• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Flera automatiska klockor, hur gör ni?

Ni som har en gedigen samling, vad vet jag, kanske 3 eller fler automatare... Blir det inte jobbigt att alltid behöva ställa tiden när ni varierar, eller kör ni varsin klocka under kortare perioder?
 

JL72

Omega
Ni som har en gedigen samling, vad vet jag, kanske 3 eller fler automatare... Blir det inte jobbigt att alltid behöva ställa tiden när ni varierar, eller kör ni varsin klocka under kortare perioder?


Jag har en winder (klockuppdragare) för fyra klockor, med förvaring för ytterligare fem. Fyra hålls uppdragna, sedan skiftar jag emellanåt. Rekommenderas varmt.

/Johan
 
Byter så ofta att det inte är ett problem :rolleyes:
Haha, det gör faktiskt jag också. Byter alltid när jag kommer hem från jobbet :bag:

Jag är i banorna att köpa mig en Explorer 1:a 36 mm men jag vet inte riktigt hur det ska gå. Min SMP brukar dö efter 48 h om den ligger helt stilla och det är inte varje dag jag "rör" på mig.

Aja stora problem man har. Ett hypotetiskt problem om huruvida jag kommer använda mina märkesklockor i tillräcklig omfattning för att inte behöva besvära sitt pekfinger och tumme i onödan.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
För tillfället tre automater. Gillar alla tre lika mycket fast på olika sätt, så alla får rättvis tilldelning av handledstid. En vecka på armen, två veckor i windern (som bara tar två klockor). Men sen var det ju den där fjärde klockan jag går och är sugen på ... :banghead:
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Winder är kanon. Sen dör inte klockan av att ligga några dagar utan gång. Modernare klockor har ju quickset, så det är lätt att ställa fram datum. Dom jag för tillfället inte använder, brukar jag motionera varje lördag, under passande skönsång :)
 

Galaxy

Rolex
Jag brukar försöka skifta klocka varje dag, har väl i stort sett 3 jag använder regelbundet, varav en är kvarts. Varje dag när jag kommer hem försöker jag även byta klocka till den som användes för längst tid sedan (så att ingen stannar). Tycker att detta fungerar bra när jag använder så pass få klockor, men får nog köpa en winder så småningom...
 
Jag tänker mig att om jag köper en Explorer 1:a så kommer den huvudsakligen användas i "vardagen", alltså till och från skolan, när man ränner runt på stan o.s.v. Min SMP får agera "beater" och får följa med till gym, bad och andra milda äventyr. Då bör det funka.
 

Fiffi

Omega
2-Faktor
Sedan så är det ju så roligt att få pilla lite på uret och ge det lite TLC varje gång det legat ett tag och skall på.

De klockor som inte har quickset (1680:n) sturuntar jag i att ställa datumet då den är självraggande ändå!
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Winder plus kraftig rotation mellan klockorna:)
Börjar själv bli lat med att skaffa fler klockor utan datumkomplikation, kanske måste balansera det med en day-date snart?;)
 

Danielle

Panerai
Håller med några ovanstående. Inte speciellt jobbigt att ställa en klocka utan datum lite nu och då om det är på de viset.
Däremot så kan det ju vara lite jobbigt ibland med klockor utan quickset.. :)

Och tycker du gör helt rätt som funderar på att köpa en explorer, älskar min!
image.jpg
 
Har en hel del klockor, ser inte riktigt problemet med att klockor stannar. Det är ju inte som att de far illa av det och det är rätt fort gjort att ställa en klocka som man vill använda.
Dock är det ju bra att ha något att skylla på om man är sugen på en winder :)
 
Håller med några ovanstående. Inte speciellt jobbigt att ställa en klocka utan datum lite nu och då om det är på de viset.
Däremot så kan det ju vara lite jobbigt ibland med klockor utan quickset.. :)

Och tycker du gör helt rätt som funderar på att köpa en explorer, älskar min!
image.jpg

Jävligt nöjd med min SMP, men såhär i efterhand känns egentligen en Rolex Explorer 1 som det mest naturliga "första klock"-valet.
 

erlpes

Omega
Fick en winder för två klockor i julklapp - efter att min samling inletts - och det är en grym liten sak. Trodde inte jag "behövde" en. Men hur skönt som helst att ha sina automatur snurrande där när de vilar. Köp eller önska dig säger jag!
 

wilsdorf

Omega
Har själv ett hyggligt antal automatare men skiter i att ställa datumet. Ingen winder, drar upp....ställer tid. Jag är alldeles för gammal för att ens ha ledsyn tillräckligt för att se datumet så det löser sig själv.
 

jabla

Sarlacc
Automater utan snabbinställning på datumet kör jag i winder övriga är inget större problem att ställa in om de stannat.
 

Glusch

Cartier
Tänker vara så fräck att jag hoppar in här och ställer en fråga till er alla, då den känns otillräcklig för en egen tråd och ni redan nämnt det en del här. När det kommer till winders, har ni någon bra (2-4 klockor) att rekommendera? Jag har hört att det differerar väldigt i kvalitén klock-winders märkena emellan och vore surt köpa en onödigt dålig. När jag googlat lite har jag icke heller fått fram någon tydlig "vinnare", så att säga..
 

jabla

Sarlacc
Glusch min enda erfarenhet är av en Modalo 2+2 och har man 40mm+ sportklockor hade jag nog valt en som bara har en klocka på varje snurra dessutom är den känslig för olika vikt på klockorna i samma snurra.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Efter har läst tråden så håller jag med många här, visst det är inte jobbigt, det är det som är charmen, man slipper problemet ifall man inte har datum på klockan osv. Men om man är lat som jag, alltid stressad och älskar datum på mina klockor så varför inte göra livet så mycket enklare. Jag kör med denna köpt från ebay, den är snygg och fördelen är att den har enkelsnurra för klockorna.

watchwinder9_zps2b94f517.jpg


51b3574f-593e-4dd4-8c70-b1f8123ca020_zps813e43f9.jpg
 

InFeFe

Cartier
2-Faktor
Någon som vet vilken batterityp Modalo Timeless varianterna drivs av? Glömde kolla instruktionsboken innan jag for till jobbet idag. Hade varit skönt att kunna köpa det på vägen hem istället för att åka fram o tillbaka.

Tack på förhand
 
Topp