• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fixa Modalo winder

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Hej
Tänkte ta er på en tur genom lite bilder från när jag fixade min strulande winder i somras. Det finns fler trådar här under hemslöjd som hjälpte mig på vägen, men många winders är olika i sin uppbyggnad så ytterligare en tråd kan inte skada.
Min är för fyra klockor monterade parvis. Nackdelen med dessa är att de lätt kan bli ojämt belastade och drivremmen slits ut och orkar inte dra runt klockorna.
Då måste remmen bytas, vilket är lite klurigt.
IMG_9388.JPG

IMG_9385.JPG

Plocka bort klockhållarna med lite våld
IMG_9384.JPG

Skruva bort rotorerna.
IMG_9383.JPG

Vreden tas bort genom att dra ut dem med milt våld.
IMG_9379.JPG

Med rotorerna borta kommer man åt två skruvar som lossar hela plattan (men den sitter fortfarande fast som berg)
IMG_9378.JPG

Nu vänder vi på härligheten. På baksidan finns en batterilåda som vi nu skruvar bort.
IMG_9382.JPG

IMG_9381.JPG

Vitsen med att ta bort batterilådan är att nu kommer man åt att med våld trycka loss plattan på framsidan. Jag använde ett hammarskaft.
IMG_9380.JPG

Då var den loss
IMG_9377.JPG

Och nu kan vi attackera drivenheterna på baksidan. För mig var det en som inte fungerar utan drivningen slirar.
IMG_9376.JPG

Sära på halvorna
IMG_9372.JPG

Man undrar väl lite varför det ska krånglas till med så många kugghjul. Pilligt blir det.
IMG_9371.JPG

Köpte en ny O-ring som ersättning, på Mekonomen. Det svåra är att få den på plats och samtidigt få kugghjulen att sitta där de ska när man sedan ska få ihop den igen. Tänk på att inte ta O-ringen för stor. Den måste spänna åt för att inte slira.
IMG_9374.JPG

IMG_9375.JPG

IMG_9373.JPG

Och så på plats igen.
IMG_9376.JPG

Och ta allt i omvänd ordning så blev resultatet bra till slut.
IMG_9387.JPG
 
Senast ändrad:

Måberg

Panerai
Dreven i sig ser väldigt väldigt lika ut de som man hittar i sryrservon på radiostyrda bilar, kanske kan vara en idé om de skulle ge med sig nån gång också :)
 
  • Like
Reactions: TiE
Topp