• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Finns riktiga dykare?

mouqvist

Rolex
... och nu pratar jag om individer, ej klockor.
Har själv som värst tagit en dyklektion i pool eller fridykt ner till 8m kanske, men har ett tag bara burit värstingar som klarar upp till 2000 meter (Omega Apnea, Schaumburg Aquamatic 2, Omega SMP, Breitling Avenger, osv) trots att behovet aldrig funnits.
Undrar hur många av oss 9000 medlemmar som dyker i arbetet eller är seriösa amatörer. Vad bär ni då för klocka?
 

Smulan

Rolex
Dykdator är det som gäller nu för tiden men jag jag brukar ta med en dykare på resor om det skulle bli ett "spontandyk". Då har man iaf koll på tiden :) En Seiko sumo är tex bra och lättläst under vatten.
 

Aston

Panerai
Tog mitt första dykcert i början av 80 talet. Fick en dykarklocka i precent (en Omega quartz) men det var ett dykarinstrument som slängdes i bagen med övriga dyksaker efter dyket. Sedan tog jag på min Digitala Casio som var het då. Nu när klockintresset har tagit över dykintreset kan jag inte hitta klockan igen!!. Jag söker nu efter ett nytt dykur, mest för att det käns rätt när jag lär upp dottern ( 9år) i fridykning. Men för att svara på frågan har jag gjort ett dyk till 60 m i Gullmarsfjorden och då var det tryggt med en klocka som klarade trycket ( fick kväveberusning och fnissade så jag höll på att tappa regulatorn) . Efter " Det stoa blå" har det mest blivit fridykning och då har jag klockan till att se om formen finns kvar.
 

Wuchi

Breitling
Advanced Open Water här med. Ser fram emot dykresa i vinter. Dyker med dykdator (suunto d4i) men brukar ibland ha med mig min Squale 1521 på andra armen.
Perfekt badklocka på solsemestrar dessutom.

Det är väl knappast någon som dyker seriöst med endast klocka nu för tiden? Man tappar ju på tok för mycket bottentid iom att man inte kan beräkna ojämna djupkurvor manuellt (om man inte är rainman)
 

Osclat

Cartier
Har tagit PADI Open water advanced när jag var nere i Thailand för något år sedan, men aldrig dykt med en klocka då en instruktör alltid varit med och så fanns ej intresset för klockor då. Kändes som en onödig sak.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Open Water men kommer ta advanced nästa år. Har bara 20 dyk eller något sånt men nästan samtliga på Borneo där jag bar min Certina DS Action. :) Det var skitkul.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Open Water men kommer ta advanced nästa år. Har bara 20 dyk eller något sånt men nästan samtliga på Borneo där jag bar min Certina DS Action. :) Det var skitkul.
Haha mitt i prick. Har också Open water men inte riktigt uppe i 20 dyk ännu men strax där under någonstans.
När jag dök i Thailand hade jag på mig en certina ds action kvarts. Var nere på 34m som djupast. :)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
En tråd helt utan bilder? Skärpning ;)
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Open Water här. Började med en Aqualand köpt här och sedan när jag klarat slutprovet så blev det en Suunto Zoop men senast jag var i vattnet så bar jag min då nyinköpta Panerai 510 med ett maxdjup på 22m.
 

ludde28

Omega
AL0004-03W har hängt med på alla mina dyk under 90-talet. Numera dyker jag endast med dykdator (Galileo luna med trimix och Aladin 2G som backup).
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Haha mitt i prick. Har också Open water men inte riktigt uppe i 20 dyk ännu men strax där under någonstans.
När jag dök i Thailand hade jag på mig en certina ds action kvarts. Var nere på 34m som djupast. :)
Haha jävlar va tungt! Har också en kvartsare (och dök också på Thailand under samma resa). Min hälsar!! (Och ja, vi gick faktiskt under ytan när klockan var hel).
image.jpeg
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
"Undrar hur många av oss 9000 medlemmar som dyker i arbetet eller är seriösa amatörer."

Skulle gissa runt 7000st.
 
Topp