillhörande data. Är du väldigt mån om att återfå filerna finns det mjukvara så som Disk Drill Pro. Men det kommer kosta en del pengar samt att du kommer behöva skruva ur hårddisken och montera den i en annan dator...

Summering, välj alternativet "Installera om macOS". När det väl är gjort, betala antingen för 200GB iCloud och säkerhetskopiera allt dit alternativt skaffa en annan backuplösning.
 

hampuseriksson

Cartier
2-Faktor
Macbook med två hårddiskar? Osannolikt. Det gick på gamla macbookarna som hade dvd-läsare att byta ut den mot en hårddisk, men det var inget apple gjorde...
Det ser onekligen ut som om du tyvärr råkat raderat så gott som allt på hårddisken. Inget gott kommer komma av att ringa Apple, de kan inte hjälpa dig återskapa partitionstabell samt tillhörande data. Är du väldigt mån om att återfå filerna finns det mjukvara så som Disk Drill Pro. Men det kommer kosta en del pengar samt att du kommer behöva skruva ur hårddisken och montera den i en annan dator...

Summering, välj alternativet "Installera om macOS". När det väl är gjort, uppgradera till senaste versionen av osx direkt. Efter det, betala antingen för 200GB icloud och backupa allt dit alternativt skaffa en annan backuplösning.

Tror du att en auktoriserad Macreparatör kan ta sig an de?

Har tydligen inte behörighet att återinstallera macOS nu. Gick när jag försökte för några dagar sen.

Ska försöka med alla tips jag har fått, men fungerar det inte blir det nog skrot.

Tack för all hjälp!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har en MacBook Pro late 2013. Har ingenting på datorn som jag behöver har kvar. Har ingen cd-läsare i datorn...

IMG_0151.JPG


Försöker återintrallera operativsystemet. Men får upp de här??
Det där felet beror på att datorns klocka går fel (datorn kan ha legat helt urladdad ett tag?). I menyn där när datorn precis startade har du "verktygsprogram" högst upp. Där kan du välja terminal. Väl där skriver du date 1018195018
alltså dagens dag och tidpunkt (MMDDHHMMYY)
Sen stäng fönrstet och prova installera igen.
 

David

Bödeln
Ska försöka med alla tips jag har fått, men fungerar det inte blir det nog skrot.
  • Skapa installationsmedia för macOS Sierra på en USB-sticka på en annan Mac enligt instruktion: http://www.macworld.com/article/309...-a-bootable-macos-sierra-installer-drive.html
  • Starta datorn från USB-stickan (håll ner alt-tangenten vid start)
  • När du kommer till den första menyn välj Disk Utility och formatera hela disken
  • Avsluta Disk Utility och fortsätt med installation på den nyformaterade disken
 

Edin

Panerai
Det kan inte vara så att du tagit bort partitionen och om du då markerar Apple SSD raden kan skapa en ny partiotion som du sedan kan installera på?

Vet att det kan vara lite av en "noob" fråga men vet dock att man snabbt kan stirra sig blind när man känner att man skitit i det blå skåpet.
 
J

Jackson

Guest
Bumpar denna tråd! Tänkte kolla om någon på detta forum är duktig på att pilla med mac? Jag har en macbook pro late 2011, den fungerar fint och har inga problem direkt, förutom att den kan bli jävligt långsam och badbollen kommer fram allt för ofta. Jag har tänkt att köpa en ny, men eftersom jag studerar tänkte jag att det kanske är billigare att bara byta RAM och slänga i en SSD.
Problemet är att jag inte är speciellt kunnig i hur man ska gå till väga för att få allt på nya hårddisken osv. Därför undrar jag först, är någon duktig och vad ska man köpa för hårddisk samt ram. Jag tänker mig runt 3k max.
(Sorry för all denna text) :p
Väl mött
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jackson

Guest
Använder du cdläsaren? Annars kan du ta ut den och sätta dit en till hårddisk istället. Då har du två och kan köra operativsystemet på den mindre, och lagring på dwn större.
Nej, inte speciellt ofta.. Jag glömde skriva mitt problem haha. Jag vill få datorn snabbare helt enkelt, jag har redigerat min text. Om jag skulle göra som du sa, hur funkar det? Jag är som sagt inte ett proffs på att pilla med datorer.
 

Rico

Cartier
2-Faktor
Uppdaterade inlägget, följ länken. Har gjort det med min egen macbook (late 2011). Köp en liten ssd för systemet och en större för resten.
 
J

Jackson

Guest
Uppdaterade inlägget, följ länken. Har gjort det med min egen macbook (late 2011). Köp en liten ssd för systemet och en större för resten.
Tack! Har du några tips på var man kan köpa billiga ssd och ram? Jag har som sagt tänkt mig runt 3k som tak.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Clona din gamla hdd till den nya kan du använda
programmen:
Superduper eller copy cloner.
Fungerar även att göra de i vanliga "disk utility"
 
Topp