• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Finns det några PP Nautilus på forumet?

I mina ögon ett designmässigt underverk. Jag kan inte fatta att folk vallfärdar för att se Skriet:
Skriet-medium.jpg


När dylika saker finns:

Patek5711_09.jpg


patek-philippe-nautilus-ref-5711-and-5800-04.jpg
patek-philippe-nautilus-ref-5711-and-5800-01.jpg
Säg mig ni som haft äran att få prova en Nautilus av något slag - är den lika magnifik på armen som på bild? Eller är det ett av alla de fall där klockan ser som bäst ut liggandes på ett bord istället för på armen? (tänk Panerai Luminor)
 

Edin

Panerai
Jag fick chansen att prova en i LA för någon månad sedan. Mycket stilfull och härlig klocka men för mig är det lite för mycket finklocka. Kanske har att göra med att jag håller AP RO högre dock.. :)
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Harmonisk design i all ära, men visst är nautilusen rätt 70-talsful? Skulle uret inte vara så dyrt och svåråtkomligt hade den aldrig hypeas så här hårt.

Stämmer säkerligen för en del, men i senaste avsnittet av "Talking watches" så var det (utav alla super-rare pateker) bara Nautilusen jag gick igång på :p
 

Pope

Cartier
Låg inte skiet ute på Blocket för ett par år sen? :D

För övrigt är just Nautilus i stål en av de coolaste klockor som finns.

70-tal, javisst!

Ful? Lägg ägg!
 

par

Patek
2-Faktor
Visst är det en fantastik klocka med en magisk tavla. Men! Jag har sagt det tidigare och det är att länken inte imponerat ett dugg på mig. Ser ut som något tag heuer designat under sina sämre dagar. Tycker dessutom den avsaknar den fantastiska kvalitetskänsla som tex sin konkurrent Royal Oak.
 

Whedda

Rolex
Harmonisk design i all ära, men visst är nautilusen rätt 70-talsful? Skulle uret inte vara så dyrt och svåråtkomligt hade den aldrig hypeas så här hårt.

Det är jag helt övertygad om!

Samtidigt gäller väl det för 95% av alla premiumklockor. Designskillnaden mellan Calatrava och Certina är inte direkt 150k...

Men visst är den ful Nautilusen...alldeles underbart ful :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är jag helt övertygad om!

Samtidigt gäller väl det för 95% av alla premiumklockor. Designskillnaden mellan Calatrava och Certina är inte direkt 150k...

Men visst är den ful Nautilusen...alldeles underbart ful :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Jag har en sweetspot för fula ur så länge de tillför något eget och det får man väl säga att nautilusen gör. Nu har ju nautilusen integrerad länk men det finns få saker som överträffar känslan av att hitta ett lagom fult band till ett ur som gör att allt känns harmoniskt, som att det var det bandet uret skulle kommit med från början. Detta gäller väl iofs då vintageuren främst.
 

Sond

Patek
Harmonisk design i all ära, men visst är nautilusen rätt 70-talsful? Skulle uret inte vara så dyrt och svåråtkomligt hade den aldrig hypeas så här hårt.

Håller med. Varumärket och dess historia, och galna succé när den kom, samt det ouppnåeliga priset för de flesta gör den populär. Tycker annars det är en 70-talare som lätt skulle kunna ha somnat in och fortsatt vara en ikon.

Men den är bättre i verkligheten och den har en magisk tavla ska man dock erkänna. Och vem vet, dess historiska värde är så stort att jag trots allt skulle kunna tänka mig en...
 

Whedda

Rolex
Visst är det en fantastik klocka med en magisk tavla. Men! Jag har sagt det tidigare och det är att länken inte imponerat ett dugg på mig. Ser ut som något tag heuer designat under sina sämre dagar. Tycker dessutom den avsaknar den fantastiska kvalitetskänsla som tex sin konkurrent Royal Oak.

Äger bägge och även om jag kan hålla med dig om att länken på Royal Oak är klart vassare vetefan om jag tycker kvalitetskänslan är i närheten. Inte om man pratar krav på t ex urverk etc. Där är Patek år före AP


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Whedda

Rolex
Håller med. Varumärket och dess historia, och galna succé när den kom, samt det ouppnåeliga priset för de flesta gör den populär. Tycker annars det är en 70-talare som lätt skulle kunna ha somnat in och fortsatt vara en ikon.

Men den är bättre i verkligheten och den har en magisk tavla ska man dock erkänna. Och vem vet, dess historiska värde är så stort att jag trots allt skulle kunna tänka mig en...

Men det är lite det som gör det för mig också. Precis som med konst är det inte alltid det som är uppenbart eller klassiskt vackert som tilltalar mest.

T ex känns 150k för en Calatrava som är fantastisk men nästan identisk med ur för en tiondel bra mycket saftigare än för något som må vara lite "fulare" men även mer unikt. Det känns således som man betalar ännu mer för Texten "Patek Philippe" på Calatravan.


Samma sak gäller ju om man jämför priset på en Rolex 5513 med en Tudor 7016. Även om 90% av klockan är det med stor sannolikhet varumärket som gör Rolexen tydligt dyrare.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Sond

Patek
Men det är lite det som gör det för mig också. Precis som med konst är det inte alltid det som är uppenbart eller klassiskt vackert som tilltalar mest.

T ex känns 150k för en Calatrava som är fantastisk men nästan identisk med ur för en tiondel bra mycket saftigare än för något som må vara lite "fulare" men även mer unikt. Det känns således som man betalar ännu mer för Texten "Patek Philippe" på Calatravan.


Samma sak gäller ju om man jämför priset på en Rolex 5513 med en Tudor 7016. Även om 90% av klockan är det med stor sannolikhet varumärket som gör Rolexen tydligt dyrare.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Now we talking..:) Stämmer väl med vad jag avsåg. Problemet blir när folk försöker försvara detaljer i produkten. När det är helheten och inte minst det immateriella värdet som är det tunga.
 
Topp