• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Finns några miniräknarenördar?

mouqvist

Rolex
Hej!
Har några stycken miniräknare, främst Hewlett Packard och någon enstaka Casio med LED display.
Undrar om några av er kan sånt och kan hjälpa mig avgöra deras värde om jag postar bilder och referenser?
 
Senast ändrad:

mouqvist

Rolex
Kan börja med denna HP 11C

BA0E0EFD-5244-4F54-A970-F84B37959EA9.jpeg
 

Kugghjul

Panerai
värdet får du lättast genom sökning på tradera eller ebay.com, välj sålda objekt (notera inte samma sak som avslutade)
 

mega

Rolex
Har en knippe med gamla HP jag med. Det är något som lockar med gamla vintage HP, dom är så välbyggda, knapparna har sjukt skön känsla och så förstås RPN.
Det är kanske känslan av kompromisslöshet. Dom var ganska dyra i inköp, men kvaliten är fortfarande oslagbar.

Min favorit är HP41, obeskrivligt fulsnygg men samtidigt väldigt enkel att hantera och enkel att utöka med sina fyra "modulportar" på baksidan. Tillverkades 1979-1990 och används än idag.
Trots den enkla layouten på tangentbordet (jämför med valfri japansk eller Ti) så har den i grundutförandet ca 100 funktioner. Dom funktionerna som används oftast kan tilldelas valfri knapp, man kommer sedan åt dom genom att ställa om räknaren i "user" läge.

Inte min på bilden:
P1010930.jpg
 

mega

Rolex
Den enda räknaren värd namnet, HP16C, slutade tillverkas 1989.
Som tur är så var de välbyggda så min håller fortfarande trots att den används dagligen.
hp16c.jpg


//j

16C är en riktig udda fågel, en doldis som är stenhårt nischad mot... programmerare? Eller folk som håller på mycket med ettor och nollor och andra talsystem än vårt vanliga iaf.
Gillar den skarpt!
 

jesperC

Omega
16C är en riktig udda fågel, en doldis som är stenhårt nischad mot... programmerare? Eller folk som håller på mycket med ettor och nollor och andra talsystem än vårt vanliga iaf.
Gillar den skarpt!
Jo, jag har i alla fall inte hittat någon annan räknare som har talbasomvandling lika snabbt åtkomligt.

//j
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Härligt nördigt intresse. Jag känner att jag vill ha en fysisk miniräknare. Väldigt mycket basics, men trött på att hela tiden dra upp miniräknaren på telefonen eller dra igång excel. Tips?
 
Topp