• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Finns det någon utländsk/svensk AD med Batman/Hulk i stock?

Tycker de känns ganska så lika, sub mot gmt, mycket färg, nära varandra i pris, samma märke, i princip samma länk osv.

Inte alls konstigt imho om det är någon som står mellan dessa två.
Tvärtom, den ena är en dykare, har grön tavla, grön ring och borstad länk. Den andra har blå/svart ring, svart tavla, GMT, PCL och annat spänne. Det är som att säga att 16610 och 16710 är lika. Flertal avgörande olikheter.

Den ena tilltalar mig mycket, den andra inte alls. Därför jag undrar.

Det förändrar inte din skyldighet att betala svensk moms.
Jag älskar svensk moms, skatt och tull...samt mina skyldigheter gentemot dessa insatser.;)
Nej nu ska jag inte vara bitter....klart vi ska göra rätt för oss så är det.

OnT Såg båda i lager i London förra veckan hos AD...dock så är ju UK priserna lite over the top...så vänta ut det goda om du vill ha nytt eller så sportar du en begagnad hulk/ bat medans du väntar i kö och känner på dom :)

Tvärtom, den ena är en dykare, har grön tavla, grön ring och borstad länk. Den andra har blå/svart ring, svart tavla, GMT, PCL och annat spänne. Det är som att säga att 16610 och 16710 är lika. Flertal avgörande olikheter.

Måste man ha siktet inställt på en klockstil i taget?

Jag är i dagsläget sugen på en orange Seiko, en svart Sub och en zenith el Primero. Alla väldigt olika klockor och vilken av dessa jag köper härnäst beror lite på dagsform.

Den första gallringen gällande tex Subben har jag redan gjort i form av Rolex Submariner vs Steinhart vs Squale 1545. Inga konstigheter i min värld.

Måste man ha siktet inställt på en klockstil i taget?

Jag är i dagsläget sugen på en orange Seiko, en svart Sub och en zenith el Primero. Alla väldigt olika klockor och vilken av dessa jag köper härnäst beror lite på dagsform.

Den första gallringen har jag redan gjort i form av Rolex Submariner vs Steinhart vs Squale 1545. Inga konstigheter i min värld.
Det är bara lite typiskt att folk ofta är sugna på Hulk eller BLNR. Just de två modellerna som råkar ha bäst begpris.. Förutom daytonan då, men den får man ju inte tag i med en fingerknäppning.

Snark, du är medveten om att många som inte är nördar på djupet ser sub och gmt som väldigt snarlika? Och jag är väl medveten om vad som skiljer dem, även 16710 och 16610.

Snark, du är medveten om att många som inte är nördar på djupet ser sub och gmt som väldigt snarlika? Och jag är väl medveten om vad som skiljer dem, även 16710 och 16610.
Ja, om det gällde 116610LN och 116710LN så hade jag varit benägen att hålla med men i det här fallet är skillnaden större än så.

Såklart inte.

Lite skillnad på att "få loss en extra" på samma plats och tid när man köper sin första, lite annorlunda att sitta och systematiskt ringa ADs och ställa sig i kö för att plocka ut dem och kränga över list.
låter lite som ett heltidsjobb att ringa runt till alla ad's ! haha

Vad roligt att ni möts över missnöjet! Det var inte så jag förklarade dock. Stod kvar på en gammal lista och fick ett samtal i veckan.

Vad roligt att ni möts över missnöjet! Det var inte så jag förklarade dock. Stod kvar på en gammal lista och fick ett samtal i veckan.

Så du menar att anledningen till att du tackade ja inte är för att det går att tjäna pengar på det hela? :)

Självklart får man göra precis som man vill och det är bara att gratulera, det som är komiskt är att alla som gör såhär försöker slingra och bortförklara det.

Så du menar att anledningen till att du tackade ja inte är för att det går att tjäna pengar på det hela? :)

Självklart får man göra precis som man vill och det är bara att gratulera, det som är komiskt är att alla som gör såhär försöker slingra och bortförklara det.
Jaha! Förstod det som att ni försökte påstå att hela trådstartens syfte var att flippa en Hulk, vilket det inte var. Är nöjd med den jag har och den jag köpte i veckan tänkte jag tjäna pengar på givetvis. Respekterar er ifall ni inte tycker klockor borde falla under marknadsekonomin, då är man uppenbarligen en riktig klockentusiast!

Jaha! Förstod det som att ni försökte påstå att hela trådstartens syfte var att flippa en Hulk, vilket det inte var. Är nöjd med den jag har och den jag köpte i veckan tänkte jag tjäna pengar på givetvis. Respekterar er ifall ni inte tycker klockor borde falla under marknadsekonomin, då är man uppenbarligen en riktig klockentusiast!
Vi är nog bara i största allmänhet rätt trötta på att det reggar sig folk som är intresserade av Rolex av enbart ekonomiska skäl.

Och det innebär både ägandet och flippandet.

Har en polare som ringde butiken på Geneves flygplats. Fick den efter 3 veckor. Flög ner och hämtade den (oklart hur han gjorde med tullen men tror han bar den på handleden på vägen hem). Så det kan vara värt att kika på.

Helt korrekt, att "ta någon annans" via en kölista när man redan har en själv för att sedan kränga den dyrare så är man ju dock allt annat än en entusiast utan en simpel nasare som bidrar till att förstöra hobbyn. Men kul att du drog in en extra månadslön på det.

Kölista låter mer planekonomi än marknadsekonomi tycker jag.

Hur går det egentligen till när man åker dit såhär. Ser tulltjänstemannen en fin klocka och ropar in en och man saknar förklaring eller hur händer det!?
En AD i CH berättade att alla köp över 10k CHF måste de ringa tullen i Sverige och förvarna. Vet dock inte hur hårt de håller detta. Såg nån annan snubbe på ett forum som planerade att plocka hem en patek för 1mkr utan att förvana tullen, den hade nog svidigt rejält haha!

Tillbaka
Topp