• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fixa armband på guld Seiko till ett barn

Japocc

Omega
Hej, en kanske lite konstig fråga, men hoppas på innovativa förslag. Min grabb vill väldigt gärna ha en snygg klocka - gärna i guld och när vi tittat tillsammans så har han fastnat för en digital Casio i guld(färg) på länk (se bild nedan). Problemet är att han har väldigt små handleder (10cm - jag vet, väldigt små) och jag är inte säker på att armbandet går att korta så mycket utan att börja klippa(?) eller annat. Så nu till min fråga - någon som har bra förslag på lösning? Korta och klippa medföljande armband? Byta armband till något annat? Annan liknande klocka? Tips mottages tacksamt.
3084483_fpx.jpg
 

Japocc

Omega
Ja, jag tror att det är mer eller mindre standard på dessa, men osäker på hur mycket man kan dra ihop dem.
 

Japocc

Omega
Vore grymt! Ett problem kan ju också vara att när man drar ihop länken så läggs ju den 'överblivna' delen av länken på insidan av spännet (runt armen liksom), och om man vill dra ihop den riktigt mycket så kanske den blir för lång och då behöver kapas på något smidigt sätt. Vet inte om jag förklarar särksilt väl vad jag menar?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag skulle byta till ett billigt mesh i guldfärg och utan avsmalnande länk. En sån länk som sitter på är ju avsmalnande, så låset kan inte flyttas hur långt som helst. Det absolut bästa är en flexlänk (gubb-flex) för där kan du ta bort hur mycket du vill, sen är det både praktiskt och bekvämt :cigar:
 

Japocc

Omega
Bra idé! På en sådan (gubb-flex) kan man plocka bort länk för länk? De på bilderna verkar ju också ha avsmalnade länkar? Vet inte hur lätt det är att korta ett mesh? Problemet blir ju nämligen detsamma, att den överblivna delen av armbandet behöver antingen stoppas in någonstans (under länken) eller klippas av...
 

rogart-63

Patek
Gick bara till ungefär 13 cm så med klockan betyder det nog en 16,5 -17 cm. Tyvärr så. Men ett gubbflex eller Nato band med nya hål bör funka. Om det inte finns korta varianter av sliding clasp länkar.
 

Japocc

Omega
Gick bara till ungefär 13 cm så med klockan betyder det nog en 16,5 -17 cm. Tyvärr så. Men ett gubbflex eller Nato band med nya hål bör funka. Om det inte finns korta varianter av sliding clasp länkar.

Tack för att du kollade! Anade att det inte skulle funka. Vet heller inte hur lätt det är att byta armband eller länk på dessa, eller vilken storlek som behövs. De är ju billiga slit- å slängklockor.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Bra idé! På en sådan (gubb-flex) kan man plocka bort länk för länk? De på bilderna verkar ju också ha avsmalnade länkar? Vet inte hur lätt det är att korta ett mesh? Problemet blir ju nämligen detsamma, att den överblivna delen av armbandet behöver antingen stoppas in någonstans (under länken) eller klippas av...
Flex länkar kan man korta hur mycket som helst. Kolla youtube och sök på fixoflex :)
 

rogart-63

Patek
Finns junior modeller av Casio oxå. Som ser ut som dom lite större. Om jag såg rätt på google? isåna fall borde länken vara lite kortare?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Till min tioåring har jag "våldat" ur fler sprintar än vad man ska kunna ta ut, för att korta av extra mycket på en swatch år henne. Det kanske går?
 
Topp