• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fiskarklocka

Diogenes

Cartier
Efter mitt inlägg under gårdagen (dykare - Megatron) har aldrig tillfället känts mer rätt än nu att be om hjälp med förslag för en fiskarklocka.

När nu våren närmar sig, flugfiskespöt är smörjt, Tweedkostymen framplockad och flugorna är nybundna så är uniformeringen sånär på intakt - allt som saknas är en fiskeklocka. Ulysse Nardin har känts lockande i sin elegans och anspelning på hav men allt för fin (och skör) för att utsätta för vatten. Jag har också sneglat åt Seiko-hållet men insett att det finns en begränsing gällande mina späda handleder vilket för det lite svårt att bära upp de större pjäserna med stil.

Enda, egentliga kravet är att klockan skall tåla vatten och de prövningar som är förknippade med fiske. Om de dessutom inte är alltför bombastiska och stora så är det ett plus.

Vad skulle ni rekommendera?

fG8UwNX.jpg
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Någon form av omega seamaster borde väl funka fint
( inte för att jag kan flugfiske eller annat fiske heller för den delen ) Har dock kommit över en samling på 13-14 gamla split cane spön och några
Rullar , flugor mm från scotty hardy arjon mfl
Så måste väl försöka lära mig hur det funkar nån gång
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Spontant skulle jag säga att du kan leta efter en Squalemärkt dykare med skruvad krona. Vintage finns i mindre storlekar, som denna 38,5 mm på min knappt 16 cm handled. Tydligt fisk koppling som du säkert hajjar ;)



Annars skulle kanske en äldre Vostok med skruvad kunna vara ett lite billigare alternativ. Finns både som automatare eller manuella. Mäter ca 40 mm. och ger mycket vintagekänsla från 80-90-talet



Det finns även moderna utgåvor av de 2 mämnda, som kan vara ett enklare alternativ, om du inte orkar jaga rätt på ett bra ex.
 

Diogenes

Cartier
Någon form av omega seamaster borde väl funka fint
( inte för att jag kan flugfiske eller annat fiske heller för den delen ) Har dock kommit över en samling på 13-14 gamla split cane spön och några
Rullar , flugor mm från scotty hardy arjon mfl
Så måste väl försöka lära mig hur det funkar nån gång


Självklart måste du ge dig ut till ett stilla vatten en vår eller sommarmorgon och testa din utrustning - särskilt när du har så fina grejor som Splitcanespö. Om du har planer på att avyttra någon rulle (eller spö för den delen) så får du gärna höra av dig =)

Vad gäller Seamaster så hade det givetvis varit som pricken över i:et till en Tweedkostym men är lite osäker på dess tillförlitlighet - vågar man utsätta dem för vatten även om det är en SEAmaster?
 

Diogenes

Cartier

Diogenes

Cartier
Spontant skulle jag säga att du kan leta efter en Squalemärkt dykare med skruvad krona. Vintage finns i mindre storlekar, som denna 38,5 mm på min knappt 16 cm handled. Tydligt fisk koppling som du säkert hajjar ;)



Annars skulle kanske en äldre Vostok med skruvad kunna vara ett lite billigare alternativ. Finns både som automatare eller manuella. Mäter ca 40 mm. och ger mycket vintagekänsla från 80-90-talet



Det finns även moderna utgåvor av de 2 mämnda, som kan vara ett enklare alternativ, om du inte orkar jaga rätt på ett bra ex.


En klocka som din Sigel är något i min smak.
 

Diogenes

Cartier
Ja, tyvärr är den inte min längre, men @Jakobdala på forumet har den kanske kvar?

Annars skulle en Omega seamasterdykare 120 eller liknande kanske vara något. Finns ju även några semi-vintage Omegor i mindre storlek. Tror Davvan på forumet har en quartzare bl.a.


En Omega seamasterdykare 120 har länge stått högt på önskelistan men har ännu ej hittat en som matchar plånboken.
 

Diogenes

Cartier
Hur mycket vill du betala Christoffer? Om det ska matcha tweedkavajen och vara litet så tycker jag du ska köpa nåt gammalt. Kanske inte så vattentät men skulle matcha kavajen.

https://klocksnack.se/threads/paket-med-skindiver-från-sydafrika.23031/

IMG_0562.jpg


Då känsla, funktion och kärlek förenas i ett och samma objekt så blir prislappen ointressant =)

Jag är inne på ditt spår. Jag är besatt av vintage då de både är mer stilistiska och framför allt lite mindre (därmed passar mina späda handleder) så är det dessa som lockar. Jag har sedan tidigare många kostymur som skulle passa kavaj och handled alldeles utmärkt men detta är klockor som jag inte vågar använda på sjön/havet då jag är lite orolig för att de inte tåler regn och rusk. Vill därför ha en slittålig klocka m e n som vintage och lite mindre boett.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jag tycker det är kul med fiske! Brukar köra Casio med fiskindikator bara för skoj skull!:) Har aldrig funkat:):( Brukar funka lika bra med bondepraktikans fisketabell/måntabell:)

Kan skicka den om du vill! Den är inte rätt inställd för närvarande dock!
 

R0B

Panerai
Härligt!

Fina fiskar (och fin klocka). Dessvärre skulle jag inte kunna bära upp en sådan med värdighet.

Har ni fiskat från båt?


Tack! :)

Jag har testat från båt i Norge, men vi fiskar oftast från land. Mycket enklare och man får lika mycket och lika stort. Största jag fått är från land, en torsk på 19.5 kg. Fiskarna på bilden har vi dragit upp i Saltströmmen, samtliga från land. :)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Nätta 50-talsdykare som ska gå att plumsa i med växer inte på träd. Annars kan du bunkra billiga, stiliga, no-name 50-talsdressare på tratten och köra som engångsklockor. Plurrar du så tar du bara nästa:)

Och om inte pengar spelar roll så köper du denna trio:
photo1612.jpg
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Christoffer, visst kan jag tänka mig att byta bort eller sälja en del spön och kanske
Rullar Men just nu ligger de undanstuvade i ett förråd och kommer inte åt dem närmaste dagarna
Påminn mig nästa vecka så kan jag fota dem
Mvh Martin
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Efter mitt inlägg under gårdagen (dykare - Megatron) har aldrig tillfället känts mer rätt än nu att be om hjälp med förslag för en fiskarklocka.

När nu våren närmar sig, flugfiskespöt är smörjt, Tweedkostymen framplockad och flugorna är nybundna så är uniformeringen sånär på intakt - allt som saknas är en fiskeklocka. Ulysse Nardin har känts lockande i sin elegans och anspelning på hav men allt för fin (och skör) för att utsätta för vatten. Jag har också sneglat åt Seiko-hållet men insett att det finns en begränsing gällande mina späda handleder vilket för det lite svårt att bära upp de större pjäserna med stil.

Enda, egentliga kravet är att klockan skall tåla vatten och de prövningar som är förknippade med fiske. Om de dessutom inte är alltför bombastiska och stora så är det ett plus.

Vad skulle ni rekommendera?

fG8UwNX.jpg

Köp en Rolex datejust, 36mm, 10atm, stil och klass. Gör sig bra med tweed också.
 

Diogenes

Cartier
Nätta 50-talsdykare som ska gå att plumsa i med växer inte på träd. Annars kan du bunkra billiga, stiliga, no-name 50-talsdressare på tratten och köra som engångsklockor. Plurrar du så tar du bara nästa:)

Och om inte pengar spelar roll så köper du denna trio:
photo1612.jpg


Vilken som helst av dessa klenoder skulle jag kunna fiska med; inga problem =)
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Fiskar mycket och kör i stort sett uteslutande SKX på alla turer. Lagom "vintage" eller snarare en klassisk look.

Annars hade jag kört en DJ, om jag hade råd. Men förblir nog tool-klockor. Vill inte utmana ödet.
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Man kan skymta min SKX173 i denna bild, annars tenderar tyvärr klockan att döljas av fisken. Jag har nog fel prioriteringar.... o_O

ps. jag har verkligen kvinnohandleder och 42mm är inga problem när de gäller en tool-watch.

10731682_1005827562767593_897971232_n.jpg
 
Topp