• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fixa ny krona/kronhals

JoakimS

Silver
2-Faktor
Hej,

En familjemedlems klocka (Daniel Wellington) var en dag utan krona när hon kom hem. Är det någon som vet om jag kan lösa detta genom att skaffa en ny kronhals/krona och trycka in? Hur vet jag vilken jag i så fall ska köpa? Hade gärna försökt laga den. Den tickar ju på felfritt men går inte att ställa tiden 😓

Tacksam för hjälp 😊👍
F2F7FF86-F4DD-4234-ACFB-70435C9A92CC.jpeg

8258E3B5-8E3E-4497-A27A-2D286E7174E2.jpeg

Hej,

En familjemedlems klocka (Daniel Wellington) var en dag utan krona när hon kom hem. Är det någon som vet om jag kan lösa detta genom att skaffa en ny kronhals/krona och trycka in? Hur vet jag vilken jag i så fall ska köpa? Hade gärna försökt laga den. Den tickar ju på felfritt men går inte att ställa tiden 😓

Tacksam för hjälp 😊👍

Kronhalsen verkar ju finnas kvar, kronan och uppdragsbommen saknas däremot, och verket kan ev. ha skadats när grejerna lossnade, så det bästa är nog att byta hela verket, det är ett Miyota GL20 och finns t ex. på Ebay nytt för någon hundring, även lösa bommar finns att köpa där.

Hej,

Tacksam för hjälp 😊👍

Kronhalsen verkar ju finnas kvar, kronan och uppdragsbommen saknas däremot, och verket kan ev. ha skadats när grejerna lossnade, så det bästa är nog att byta hela verket, det är ett Miyota GL20 och finns t ex. på Ebay nytt för någon hundring, även lösa bommar finns att köpa där.
Brukar oftast följa med en bom när man köper ett verk.

Tack för hjälpen, se mitt inlägg ovan för en fråga till 😊👍

Tack för hjälpen, se mitt inlägg ovan för en fråga till 😊👍
Det enklaste är nog att när/om du får dit bommen att knalla in till närmaste uris med klockan och fråga om dom har en passande krona.
Annars får man mäta diametern på bommen, brukar vara ca: 0,9 mm, även diam. på kronhalsen så den går in i kronan och även djupet på kronan, plus diam. på själva kronan så den passar i urfasningen i boetten.

M a o lätt som en plätt ;)

Tack båda! 🙏
Gissar att det är typ detta jag borde kunna köpa? Ser ut att följa med en bom, men ingen krona på eller hur? Behöver inte ha en original krona men hur hittar jag en som passar? 😃
Blir att mäta . Kronhalsen brukar oftast vara 2 eller 2,5 mm . Finns tunnare oxå . Sen diameter på kronan. Dvs diameter på uttaget i boetten minus 0,5 mm. Och så gänga på bommen. Oftast 0,9 mm .

Tillbaka
Topp