• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Flagnande bezel

ArtVandelay

Silver
2-Faktor
Har en Speedmaster vars bezel sakta men säkert flagnar bort. Har varit väldigt försiktig men den är såpass känslig att det tom lossnat vid skav mot skjortärm. Klockan har legat i kallförråd i ca 10 år innan den hamnade i min ägo, misstänker att det kan vara en bidragande anledning till känsligheten.

Någon möjlighet att behandla vad som är kvar av bezeln för att förhindra att mer släpper eller är det bara att acceptera ödet?

Januari 2019
IMG_3791.jpeg

Oktober 2025
IMG_7649.jpeg

Gelcoat nagellack, härda med UV-ljus? Känns spontant bättre än lim iaf. Någon som testat, tro?

Även en DON-bezel i taskigt utförande har ju ett visst värde, så bäst att tänka två gånger.

Gelcoat nagellack, härda med UV-ljus? Känns spontant bättre än lim iaf. Någon som testat, tro?

Även en DON-bezel i taskigt utförande har ju ett visst värde, så bäst att tänka två gånger.
Genomskinligt nagellack körde jag på en gammal Casio-mod jag moddade själv, där jag valde att måla markeringar i andra färger än originalet. Avslutade med att köra nagellacket över färgen jag målat för att bevara vattentätheten. Detta fungerade alldeles ypperligt, men klockan var också av "skeleton" karaktär (alltså genomskinlig-ish) i gummimaterial, så jag vågar inte svara på hur det skulle se ut på en bezel i stål. Kanske värt att testa på en annan ståldinka av lägre värde först?

Genomskinligt nagellack körde jag på en gammal Casio-mod jag moddade själv, där jag valde att måla markeringar i andra färger än originalet. Avslutade med att köra nagellacket över färgen jag målat för att bevara vattentätheten. Detta fungerade alldeles ypperligt, men klockan var också av "skeleton" karaktär (alltså genomskinlig-ish) i gummimaterial, så jag vågar inte svara på hur det skulle se ut på en bezel i stål. Kanske värt att testa på en annan ståldinka av lägre värde först?

Jag tror det där kan funka jättebra om det är rätt typ av bezel, som akryl ja. Men DON-bezeln är väl i grunden en aluminiumring med den svarta ytan ovanpå. Jag vet inte vad den består av, men det blir väl som en tunn lack. Tror det är avgörande att veta vad man jobbar med så man inte råkar lösa upp eller skapa en annan kemisk reaktion, därför hade man velat höra om någon försökt stabilisera just en sån ring. Tyvärr är det ju rätt vanligt att man ser taskiga DON, men orört är ofta bäst om man inte vet exakt vad man gör. 🙂

Nej jag är inte så sugen på att chansa med denna. Men bra tips @Corgi , ska experimentera lite när jag får tid.

Tillbaka
Topp