• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fjädervindor / Mainspring winders "Left/Right" (En gång för alla!)

Watcheyes

Silver
En gång för alla, nu måste jag få ned detta på pränt! Jag har valt att kika på Bergeons fjädervindor för att förstå vad alla benämningar betyder: Left, Right, anti-clockwise och clockwise winded.

De "vanliga" Bergeon-seten, även de äldre vintage Bergeon-seten, är oftast "Right hand winded" / "Clockwise winded" (vilket är medurs) i själva fjädervindan. Därefter, när huvudfjädern förs över från fjädervindan till fjäderhuset (barrel), hamnar den såklart tvärtom och blir därmed "Left" / "Anti-clockwise" / moturs. I min hjärna blir det tydligast när man inspekterar hur spärrhjulet (ratchet wheel) rör sig, antingen medurs eller moturs, då vet man åt vilket håll huvudfjädern ska linda sig. Man kan såklart kolla direkt på fjädern eller haken på fjäderhusbommen (barrel arbor).

Bergeon säljer fjädervindor som är Left och Right och set med båda varianterna. Left betyder därmed att när fjädervindan lindas i verktyget, lindas den moturs, och därmed hamnar den medurs i fjäderhuset och vice versa.

Den vanligaste varianten är Right-winded / medurs, därmed hamnar fjädern moturs i fjäderhuset. Med vanligaste varianten menar jag att det är detta jag brukar notera i de klassiska verken från Omega, Certina etc., men ibland dyker det upp även medurs i fjäderhuset. Vad jag förstått är Seiko och Citizen ofta medurs i fjäderhuset. Men jag tror att det mer eller mindre varit 50/50 åt vilket håll en fjäder går om man jobbar med väldigt blandade märken.

Har man enbart fjädervindor som lindar fjädern medurs (Right) kan man behålla stålringen som kommer med nya huvudfjädrar och trycka in den i denna och sedan vända fjädern för att få den åt korrekt håll i fjäderhuset. Man kan även använda flera olika storlekar på vindorna för att även på det viset vända fjädern, använda en större vinda som sedan trycker över fjädern i en mindre vinda.

Bergeons fjädervindor anger i dess datablad / produktblad, som kan ses på t.ex. cousinsuk, yttre diameter på fjädervindan. Därmed behöver fjädervindans yttre diameter vara mindre än fjäderhusets inre diameter för att kunna trycka in fjädern. Bergeon anger sina storlekar med olika siffror, No 6, 7, 8 osv. I databladet kan man se att t.ex. No 7 betyder yttre diameter på fjädervindan 10,8 mm.

Flera gånger har jag läst på olika forum att folk vill veta vilka de vanligaste storlekarna är som behövs till fjädervindor, det är en mycket bra fråga då dessa vindor oftast är väldigt dyra, begagnade som nya. Det beror helt på vad för urverk man mekar med, fickur, armbandsur eller både och. För min del, som i princip bara mekar med armbandsur, har jag oftast klarat mig med en storlek mellan No 3 upp till No 7 (där No 3 varit ovanligast) och No 6 varit vanligast. Någon gång har No 8 behövts, större urverk. Jag har själv inte just Bergeons fjädervindor utan en märklig vintage-modell där jag översatt mot Bergeons storlekar (på ett ungefär, inte exakt på millimetern).

Det var allt, ville bara skriva ned detta så man inte går vilse i djungeln igen gällande Left / Right osv.

Tillbaka
Topp