• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fixa problem med imma

mahnrub

Trollgubbe
Hej! Igår försökte jag tvätta glaset på min atlantic men det verkar som att det har kommit imma innanför glaset. Nedan följer bild. Hur ska jag fixa det här?
image.jpeg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Du har fått in vatten i klockan. Så fort som möjligt skall du om du kan öppna upp boettlocket och lägga klockan så torrt och dammfritt som möjligt, gärna ovanför ett element tex för att driva ut fukten (luften är i rörelse där också så damm inte faller ner i verket). Kan du inte själv öppna locket så dra ut kronan och lägg klockan ovanför element med kronan uppåt. Får du inte ut fukten snabbt kan det leda till skadad urtavla, korrosion på visare och index samt i värsta fall rost i urverket. Kör nu!
 

holma20

Panerai
Har fått sådär på endel vintage när ja har varit ute å cykla, behöver inte va vatten..
Kan bli imma när kall luft blåser mot glaset:)

Men gör som de säger för säkerhetensskull :)
 

Bkapten

Omega
Fukt i mekaniska klockor är stort ajabaja. Quartzare går oftast att rädda men mekaniska bitar går oftast väldigt dåligt efteråt. Olja som klibbar osv. Kan bli tvunget med en service.
 

mahnrub

Trollgubbe
Du har fått in vatten i klockan. Så fort som möjligt skall du om du kan öppna upp boettlocket och lägga klockan så torrt och dammfritt som möjligt, gärna ovanför ett element tex för att driva ut fukten (luften är i rörelse där också så damm inte faller ner i verket). Kan du inte själv öppna locket så dra ut kronan och lägg klockan ovanför element med kronan uppåt. Får du inte ut fukten snabbt kan det leda till skadad urtavla, korrosion på visare och index samt i värsta fall rost i urverket. Kör nu!
Är i skolan just nu och kommer antagligen inte hem för än 15:35. Är det för lång tid?
Har fått sådär på endel vintage när ja har varit ute å cykla, behöver inte va vatten..
Kan bli imma när kall luft blåser mot glaset:)

Men gör som de säger för säkerhetensskull :)
Jag är 100% säker på att det är vatten.
jag hade ilat till en urmakare fort som en oljad blixt, sånt där gör mig ruggigt nervös
Vilken urmakare bör man dra till i Stockholm? Och hur mycket kommer detta att kosta?
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Är i skolan just nu och kommer antagligen inte hem för än 15:35. Är det för lång tid?

Jag är 100% säker på att det är vatten.

Vilken urmakare bör man dra till i Stockholm? Och hur mycket kommer detta att kosta?
jag bor inte i stockholm men jag har hört mycket gott om farfars klocka, har även hört att han inte är allt för dyr, ta kontakt med honom
 

DrKlocka

Audemars
Du behöver inte få panik tycker jag. Klart att det är dåligt för klockan, men tycker inte du behöver lämna in den såvida inte någon skada sker. Har du tur klarar den sig bra. Det har mina klockor gjort som jag fått imma på glaset likt ditt, dock har jag ganska fort efter upptäckten öppnat boetten..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Omöjligt vatten har inte varit i närheten av vatten med de klockorna.
Kan va nått med glaset ..( Kristallglas)
Vet att de blir så på endel seikos har nått med glaset å göra :/
Nu är de ju plast han har iof så kanske va lite O.R

Haha kan va :p
Klart det är vatten, ser du fukt innanför glaset kommer uret ta skada av det. Antingen har du för hög luftfuktighet i uren eller så tvättar du tex händerna ovarsamt... Har du ur med kristallglas?
 

holma20

Panerai
Denna tex , har aldrig varit i närheten av vatten , blev såhär när jag cykla till stan,
image.jpeg

Försvann direkt när ja stanna .


Klart det är vatten, ser du fukt innanför glaset kommer uret ta skada av det. Antingen har du för hög luftfuktighet i uren eller så tvättar du tex händerna ovarsamt... Har du ur med kristallglas?[/QUOTE
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Denna tex , har aldrig varit i närheten av vatten , blev såhär när jag cykla till stan,
image.jpeg

Försvann direkt när ja stanna .
Vatten, det är lite väl mycket fukt instängd. Dra ut kronan/skruva av boettlocket och lägg torrt. Skruva sedan på kronan/locket i den torra miljön och testa igen om fukten dyker upp igen.
 

holma20

Panerai
Kan vara en kul test. Frågan är bara var du hittar den torraste luften... Sedan kan man ofta få fram fukt/kondens på glaset om man kyler ner glaset snabbt med något riktigt kallt. Detta ingår i ett vattentrycktest för att se hur det gick...
Känns ändå relativt märkligt att de är så, då jag köpte den helt ny:/
Dock är de ju seikos budget delux modell, så kanske ändå inte är så konstigt.. :)
 

rogart-63

Patek
Hej! Igår försökte jag tvätta glaset på min atlantic men det verkar som att det har kommit imma innanför glaset. Nedan följer bild. Hur ska jag fixa det här?
image.jpeg
Det där ser inte hälsosamt ut? Ser även ut som om kronan är trasig? Det svarta som syns är nog packnigen? Och så brickan som sitter längst inne är till för att hålla o-ringen i kronan . Bör nog bytas.
 

rogart-63

Patek
Topp