• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fjärde gången gillt? (Paketöppning)

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
För sisådär 5-6 år sedan fick jag en vansinnig lust efter en Oysterquartz. Den integrerade länken, kanterna, historiken, det faktum att den gjordes i ganska små serier... Det fanns en hel del anledningar till att suget väcktes. Jag kollade runt lite på dåvarande TTT men hittade ingenting. Efter en lunchpromenad ner till Kaplans kunde jag konstatera att de hade en 17000 med ljus urtavla i butiken. Inte världens bästa skick, men sugen som jag var slog jag till direkt ändå. När de skulle hjälpa mig att justera länken ville det sig dock inte riktigt och de skickade iväg mig till Nymans för lite experthjälp. Fick återkomma en timme senare till ett negativt besked. Länken var trasig och gick inte att justera, så det var bara att knata tillbaka till Kaplans för ett återköp. Trist, men ingenting att göra.

Det gick ett par år tills jag fick korn på en ny 17000 med ljus urtavla på forumet. Köpte den, men konstaterade efter några dagar att den tyvärr inte gick särskilt bra och efter en diskussion med urmakaren som gissade att det var dags för en service återlämnades även denna klocka till en bussig säljare.

Så gick ännu ett par år under vilka Oysterquartzen har funnits som ett tänkbart objekt i bakhuvudet när det varit dags att byta klocka men det har aldrig blivit av att slå till på någon. En dag snubblade jag emellertid över en riktigt fin OQ på Gripenbros sida. En 17000 med svart urtavla. Servad 2008 och fick då även en ny serviceboett, så skicket var fantastiskt. Tyvärr funderade jag lite för länge och när jag skulle slå till var klockan redan såld. Stor irritation!

Månaderna gick och så för ett par veckor sedan satt jag en kväll i sommarstugan och kom att tänka på den svarta OQ:n som jag missat hos Gripenbro. Förbannade mig själv återigen för att jag varit så långsam att den hann gå till någon annan. Nåväl, morgonen efter dessa grubblerier gick jag in på Gripenbros sida på mobilen och vad låg där på första sidan om inte den svarta OQ:n! Den nya ägaren hade väl tröttnat eller något. Hur som helst hade den kommit tillbaka och nu dessutom fått en ny datumskiva och blivit provtryckt. Nu blev det snabba ryck och efter ett par mail med Peter slog jag till och ett par dagar senare hämtade jag ut paketet.

Klockan går exakt som den ska, har det underbara OQ-ticket och var precis som utlovat i ett fantastiskt skick. En del purister gillar visserligen inte serviceboetter, men jag tycker det var en jättebra möjlighet att få en OQ som inte är sönderpolerad men ändå inte har så mycket repor. Nu återstår att se om den här får stanna…

Tack @Gripenbro.se för en snabb och smidig affär!

/Henrik


Värdepost är mums!
Laringda%201_zpsx5hqcguc.jpg


Vad kikar fram under tidningspappret?
Laringda%202_zpskq0qcn4p.jpg


Vet inte om det är originalboxar men det är ju ändå trevligt att ha något att förvara klockan i…
Innerbox_zpsyltybxaw.jpg


Med servicepapper och dokumentation om den nya boetten
Med%20papper_zps0v3qrm93.jpg


Härligt skarpa kanter
Skarpa%20kanter_zpsvasla8ly.jpg


Även länken är i riktigt fint skick
Laumlnk_zpsqgszfuxq.jpg


Härligt med höga stavindex!
Index_zpscqqeo7hb.jpg


Så ett par bilder i solskenet…
Ute%202_zps4vll4arp.jpg

Ute%201_zpsr2moj5xo.jpg
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Härlig fångst, grattis till ett fint ex!
Det är något speciellt med OQ och tickandet, jag kommer säkerligen råka skaffa en igen inom snar framtid själv:)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Bra köp och grattis till en riktig klassiker.

Har alltid undrat över serviceboetter. Stämplas de med det gamla serienumret eller får boetten ett nytt nummer och går det i så fall att utläsa att det är en serviceboett?
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Bra köp och grattis till en riktig klassiker.

Har alltid undrat över serviceboetter. Stämplas de med det gamla serienumret eller får boetten ett nytt nummer och går det i så fall att utläsa att det är en serviceboett?

I mitt fall har serviceboetten ett nytt serienummer. På servicepappret står först serienumret på den gamla boetten och sedan serienumret på den nya serviceboetten. Så man kan ändå utläsa tillverkningsår för urverk etc.

/Henrik
 
Topp