• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Finns det ngn som vill försöka laga en klocka?

Ricrob

Patek
Så här är det, för en tid sedan fick jag två gamla klockor av min svärfar, en guldpläterad dressare och en halvsportig Invicta, från tiden då Invicta var ett klockmärke och inte bara en kopiator på högvarv.

Svärfar är en vimsig man, god på alla sätt men vimsig, varpå han inte bara gav mig klockorna på en familjeträff, framför näsorna på frugans bägge storebröder, som med all rätt sneglade undrande och den äldre fällde kommentaren -Jaha, fick du klockor av farsan? Lite pinsamt men samtalsämnet byttes där och då, eftersom de vet att jag är klocknörd och klockorna i fråga inte är eller såg mycket ut för världen, defekta och allt.

Nu till det roliga! Som jag sa så är svärfar vimsig och tydligen till den milda grad att han missat att den gamla dressaren var en kärleks (kanske t.o.m. en förlovningspresent) från fruns äldste brors mor (inte samma som fruns) och Invictan var en present från min frus mor, som gav honom den för att fira att fruns yngre storebror kom till världen, samma år som mig f.ö. 1977. OBS! Denna info är det ingen av bröderna som har koll på, utan den har snokats fram av mig och med handen på hjärtat, så är det inget som är 100% med tanke på hur folk levde på 60-70 talet!;)

Som den gode familjemedlem man är tänkte jag fixa till dessa två och ge dem till vad jag tycker är dess rätta ägare, som jag hoppas kommer värdesätta dem även högre än jag, med tanke på historierna. Problemet är bara att medan dressaren är reparerad, har fått nytt glas och band och är redo för leverans, så har Invictan blivit utdömd som "oreparerbar" av min vintage-urmakare, nämligen KG,s på söder.

Så till frågan; Är det ngn här som kan tänka sig att försöka väcka liv i den igen? Alarmfunktionen fungerar men urverket sitter fast och sekundvisaren har trillat av. Lite puts och polering skulle heller inte skada. Betalar såklart för ev delar (nytt urverk?) och porton och så men inom rimliga gränser, och en gåva som tack för hjälpen utlovas.

Här är en bild på klockan, fler kan ordnas om det hjälper.
BE320ED5-9BF0-4551-BA66-3A44F4DA1407-3586-000009FF24F0699A.jpg


Anyone up to it?
 

Ricrob

Patek
Sweet, först stendött, sedan två svar på en gång!

Jag har ingen aning om vad det är för verk och den enda lilla texten som står på verket är för litet för att läsa av utan min lupp, som jag inte hittar nu ikväll.. Tror dock att det står 5008 eller 6008..? Jag är absolut inte främmande för att verket byts ut och isf är det ok om alarmfunktionen får stryka på foten, för huvudsaken är att den går att använda som klocka.

Ah, såg nu att det står 5008 på boettlocket, så då antar jag att det numret går igen på verket också!

Här kommer bilder på klockan öppnad:
75E1D961-1F4B-45F9-BB66-C73D1E0054F1-5076-00000E4A36D39BD5.jpg

FA2A2049-BE78-4E2E-AFD7-E8123A11AB4B-5076-00000E4A428D1333.jpg

CFCA5BD2-EE9F-4DE5-B224-892E6FF78035-5076-00000E4A3D8788A1.jpg

65CAF6BC-C5E9-4738-87C8-A6E708110EBE-5076-00000E4A472E8B31.jpg

68EE25B4-0FFC-46DB-9D74-D02CE6B774D1-5076-00000E4A4D3B2417.jpg


Hoppas de kastar ljus över situationen?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur kan klockan vara beyond repair?
Urverket ser ju helt nytt ut på bilderna, så det verkar ju knappast vara fuktskadat i alla fall. Eller behövde urverket nya delar som inte fanns att få tag på?Visaren är det nog bara att sätta dit igen.
 

Ricrob

Patek
yonsson skrev:
Hur kan klockan vara beyond repair?
Urverket ser ju helt nytt ut på bilderna, så det verkar ju knappast vara fuktskadat i alla fall. Eller behövde urverket nya delar som inte fanns att få tag på?Visaren är det nog bara att sätta dit igen.
Ja, det var väl bristen påndelar som ställde till det vad jag förstod.. Ett eller ett par av kugghjulen är sallad och kronan vill inte snurra, förmodligen pga just det, i övrigt håller jag med om att det ser helt ok ut.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Nu kanske jag låter som värsta novisen (vilket jag i och för sig är) men går det inte att sätta in ett vanligt ETA-verk med passande storlek?
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Ricrob skrev:
Sweet, först stendött, sedan två svar på en gång!

Jag har ingen aning om vad det är för verk och den enda lilla texten som står på verket är för litet för att läsa av utan min lupp, som jag inte hittar nu ikväll.. Tror dock att det står 5008 eller 6008..? Jag är absolut inte främmande för att verket byts ut och isf är det ok om alarmfunktionen får stryka på foten, för huvudsaken är att den går att använda som klocka.

Ah, såg nu att det står 5008 på boettlocket, så då antar jag att det numret går igen på verket också!

Här kommer bilder på klockan öppnad:

Hoppas de kastar ljus över situationen?
Ett fint AS 5008, ser inte rostskadat ut av bilderna att döma. Jag kollar om min kontakt har möjlighet att få tag i delar, återkommer!
 

Ricrob

Patek
Mina herrar, jag har fått napp! Aler, som studerar till urmakare har kollat runt och tror sig kunna fixa den, och jag tror honom! Stort tack till de som engagerat sig!
 
Topp