• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Finns det något återvändo om man blivit lurad?

Norra

Panerai
Jag har letat och har varken hittat något här på ks eller någon annanstans genom att googla.

Min fråga är, om man köper en "bra" kopia och går för att titta att allt är som det ska vara med den hos en AD, och det visar sig vara en kopia, kan man då göra något åt saken, eller är man fucked? Säg att man redan betalat för klockan.

Är det till exempel "polisanmälbart"? Och kommer snuten göra något åt saken då? Finns det något annat man kan göra åt saken? Man skulle alltid kunna be bedragaren snällt att skicka tillbaks pengarna, men lycka till med det.

Edit: om det redan finns en tråd som behandlar ämnet, länka gärna..:)
 

Wi

NLA
2-Faktor
Jag förstår inte..Har du medvetet köpt en förfalskad klocka eller har du köpt en klocka som visade sig vara förfalskad?
 
Har du köpt en klocka i tron om att den är äkta och den sedan visar sig vara en kopia så är väl steg ett att kontakta säljaren?
 

Wi

NLA
2-Faktor
Köp säljaren, mao köp inte från tveksamma handlare och personer. Ta hjälp av den stora kompetens som finns här på forumet så slipper du nog förbereda dig inför dessa scenarion.
 

Norra

Panerai
Märket i fråga är Rolex. Vill jag ha något annat köper jag direkt hos AD. Vad jag menar är att den såg äkta ut, trevlig säljare, grym affär och allt tills det hos en AD visar sig vara en falsk. (ett scenario bara)

Men skulle man kunna göra så att man träffas i t. ex Rob E. och be dem titta den åt mig innan jag köper den från personen? Vad kostar det i såna fall?
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du kan ringa och boka tid hos RobE för äkthetsintyg/värderingsintyg, men det får du och säljare komma överens om vem som ska stå för det, antagligen blir det du, men better safe than sorry...
 

Wi

NLA
2-Faktor
Kanske göra så att du kommer överens med säljaren om att du betalar honom och lämnar in hos AD. Sedan skriver ni avtal att om klockan är förfalskad så får du pengarna tillbaka. Om nu säljaren vill gå med på detta. Självklart är det du som står för äkthetsintyg. Tror det kostar 600:- hos RobE

Edit: Ring RobE, borde ta dig 1 min
 

Norra

Panerai
Kanske göra så att du kommer överens med säljaren om att du betalar honom och lämnar in hos AD. Sedan skriver ni avtal att om klockan är förfalskad så får du pengarna tillbaka. Om nu säljaren vill gå med på detta. Självklart är det du som står för äkthetsintyg. Tror det kostar 600:- hos RobE

Edit: Ring RobE, borde ta dig 1 min

Tack så mycket :)
 
  • Like
Reactions: Wii

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kanske göra så att du kommer överens med säljaren om att du betalar honom och lämnar in hos AD. Sedan skriver ni avtal att om klockan är förfalskad så får du pengarna tillbaka. Om nu säljaren vill gå med på detta. Självklart är det du som står för äkthetsintyg. Tror det kostar 600:- hos RobE

Edit: Ring RobE, borde ta dig 1 min


Som ärlig säljare hade jag inte haft några problem att stå i en butik i 10min för att få papper på att det är grönt! :)

Men vi är alla olika!

Antagligen lättare än att skriva ett papper, då det säkerligen finns saker man missar i ett avtal och kan finnas loopholes etc

Mina 2 cent
 

Norra

Panerai
Som ärlig säljare hade jag inte haft några problem att stå i en butik i 10min för att få papper på att det är grönt! :)

Men vi är alla olika!

Antagligen lättare än att skriva ett papper, då det säkerligen finns saker man missar i ett avtal och kan finnas loopholes etc

Mina 2 cent

Men skulle en person vilja lura en annan på en massa pengar för en falsk klocka, hur mycket skulle denne egentligen bry sig om ett kontrakt mellan honom och bytet/offret??
 

Wi

NLA
2-Faktor
Men skulle en person vilja lura en annan på en massa pengar för en falsk klocka, hur mycket skulle denne egentligen bry sig om ett kontrakt mellan honom och bytet/offret??


Ett ordentligt avtal håller i rätten, kolla vad tex. blockets köpekontrakt innehåller för uppg och få med det väsentliga. Tror namn och persnr på både köpare och säljare (kontrollera id), signatur, få med pris på klockan samt att säljare garanterar att den är org. Få med serienr på klockan. Datum, ort. Ja det är väl det. Ska framgå också att den ska vara kontrollerad av AD för att kontraktet ska gälla. Ja typ något sånt.

Som ärlig säljare hade jag inte haft några problem att stå i en butik i 10min för att få papper på att det är grönt! :)
Men vi är alla olika!
Antagligen lättare än att skriva ett papper, då det säkerligen finns saker man missar i ett avtal och kan finnas loopholes etc
Mina 2 cent

Har inte lämnat in någon klocka själv för äkthetsintyg men de gör väl inte detta direkt? Tror man lämnar in klockan och får tillbaka den efter några timmar eller någon dag? Någon med mer erfarenhet får svara. Som du säger, alla är vi olika. Vill personen inte gå med på detta kanske det är lika bra att strunta i affären? Beror väl också på bemötandet och om personen känner sig anklagad eller inte
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har inte lämnat in någon klocka själv för äkthetsintyg men de gör väl inte detta direkt? Tror man lämnar in klockan och får tillbaka den efter några timmar eller någon dag? Någon med mer erfarenhet får svara. Som du säger, alla är vi olika. Vill personen inte gå med på detta kanske det är lika bra att strunta i affären? Beror väl också på bemötandet och om personen känner sig anklagad eller inte


Jag är inte säker, men om man hör med dem, frågar när de har tid för en direktvärdering/auth så borde det gå.. Men som sagt, ring o kolla! :)
 
  • Like
Reactions: Wii

joF

Panerai
Jag köpte nyligen en begagnad klocka på Blocket och använde tjänsten blocketpaketet vilket jag tycker fungerade mycket bra. Man får då 24 h på sig att kontrollera att allt står rätt till med paketet man fått, annars kan man skicka tillbaka det och blocket håller på pengarna under tiden.

Nu visade det sig att klockan jag köpte var äkta (testade den hos Rob E, tack för ett trevligt bemötande!), men jag tyckte det var skönt att inte betala ut pengar direkt till en privatperson jag inte känner, eller ens bor i samma stad som.

Så tipset är att antingen köra på en sådan deal, eller möte säljaren och få äkthetsbevis på klockan, kostar bara några hundringar :)
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Senast jag sålde en klocka så möttes vi upp på säker plats och köparen fick inspektera klockan noggrant. Sen gick vi till Rob E och lämnade in den tillsammans, när vi sedan hämtar ut den 15 min senare får köparen veta att den är äkta och får papper på det. Köparen betalar avgiften medans jag tar klockan. Köparen för sedan över pengarna och när jag ser pengarna på mitt konto samt ringt banken och dubbelkollat så får köparen klockan.

Det tycker jag är ett bra upplägg för både säljare och köpare vid F2F deals.
 

Norra

Panerai
Jag köpte nyligen en begagnad klocka på Blocket och använde tjänsten blocketpaketet vilket jag tycker fungerade mycket bra. Man får då 24 h på sig att kontrollera att allt står rätt till med paketet man fått, annars kan man skicka tillbaka det och blocket håller på pengarna under tiden.

Nu visade det sig att klockan jag köpte var äkta (testade den hos Rob E, tack för ett trevligt bemötande!), men jag tyckte det var skönt att inte betala ut pengar direkt till en privatperson jag inte känner, eller ens bor i samma stad som.

Så tipset är att antingen köra på en sådan deal, eller möte säljaren och få äkthetsbevis på klockan, kostar bara några hundringar :)

Bra alternativ för om man köper en klocka utanför Stockholm, visste inte ens att man kunde göra så. Kostar de något extra? (antagligen).
 

Norra

Panerai
Senast jag sålde en klocka så möttes vi upp på säker plats och köparen fick inspektera klockan noggrant. Sen gick vi till Rob E och lämnade in den tillsammans, när vi sedan hämtar ut den 15 min senare får köparen veta att den är äkta och får papper på det. Köparen betalar avgiften medans jag tar klockan. Köparen för sedan över pengarna och när jag ser pengarna på mitt konto samt ringt banken och dubbelkollat så får köparen klockan.

Det tycker jag är ett bra upplägg för både säljare och köpare vid F2F deals.

Önskar allt kunde gå sådär smidigt och perfekt.
 

joF

Panerai
Hur menar du? Du skall alltså köpa en klocka begagnad? Om inte säljaren går med på det upplägget
så skulle jag backa ur dealen. Det är aldrig värt att chansa när det finns risk att bli blåst på summor
som överstiger flesta människors månadslön.

Håller med, om personen i fråga inte går med på ett sådant upplägg är någonting allvarligt fel och jag skulle springa därifrån...
 

Norra

Panerai
Hur menar du? Du skall alltså köpa en klocka begagnad? Om inte säljaren går med på det upplägget
så skulle jag backa ur dealen. Det är aldrig värt att chansa när det finns risk att bli blåst på summor
som överstiger flesta människors månadslön.

Jo, jag håller med... nä tyckte bara att det verkade gå väldigt smidigt sist du sålde en klocka, om det var så ofta, att folk är ärliga och säljer äkta osv., då skulle man aldrig behöva oroa sig för hajar och ormar.
 
Topp