• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Finns det verkligen Keepers?

Finns det verkligen Keepers?

  • Ja, utan tvekan!

    Röster: 115 83.9%
  • Haha, nej nej, det går bara inte...

    Röster: 2 1.5%
  • Yes, men bara för stunden

    Röster: 20 14.6%

  • Totala väljare
    137

KenKun

Patek
2-Faktor
Goddagens alla Klocksnackare!

Idag skulle jag vilja prata om Keepers.
Ni ser, fast än jag inte har varit en aktiv medlem här så värst länge, så har jag ändå lyckats ta del av en massa glada paketöppningar. Ni överröser oss med bilder, förklarar för oss varför det blev just den klockan, Hey, ni delar till och med er lärorika anekdoter om just den klockan.

Du och klockan har blivit ett. Du postar gärna bilder på den, i tid och otid. Du tipsar andra om den. Du är stolt över ditt nyförvärv, och har kanske utan att tänka på det, blivit en inofficiell ambassadör för klockan.

En äkta jävla Keeper alltså!

Sedan händer det något, det kan ta ett par månader, veckor, i vissa extrema fall, bara ett par dagar...
Keepern är ute till försäljning!
Varför?, brukar jag undra. Vad var det som fick dig att ändra åsikt så snabbt?

Du rycktes med i euoforin och alla hurrarop?
Det fanns något roligare ett musklick bort?
Du är en hämningslös flippare?

Det jag vill fråga er, finns det livslånga Keepers, eller finns det bara Keepers... för stunden?

Trevlig söndag, alla Klocksnackare!
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Ska bli kul att höra hur andra resonerar här. Personligen skulle jag säga att det finns keepers, iallafall vill jag gärna tro det. Jag har typ "bestämt" att om jag inte hamnar i en ekonomisk knipa någon gång där jag behöver kapital ska SubCn få stanna livet ut. Den är ett enkelt, säkert kort som jag aldrig lär tröttna på. Den ska agera bas i en framtida samling, medan jag köper/säljer och prövar andra klockor. Just eftersom jag bestämt att den här ska stanna ser jag fram emot att testa andra märken också.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Har en keeper! Varför? För att den inte ens är värd att sälja. Omega Geneve -68. Får man 1-2.000? Sen är det klockan som fick mig att bli intresserad av riktiga klockor så det finns ju en sentimental del i det också, men inget som skulle hindra mig från att sälja om det fanns värde i den. Jag har större glädje av att ibland använda den och förundras över hur bra den håller tiden efter alla år än att pissa iväg pengarna på något annat.
Vet en klocka som jag helhjärtat tror kan bli en keeper, men då måste jag få tag i den först :) Allt annat är till salu för rätt pris.

DSC_0135.jpg
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
En fundering - många pratar om subben som en keeper for life. Om en uppdaterad version med nya verket kommer om säg 5 år - kommer vi se ett helt gäng "gamla" subbar på köp och sälj då samt nya versionen som nya keepers?
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
För mig är en keeper en klocka jag har fått i present eller en klocka som jag köpt i samband med en speciell händelse i livet. Jag har en av varje.

Kan förstå känslan av eufori när man packar upp en ny klocka och att det är väldigt lätt att i glädjeruset skriva om keepers i paketöppningen. Jag brukar också känna så men jag är försiktig med att skriva "keeper". Faktum är att för att de flesta av oss ska kunna fortsätta vara intresserade av klockor så behöver vi sälja och köpa nytt mer eller mindre regelbundet vilket gör det svårt att ha allt för många keepers.
 

Greven

Audemars
Jag har också två keepers, faktiskt också Omega och med liknande anledning som @Andrée Varg . Min morfar efterlämnade dessa två klockor till mig när han gick bort. Det var dessa klockor som fick upp ögonen för "finare" klockor, alltså med urverk som var allt annat än batteridrivna parfymklockor. Affektionsvärdet gör att jag aldrig kommer göra mig av med dem. De skall gå vidare till mina barn, om de vill ha dem. I övrigt är jag rätt otrogen när det gäller klockor, har inga betänkligheter att sälja vidare. Det har hänt att jag trott att jag hittat en keeper men rekordet är att samma dag som jag fick en klocka, så sålde jag den vidare. Däremot så har jag lockats at OWG, som är en slags variant av keeper, men jag har något sjukligt begär att vilja ha valfrihet bland klockor och välja efter humör, aktivitet och bara för jag kan. The hunt continues! ;)

Edit: Lägger till bilder på klockorna
FullSizeRender-2 copy 2.jpg


FullSizeRender-2 copy.jpg
 
Senast ändrad:

Hallis

Panerai
2-Faktor
I mitt fall är svaret ett självklart ja, fick min Rolex 15200 när jag fyllde 25. Klockan köptes ny samma år som jag föddes! Den har använts av både min pappa och även, i perioder, av min farfar..

Klockan i sig är dessutom diskret och passar till det mesta. Storleken, som många tycker är ett problem, är i min mening perfekt!
image.jpg
 
Det är klart att det finns keepers och den främsta anledningen är den som nämnts ett par ggr, affektionsvärdet.
Jag själv har trott att varje dyrare, +15K, skulle bli keepers men fram till nu så har det alltid slutat med ett gigantiskt magplask.
Nu har jag dock kommit till en punkt där jag liksom min gode vän @Snårtas känner att nu får det fan räcka!
När det gäller mig så är det främst två anledningar: Jag har helt enkelt inte dom ekonomiska musklerna att fortsätta på den inslagna banan med förlustaffär på förlustaffär. Även om varken de klockor jag köpt varit bisarrt dyra eller förlusterna enorma så är det inte längre hållbart att fortsätta. Den andra anledningen är att tamigfan varenda vaken och alldeles för många sovande timmar ägnas åt funderande, letande, lite mer funderade och jagande efter den nästa. Det ska skrivas annonser, svaras på pm, förhandlas priser, packas, skickas etc etc och sedan ska det jagas den där nya med allt vad det innebär. Pallar fan inte att hålla på längre.
Så, under veckans vabbande så tog jag samma beslut som jag ifrågasatte @Snårtas för, jag säljer det jag har en sista gång, skrapar ihop en så stor hög med pengar som möjligt och sedan köper jag DEN! klockan som får bli den sista. Steg ett är klart, ok jag har en G-shock kvar, steg två är påbörjat och avslutas förhoppningsvis under kommande vecka.
Denna klocka kommer bli min keeper pga ovannämnda anledningar och framför allt för att jag lovat mig själv och min familj att nu räcker det. Enda anledningen till att i framtiden sälja denna skulle vara svår ekonomisk kris.
Blev ett jäkla långt svar det där. Hade kanske räckt med ett ja, det finns keepers.:)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Min och pappas smp-c bland annat Fixade fram den till honom billigt LNIB från en trevlig medlem här på forumet. Pappa säljer aldrig sina klockor utan de vandrare bara vidare i familjen. Vi delar på alla vår klockor men "hans" klockor är hemma hos han och min hemma hos mig så säger vi bara till när vi vill ha någon.
Vår smp-c, en tag heuer och två likadana rados kommer aldrig att vandra vidare just för att det är arv från pappa.
Mina klockor däremot kommer flippas så fort jag ska köpa bostad men sen lär jag köpa tillbaka likadana igen när budget för det finns så de är inga riktiga keepers. :)
image.jpg
 

Tarkovski

Omega
Så här i början ser jag mina klockor som keepers och strävar efter det. Därmed finner jag andrahandsvärdet som ointressant med nyköpen. När klockorna väl kommer i min ägo ska det förbli så tills dem överlever mig. Och det ställer även krav på klockorna för att jag ska finna dem intressanta.
 
Jag lider av en åkomma, som många andra här, jag blir aldrig nöjd och det här gäller inte bara klockor ska ni veta! Det är enormt destruktivt att tro att man har "hittat hem" för att i nästa stund hitta något annat, något bättre eller något som gör mig lyckligare.

Detta kan säkert likställas med ett drogberoende, jakten mot tillfredställelse som jag innerligt tror kommer att infinna sig en dag. Mörkt söndagsinlägg från min sida, men det är dags; Hej KS, jag är konsumtionsknarkare.
 

Pälle

Cartier
Pledge Member
Ända keepern jag har är en omega Genève som min farfar fick av sin bror som i sin tur gav den till min pappa som gav den till mig. Och den kommer alltid få stanna. Annars tror jag inte på keepers.
 
Jag lider av en åkomma, som många andra här, jag blir aldrig nöjd och det här gäller inte bara klockor ska ni veta! Det är enormt destruktivt att tro att man har "hittat hem" för att i nästa stund hitta något annat, något bättre eller något som gör mig lyckligare.

Detta kan säkert likställas med ett drogberoende, jakten mot tillfredställelse som jag innerligt tror kommer att infinna sig en dag. Mörkt söndagsinlägg från min sida, men det är dags; Hej KS, jag är konsumtionsknarkare.
Skriver under på vartenda ord förutom att det bara gäller klockor för mig.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hallå aLLa klockdiggare!

Nja...klart att det finns keepers och så finns det riktiga keepers! Som dom flesta redan är inne på så är ju en emotionell och en klocka med högt affektionsvärde en självklar keeper. Jag har några sådana, ingen av dessa inbringar några stora pengar, men det spelar ingen roll för mig, det är något annat än pengar som räknas här. Den ena klockan har tillhört min morfar som jag dessvärre aldrig fick äran att träffa, fick således klockan av min underbara mormor många, många år senare efter morfar hade gått bort. Den andra klockan som aldrig kommer att lämna mig är denna 80-tals Citizen som jag fick av min älskade mor i 18-års present, bara den kommer på tal så blir jag oerhört rörd känslomässigt, då min mor inte längre är i livet.

Står lite mer om dessa klockor i denna dagen klocka tråd som jag snickrade ihop förra året!
https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-af-sjodahl-söndag-v22.24809/

En riktig keeper i mina ögon!
9482_zpse909090d.jpg


Klockan från min mor!

9558_zps915f208d.jpg


Sedan ett litet gruppfoto!
9581_zpsd833298e.jpg


När det kommer till dom andra klockorna i samlingen så utgår jag alltid att den klockan kommer att vara en keeper när jag inhandlar den. Mest pga att jag oftast vet vad jag vill ha och vad jag behöver komplettera samlingen med. Sen kommer det att visa sig med tiden om dom blir kvar eller säljs, men det går inte att sia om detta nu känns det som. Vet bara att dessa två är riktiga keepers, min 16613 och min 16750.

Keeper, då den kommer att få en gravering som minne efter min mor.

DSC_2300.JPG

DSC_7210.JPG

Även denna 16750 förblir kvar oavsett vad som händer i framtiden.

usa,usa.jpg
 
Senast ändrad:

Alarik

Audemars
2-Faktor
När jag köper själv - nej.
Men nedan är min enda keeper som jag fick av farsan innan han gick bort.
image.jpg


När jag var yngre brukade jag fascinerat följa honom när han på kvällarna drog upp den.
Det blev startskottet för mitt egna intresse och jag började med att köpa och sälja.
Sedan blev den min och den kommer aldrig att lämna.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Jag lider av en åkomma, som många andra här, jag blir aldrig nöjd och det här gäller inte bara klockor ska ni veta! Det är enormt destruktivt att tro att man har "hittat hem" för att i nästa stund hitta något annat, något bättre eller något som gör mig lyckligare.

Detta kan säkert likställas med ett drogberoende, jakten mot tillfredställelse som jag innerligt tror kommer att infinna sig en dag. Mörkt söndagsinlägg från min sida, men det är dags; Hej KS, jag är konsumtionsknarkare.
Känner igen det där. Man har precis köpt en klocka för 70 papp och kommer på sig själv med att surfa efter ny samma kväll. INTE bra :p
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag sällar mig till falangen som anser att ärvda ur är keepers. Äger 3 stycken, och de kan ej köpas för allt smör i Småland.
Mina barn skall ha dem efter mig såsom jag en gång ärvde de.
 
Senast ändrad:

KenKun

Patek
2-Faktor
Kul med all aktivitet!
Kan förstå att ärva klockor blir automatiskt Keepers. Är dock lite mer nyfiken på alla som flippar sina nyinköpta keepers efter en månad eller två.
Jag tror att folk slänger ur sig det ordet alldeles för lätt, och för ofta :)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Känner igen det där. Man har precis köpt en klocka för 70 papp och kommer på sig själv med att surfa efter ny samma kväll. INTE bra :p
Man blir fort beroende hehe. been there
När jag köper själv - nej.
Men nedan är min enda keeper som jag fick av farsan innan han gick bort.
image.jpg


När jag var yngre brukade jag fascinerat följa honom när han på kvällarna drog upp den.
Det blev startskottet för mitt egna intresse och jag började med att köpa och sälja.
Sedan blev den min och den kommer aldrig att lämna.
Hej, snygg klocka ! Är det skruv-krona på den, och isåfall slits den inte fort eftersom man då skruvar av och på kronan flera gånger i veckan ?
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Första keepern;
Tissot Porto. Limiterad utgåva med Dom Luis bron ingraverad på baksidan av boett. Bron i sig har alltid förknippats med lycka för mig, så pass att jag tatuerade in den på kroppen för runt 12-13 år sedan. Tog mig lång tid att få fatt denna klocka och jag säljer den aldrig.
20150728_163337.jpg

Klocka nummer två;
En basic guldpläterad Omega. Köpt av min gammelfarfar runt 1942-1943 i Porto. Gammelfarfar - farfar - pappa - jag.
Behöver nog inte större förklaring till varför denna är en keeper. :)
20150325_133839.jpg
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Första keepern;
Tissot Porto. Limiterad utgåva med Dom Luis bron ingraverad på baksidan av boett. Bron i sig har alltid förknippats med lycka för mig, så pass att jag tatuerade in den på kroppen för runt 12-13 år sedan. Tog mig lång tid att få fatt denna klocka och jag säljer den aldrig.
20150728_163337.jpg

Klocka nummer två;
En basic guldpläterad Omega. Köpt av min gammelfarfar runt 1942-1943 i Porto. Gammelfarfar - farfar - pappa - jag.
Behöver nog inte större förklaring till varför denna är en keeper. :)
20150325_133839.jpg
Skoj historia med bron, det gör ju klockan än mer speciell :)
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Jag kan nog med 100% säkerhet säga att min SubC blir kvar i samlingen för gott. Har hela mitt vuxna liv snurrat runt klockor som jag i efterhand insett liknade submarinern och av en händelse sitter den på armen när jag skriver detta.
ORG_DSC00049-1.jpg
 

SSL

Audemars
Allt är till salu för rätt pris hos mig. Även damen.

Dock tror jag min Sinn 556i kommer bli långrandig i min låda. Dels för att det är en klocka jag valde med omsorg och att den, utseendemässigt, är så som min drömklocka skulle se ut om jag fick välja fritt. Vissa tycker den är tråkig och att urverket är tråkigt. Men jag är tråkig som person och gillar det minimalistiska och enkla.

image.jpg
 
Topp