• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Finns det några PP Nautilus på forumet?

par

Patek
2-Faktor
Äger bägge och även om jag kan hålla med dig om att länken på Royal Oak är klart vassare vetefan om jag tycker kvalitetskänslan är i närheten. Inte om man pratar krav på t ex urverk etc. Där är Patek år före AP


Skickas från min iPhone via Tapatalk

När jag säger kvalité så gällde mina kommentarer endast länken. De andra aspekterna säger jag inte mot dig på
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Äger bägge och även om jag kan hålla med dig om att länken på Royal Oak är klart vassare vetefan om jag tycker kvalitetskänslan är i närheten. Inte om man pratar krav på t ex urverk etc. Där är Patek år före AP


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Skulle vara intressant att höra lite mer från er som kan era saker om jämförelsen av verken mellan PP och AP. Läser man AP's pressmaterial så framstår ju dom som av yttersta klass.

Finns det någon intressant läsning i ämnet?
 

Whedda

Rolex
Skulle vara intressant att höra lite mer från er som kan era saker om jämförelsen av verken mellan PP och AP. Läser man AP's pressmaterial så framstår ju dom som av yttersta klass.

Finns det någon intressant läsning i ämnet?

Jag säger inte att de inte håller högsta klass men det är lite märkligt att inte ens ha krav inom COSC eller t ex Geneva Seal när man tar 120k för en stålklocka....

Sen säger jag inte att de inte går inom COSC men de garanterar det inte. Sen dunklas min uppfattning ytterligare pga att bortsett från Royal Oak känns AP som varumärke nästan tråkigare än Hublot i den inriktning de valt.

Där är Patek raka motsatsen vilket också spelar in.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Sen dunklas min uppfattning ytterligare pga att bortsett från Royal Oak känns AP som varumärke nästan tråkigare än Hublot i den inriktning de valt.

Där är Patek raka motsatsen vilket också spelar in.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Håller med om detta. Man förundras lite över hur mycket av AP's sortiment som är inriktat på rappare och basketspelare när man bläddrar i deras katalog.

RO kommer dock alltid att vara en milstolpe och historisk ikon och man kan inte annat än imponeras av deras 'Grande Complications'.
 

Whedda

Rolex
Håller med om detta. Man förundras lite över hur mycket av AP's sortiment som är inriktat på rappare och basketspelare när man bläddrar i deras katalog.

RO kommer dock alltid att vara en milstolpe och historisk ikon och man kan inte annat än imponeras av deras 'Grande Complications'.

Exakt...

Visst är Grande Complications fina men jag väljer hellre Patek, Lange eller Vacheron om det handlar om Grande Complication.

Tycker t om Jaeger LeCoultre är mer spännande i det avseendet.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Sputniq

Panerai
Även om jag inte är någon större vän av guldklockor så måste jag erkänna att tyngden i hustruns lilla 7011 är mäktig.

DfcnEu7.jpg

Tåls att sägas på nytt, den 5712 är verkligen fantastisk!
 
D

Deleted member 1265

Guest
Efter att ha bildsuktat efter nautilus flera månader, provade jag flera varianter i london, nu svär jag i patek-kyrkan, men den imponerade inte på mig. Kan inte sätta fingret på vad det var. Jag hade förväntat mig mer wow-i-shit-my-pants känsla, den kom aldrig. Tycker fortfarande de är supersnygga på bild, men kanske inte gjorde sig på min arm.
 
  • Like
Reactions: par

Rozzy

E-3PO
2-Faktor

Genta

Cartier
Personligen tyckte jag att det var en wow-upplevelse att prova 5711, vilket fick mig att tappa alla koncepter och slå till. Gillar designen sen tidigare med integrerade länkar och att den är så 70-talig. Trots att den är ca 40 mm gör den tunna länken och boetten att den känns mycket mindre och bekväm att bära. Tack och lov har man satt dit en glasbaksida som man får se allt arbete som lagts ned på urverket. Den enda jag funderat på i efterhand är om jag skulle valt en 5712.
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Visst är det en fantastik klocka med en magisk tavla. Men! Jag har sagt det tidigare och det är att länken inte imponerat ett dugg på mig. Ser ut som något tag heuer designat under sina sämre dagar. Tycker dessutom den avsaknar den fantastiska kvalitetskänsla som tex sin konkurrent Royal Oak.


Tänkte IWC när jag såg länken. Med de där polerade mittbitarna
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Nautilus är riktigt snygg, Speciellt på länk. Och den bär ju namnet på min favorit u-båt. :rolleyes:
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tänkte på en 3536 jag hade för några år sedan

Om jag fattat det rätt så var 3536 en av Gentas sista alster. Så jag tror att designarvet lever kvar även där...

All in all så har ju de där tre klassikerna ganska många likheter. Han var smart och uppfann inte hjulet alltför många gånger den gode Genta.
 

Thorn

Friends of KS
Tur att klockan är så jävla snygg att man inte tänker på länken. På tal om fula länkar så är väl aquanautens länk ett par resor värre?
 
Både PP Nautulus och AP RO är underbara klockor, dom jämförs ofta men egentligen är dom ju inte så lika, Nautulus blir mycket mer dressig med sina rundade former medans APn har en mer sportig och brutal look med sin kantiga design med knivskarpa fasningar tycker jag...som företag så har dom ju inte alls samma profilering, PP har ju fokus på komplikationer och traditionella dressklockor medans AP numera har en riktig sportig profil med fokus på RO och framförallt ROO och dressarna har kommit lite i skymundan....

Inget snack om att en PP värderas högre som urtillverkare än AP men designmässigt så håller jag AP RO högre än Nautulusen generellt, Nautulusen främsta fördelar är tavlan samt verket och inte glömma att en Nautulus är mycket med 'creddig' såklart dock kan jag personligen tycka att 5711 kan se lite 'tom' ut med sin stora tavla , medans AP ROs design samt länk är snyggare än Nautulus...

Som bonus så postar jag min favoritbild på min AP RO...

F64C071A-06F4-4FF7-AF27-913DE781E8A9_zpsmminescx.jpg
 

Wangensten

Panerai
Noen her som har prøvd PP 3712? Ikke store forskjellen mellom 3712 og 5712, men jeg klarer ikke bestemme meg for hvilken jeg liker best:confused:
3712 vs 5712
patek_image.2751853.jpg
 
Topp