Hej
Tänkte ta er på en tur genom lite bilder från när jag fixade min strulande winder i somras. Det finns fler trådar här under hemslöjd som hjälpte mig på vägen, men många winders är olika i sin uppbyggnad så ytterligare en tråd kan inte skada.
Min är för fyra klockor monterade parvis. Nackdelen med dessa är att de lätt kan bli ojämt belastade och drivremmen slits ut och orkar inte dra runt klockorna.
Då måste remmen bytas, vilket är lite klurigt.
Plocka bort klockhållarna med lite våld
Skruva bort rotorerna.
Vreden tas bort genom att dra ut dem med milt våld.
Med rotorerna borta kommer man åt två skruvar som lossar hela plattan (men den sitter fortfarande fast som berg)
Nu vänder vi på härligheten. På baksidan finns en batterilåda som vi nu skruvar bort.
Vitsen med att ta bort batterilådan är att nu kommer man åt att med våld trycka loss plattan på framsidan. Jag använde ett hammarskaft.
Då var den loss
Och nu kan vi attackera drivenheterna på baksidan. För mig var det en som inte fungerar utan drivningen slirar.
Sära på halvorna
Man undrar väl lite varför det ska krånglas till med så många kugghjul. Pilligt blir det.
Köpte en ny O-ring som ersättning, på Mekonomen. Det svåra är att få den på plats och samtidigt få kugghjulen att sitta där de ska när man sedan ska få ihop den igen. Tänk på att inte ta O-ringen för stor. Den måste spänna åt för att inte slira.
Och så på plats igen.
Och ta allt i omvänd ordning så blev resultatet bra till slut.
Tänkte ta er på en tur genom lite bilder från när jag fixade min strulande winder i somras. Det finns fler trådar här under hemslöjd som hjälpte mig på vägen, men många winders är olika i sin uppbyggnad så ytterligare en tråd kan inte skada.
Min är för fyra klockor monterade parvis. Nackdelen med dessa är att de lätt kan bli ojämt belastade och drivremmen slits ut och orkar inte dra runt klockorna.
Då måste remmen bytas, vilket är lite klurigt.
Plocka bort klockhållarna med lite våld
Skruva bort rotorerna.
Vreden tas bort genom att dra ut dem med milt våld.
Med rotorerna borta kommer man åt två skruvar som lossar hela plattan (men den sitter fortfarande fast som berg)
Nu vänder vi på härligheten. På baksidan finns en batterilåda som vi nu skruvar bort.
Vitsen med att ta bort batterilådan är att nu kommer man åt att med våld trycka loss plattan på framsidan. Jag använde ett hammarskaft.
Då var den loss
Och nu kan vi attackera drivenheterna på baksidan. För mig var det en som inte fungerar utan drivningen slirar.
Sära på halvorna
Man undrar väl lite varför det ska krånglas till med så många kugghjul. Pilligt blir det.
Köpte en ny O-ring som ersättning, på Mekonomen. Det svåra är att få den på plats och samtidigt få kugghjulen att sitta där de ska när man sedan ska få ihop den igen. Tänk på att inte ta O-ringen för stor. Den måste spänna åt för att inte slira.
Och så på plats igen.
Och ta allt i omvänd ordning så blev resultatet bra till slut.
Senast ändrad: