• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fixa löst index?

Minuteman

Rolex
Fråga till fixarexpertisen. Hur fäster man bäst ett löst index?
Har en Seiko, där ett av indexen tyvärr lossnat:
uploadfromtaptalk1390339812611.jpg

Som framgår av bilden är det två hål i tavlan, och två piggar på indexet, som skall hålla det på plats.
Hur fäster man detta?
Limmar från tavelsidan? Hur undviker man i så fall att få limrester på tavlan?
Limmar från baksidan? Kan vara lurigt, om inte indexet sitter kvar av sig själv när man skall vända på tavlan för att limma? Dessutom mer pill med att behöva demontera visare plus tavla.
Något helt annat sätt?

Vad tror/vet ni om detta? :)
 
Om man tar av tavlan så brukar man kunna se att många index är limmade bakifrån. Vad man använder för lim har jag ingen aning om.

För att plocka ner så att du kan få av tavlan så behövs generellt sett:
- Passande boettöppnare
- Urmakarskruvmejslar, typ storlekarna 0.8-1,5mm
- Visar-avtagare av något slag

Du behöver iprincip oftast bara öppna klockan, ta bort bommen/kronan samt lossa urverket från boetten och sen kan du ta ut urverket med tavlan. Sen får du ta av visarna och till sist kan du få av tavlan :)

Ibland är tavlan fäst med dubbelhäftande tejp, ibland bara fasttryckt och ibland med skruvar mot "piggarna" som fäster de flesta tavlor vid verket.
 

McGyver

Rolex
Kör ingen "latlösning" = linna indexet mot tavlan utan gör som Sandkvist föreslår - av med tavlan och limma bakifrån som de är gjort från början!

Ta gärna ett litet borr och "grada" hålen lite på baksidan så får du färsk ny fästyta för det nya limmet och du slipper förhoppningsvis göra om proceduren framöver! ;)
 
Kör ingen "latlösning" = linna indexet mot tavlan utan gör som Sandkvist föreslår - av med tavlan och limma bakifrån som de är gjort från början!

Ta gärna ett litet borr och "grada" hålen lite på baksidan så får du färsk ny fästyta för det nya limmet och du slipper förhoppningsvis göra om proceduren framöver! ;)
Smart med att grada hålen, det blir ju både färsk och större yta (beroende på hur mycket man tar) och på så sätt "lättare" för gemene man att göra :)
 

Minuteman

Rolex
Låter klokt (all of the above).
Några tipps på hur man får av visarna om man inte (ännu) har tillgång till en visaravdragare?

Uppenbart att jag behöver utöka klockverktygslådan. :)
 

rogart-63

Patek
Låter klokt (all of the above).
Några tipps på hur man får av visarna om man inte (ännu) har tillgång till en visaravdragare?

Uppenbart att jag behöver utöka klockverktygslådan. :)

Vassa , långa och kraftiga naglar:) .Annars ytterst försiktigt med en liten mejsel runt runt lite i taget ..Och nåt som skyddar tavlan
 

Minuteman

Rolex
Har spenderat kvällen med lite klockfix.

Monterade bort kronan. Om någon undrar så får man loss den genom att trycka på en urgröpning i en spak som endast syns när kronan är i "normalläge". Inte helt enkelt att hitta, och syns inte helt bra i nederkanten på bilden.
uploadfromtaptalk1390427392617.jpg


Plockade ur verket, och monterade av visarna. Använde ett papper för att skydda tavlan, som Sandkvist och rogart-63 tipsade om. Änvände två mejslar, en från var sida, för att lirka av visarna. Lärdom #1: se upp så inte visarna sprätter iväg när man gör denna menöver. Det tog ca 20 minuter att hitta dem igen :)
uploadfromtaptalk1390427606206.jpg

uploadfromtaptalk1390427629933.jpg


Monterade av tavlan för att följa rekommendationen från McGyver och limma bakifrån. Visade sig att den var fastskruvad, så det var lite pillrigare än väntat, men fick loss den till sist.
uploadfromtaptalk1390428000439.jpg


Tryckte dit indexet från framsidan, och höll det på plats med ett papper, medans jag vände tavlan, och limmade med pyttelite superlim från baksidan.
uploadfromtaptalk1390428117155.jpg


Lät torka ordentligt. Sedan monterade jag på tavlan och monterade visarna. Använde en tom kulspetspenna för att montera visarna, som jag tror yonsson tippsat om i en annan tråd.
uploadfromtaptalk1390428296483.jpg


Monterade tillbaka verket i boetten, och stoppade tillbaka batteriet. Kom till lärdom #2, på quartzare bör man synka sekundvisaren med en "hel sekund" när man monterar tillbaka den. Ser inte perfekt ut nu, men jag får fixa det senare.

Klart:
uploadfromtaptalk1390428489163.jpg


Måste säga att jag är nöjd med resultatet med tanke på att jag alldrig provat på något liknande tidigare. Och Lärdom #3 är att det inte var så svårt som jag trodde att få till det här.

Stort tack för alla tips på hur jag skulle fixa detta!
 

rogart-63

Patek
Eller köpa en visaravtagare! ;) Har aldrig varit med om att de sprätt iväg med en sådan... Kostar typ 30-40:- på Ebay.

Btw, nu är du fast! Bara att börja köpa på dig verktyg! :)

Jag har en (rogart-63). Detta var ju bara tänkt som ett tips om man inte har någon eller endast skall göra det nån enstaka gång .Läs tråden från början ;)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
@rogart-63 Kan man dra lite liv i tråden med en fundering?
Jag tänkte "modda" en Knut Gadd :nailbiting:. Jag har en modell med guld färgad boett, svart våffeltavla och guldindex och visare. Riktigt stilig men lite föör stilig tycker jag. Det mest klassiska utseendet om man tänker 50-60 tals guldare är ju en benvit eller silver/sunburst tavla med guldindex och visare. Det finns en vit våffeltavla med guldindex och guldboett, men hur kul vore det? Jag vill såklart ha silvertavla med guldindex :p
Tanken är ju som ni förstår att plocka visare och guldindex ifrån den svarta tavlan och sätta på den silvriga. Bästa sätt att lossa dessa? Om index inte har klackar som går igenom tavlan antar jag att dom bara är limmade? Hur får man dom i så fall på rätt plats när man ska rikta in dom?
Jag skulle kunnat börja med att ta isär den jag har innan jag frågar, men har man svar redan så flyter det ju på lite snabbare när man väl satt sig ner.
 

rogart-63

Patek
@rogart-63 Kan man dra lite liv i tråden med en fundering?
Jag tänkte "modda" en Knut Gadd :nailbiting:. Jag har en modell med guld färgad boett, svart våffeltavla och guldindex och visare. Riktigt stilig men lite föör stilig tycker jag. Det mest klassiska utseendet om man tänker 50-60 tals guldare är ju en benvit eller silver/sunburst tavla med guldindex och visare. Det finns en vit våffeltavla med guldindex och guldboett, men hur kul vore det? Jag vill såklart ha silvertavla med guldindex :p
Tanken är ju som ni förstår att plocka visare och guldindex ifrån den svarta tavlan och sätta på den silvriga. Bästa sätt att lossa dessa? Om index inte har klackar som går igenom tavlan antar jag att dom bara är limmade? Hur får man dom i så fall på rätt plats när man ska rikta in dom?
Jag skulle kunnat börja med att ta isär den jag har innan jag frågar, men har man svar redan så flyter det ju på lite snabbare när man väl satt sig ner.
Ingen aning hur det ser ut på knut gadd klockorna? Men gissar att det är samma konstruktion? Brukar vara svårt eller omöjligt att limma på framsidan? Risken är stor att man kletar lim på tavlan? Vissa klockor har pressade index. Men på bilder jag kolla på knut gadd klockorna ser det ut som om dom är limmade.
Lovar dig att det är ett riktigt pilligt jobb du funderar på att ge dig på? Tungan rätt i mun och ytterst försiktigt lossa från baksidan med ett lite spetsigt verktyg ? Använd nån form av juvelplockare för att sätta tillbaka kan funka?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ingen aning hur det ser ut på knut gadd klockorna? Men gissar att det är samma konstruktion? Brukar vara svårt eller omöjligt att limma på framsidan? Risken är stor att man kletar lim på tavlan? Vissa klockor har pressade index. Men på bilder jag kolla på knut gadd klockorna ser det ut som om dom är limmade.
Lovar dig att det är ett riktigt pilligt jobb du funderar på att ge dig på? Tungan rätt i mun och ytterst försiktigt lossa från baksidan med ett lite spetsigt verktyg ? Använd nån form av juvelplockare för att sätta tillbaka kan funka?
Bra tips där med juvelplockaren. Jag har faktiskt en kompis som är guldsmed, kanske skulle be henne sätta dit dom :rolleyes:
Är det pilligt för att hålen och stiften är så tighta? En del jobb ger man sig på bara för att man är korkad ;) men det skulle vara kul om det funkar. En billig men unik liten dressare:D
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
@rogart-63 Nu är index flyttade till den nya silvriga tavlan. Verktygen som användes vid dit sättning var två grillpinnar med flat skurna ändar. Den ena fick en liten tape bit där index sattes fast och den andra användes för att trycka det på plats. Vilket terapijobb! Men det var kul att testa, nu har man gjort det också ;). Kan medela att KG tavlorna med våffelmönster är i plast medans sunbursten är metall.
IMG_1576.JPG

glömde torka glaset innan foto, men va fan:p
 

rogart-63

Patek
@rogart-63 Nu är index flyttade till den nya silvriga tavlan. Verktygen som användes vid dit sättning var två grillpinnar med flat skurna ändar. Den ena fick en liten tape bit där index sattes fast och den andra användes för att trycka det på plats. Vilket terapijobb! Men det var kul att testa, nu har man gjort det också ;). Kan medela att KG tavlorna med våffelmönster är i plast medans sunbursten är metall.
IMG_1576.JPG

glömde torka glaset innan foto, men va fan:p
Bra jobbat. One of a kind Knut Gadd.
 

Psykel

Patek
@rogart-63 Nu är index flyttade till den nya silvriga tavlan. Verktygen som användes vid dit sättning var två grillpinnar med flat skurna ändar. Den ena fick en liten tape bit där index sattes fast och den andra användes för att trycka det på plats. Vilket terapijobb! Men det var kul att testa, nu har man gjort det också ;). Kan medela att KG tavlorna med våffelmönster är i plast medans sunbursten är metall.
IMG_1576.JPG

glömde torka glaset innan foto, men va fan:p
Snyggt jobb! Blev ju riktigt bra!
 

maximuspro

Panerai
2-Faktor
@rogart-63 Nu är index flyttade till den nya silvriga tavlan. Verktygen som användes vid dit sättning var två grillpinnar med flat skurna ändar. Den ena fick en liten tape bit där index sattes fast och den andra användes för att trycka det på plats. Vilket terapijobb! Men det var kul att testa, nu har man gjort det också ;). Kan medela att KG tavlorna med våffelmönster är i plast medans sunbursten är metall.
IMG_1576.JPG

glömde torka glaset innan foto, men va fan:p
Ser kalasbra ut!:)
 
Topp