• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Flera liknande klockor i samma samling, filosofi?

Depp-Erik

Cartier
God eftermiddag alla glada forumläsare.

Kollade lite i en gammal tråd där vissa postade bilder på sina day-date klockor och ibland samlingar av day-date klockor. I min mening var det ibland endast små skillnader mellan många av klockorna i samma samling. Min filosofi är att klockor ska komplettera varandra, personligen kan jag inte se meningen med att äga flera mer eller mindre identiska klockor samtidigt. Å andra sidan inser jag att det är högst subjektivt var man drar gränsen för vad som är identiskt, antar att det beror på hur graden av "märkes-nörd". Samtidigt så är ju min åsikt ganska rationell då den bygger på att varje klocka ska ha något specifikt användningsområde och de flesta som samlar på klockor gör väl knappast det av rationella skäl.

Jag blev i alla fall nyfiken. Hur många av er har flera snarlika klockor i er samling och ni som har det, varför har ni det? Det finns naturligtvis inget universellt rätt eller fel i detta sammanhang, jag är som sagt bara nyfiken på hur ni tänker :)

Fortsatt trevlig dag/kväll på er!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Nja...kan bara tala för mig själv, jag diggar Rolex GMT, finns i flertalet utföranden och även lika många referenser. Iom att det inte är samma referens på klockorna så är det ju inte lika klockor :rolleyes:, dom bara smått, påminner om varandra. Är något speciellt med dessa, kan dock inte riktigt sätta fingret på varför jag gillar dom så mycket och starkt, en anledning är nog inserten och dess många varianter av färgmatchning, en annan anledning är den pilformade visaren som visar den andra tiden, den är bara :cigar: Mpphphhh! Du blev säkert inget klokare av det här svaret, men det var nog det bästa jag kunde ge tyvärr.

Från vänster; 2X16760 (aka Fat Lady) 16710:e, 16750 (pepsi) sist men inte minst min 16753:a med sin härliga nippledial tavla.

DSC_25441.jpg
 

Depp-Erik

Cartier
Nja...kan bara tala för mig själv, jag diggar Rolex GMT, finns i flertalet utföranden och även lika många referenser. Iom att det inte är samma referens på klockorna så är det ju inte lika klockor :rolleyes:, dom bara smått, påminner om varandra. Är något speciellt med dessa, kan dock inte riktigt sätta fingret på varför jag gillar dom så mycket och starkt, en anledning är nog inserten och dess många varianter av färgmatchning, en annan anledning är den pilformade visaren som visar den andra tiden, den är bara :cigar: Mpphphhh! Du blev säkert inget klokare av det här svaret, men det var nog det bästa jag kunde ge tyvärr.

Från vänster; 2X16760 (aka Fat Lady) 16710:e, 16750 (pepsi) sist men inte minst min 16753:a med sin härliga nippledial tavla.

DSC_25441.jpg

Tjusig samling, även om den är något för homogen för min smak ;) Men absolut, det är mycket snygga klockor!

Vad är det som skiljer de olika referenserna åt förutom det man ser på bilden? Är det samma urverk i alla?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ett tag hade jag bara dykarklockor, det slutade med att jag bara använde en av dem så sedan dess försöker jag istället ha bredd i min samling. Antalet klockor gör sitt också. Har jag för många så blir de flesta liggandes.
 

Icaras

Rolex
Nja...kan bara tala för mig själv, jag diggar Rolex GMT, finns i flertalet utföranden och även lika många referenser. Iom att det inte är samma referens på klockorna så är det ju inte lika klockor :rolleyes:, dom bara smått, påminner om varandra. Är något speciellt med dessa, kan dock inte riktigt sätta fingret på varför jag gillar dom så mycket och starkt, en anledning är nog inserten och dess många varianter av färgmatchning, en annan anledning är den pilformade visaren som visar den andra tiden, den är bara :cigar: Mpphphhh! Du blev säkert inget klokare av det här svaret, men det var nog det bästa jag kunde ge tyvärr.

Från vänster; 2X16760 (aka Fat Lady) 16710:e, 16750 (pepsi) sist men inte minst min 16753:a med sin härliga nippledial tavla.

DSC_25441.jpg
Riktigt fin samling, men du kan gott låna ut din ena Fat Lady... riktigt mysiga inserts på dem :arghh:
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Nja...kan bara tala för mig själv, jag diggar Rolex GMT, finns i flertalet utföranden och även lika många referenser. Iom att det inte är samma referens på klockorna så är det ju inte lika klockor :rolleyes:, dom bara smått, påminner om varandra. Är något speciellt med dessa, kan dock inte riktigt sätta fingret på varför jag gillar dom så mycket och starkt, en anledning är nog inserten och dess många varianter av färgmatchning, en annan anledning är den pilformade visaren som visar den andra tiden, den är bara :cigar: Mpphphhh! Du blev säkert inget klokare av det här svaret, men det var nog det bästa jag kunde ge tyvärr.

Från vänster; 2X16760 (aka Fat Lady) 16710:e, 16750 (pepsi) sist men inte minst min 16753:a med sin härliga nippledial tavla.

DSC_25441.jpg
Jag vill vara dig!
 

Depp-Erik

Cartier
Ett tag hade jag bara dykarklockor, det slutade med att jag bara använde en av dem så sedan dess försöker jag istället ha bredd i min samling. Antalet klockor gör sitt också. Har jag för många så blir de flesta liggandes.

Att ha flera OLIKA dykare eller dressare är lättare för mig att förstå än att ha flera av samma modell. Kommer du ihåg varför det blev så många dykare då? :)
 
L

LadyA

Guest
Enkla svaret är att samlare snöar in och för att något ska kunna beskrivas som just samling så krävs det en tydlig avgränsning. Annars är det bara ett gäng klockor. Själv har jag ett gäng lite olika klockor ingen samling.
image.jpg

OffT: men vad är det för klocka på tredje raden, längst till höger? Så stilig!
 
Intressant diskussion också funderat på det men finns ju skäl som återgivet ovan. Sen beror det väl på hur många man har, kan man köpa två lite finare vill man kanske ha lite mer tydliga skillnader när man som vissa här har 15-20 dyra ur börjar det nog bli att man fäster sig vid en viss modell/sort.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tjusig samling, även om den är något för homogen för min smak ;) Men absolut, det är mycket snygga klockor!

Vad är det som skiljer de olika referenserna åt förutom det man ser på bilden? Är det samma urverk i alla?

Tackar!

Förutom boetternas form, så är det skillnad på tavlorna. På min 16750 så är det matt tavla med målade index, min 16753:a har så kallade nipple dial, 16760 ska ha tritium tavla medans 16710:an som jag har i min ägo har luminova. Men dom tidiga 16710 har också tritium och från år 2000 fick dom superluminova. Som du är inne på, så har dom även olika caliber.

16750 & 16753 har caliber 3075, dom båda 16760 har caliber 3085 och 16710:an har caliber 3185 och dom senare caliber 3186.
 

thomastheswede

Audemars
...har nån sorts långsiktig plan att ha alla varianter på 39 mm Sea-Dwellers. Tycker att det är en optimal tool watch och att det är väldigt cleant att inte ha datumbubbla på plexi. Saknar några tungviktare (dubbel-röd, Great White Rail Dial, Trippel 6) men vem faan har bråttom? :D
image.jpg
 

Depp-Erik

Cartier
Enkla svaret är att samlare snöar in och för att något ska kunna beskrivas som just samling så krävs det en tydlig avgränsning. Annars är det bara ett gäng klockor. Själv har jag ett gäng lite olika klockor ingen samling.
image.jpg
Detta var intressant! Det här med avgränsning har jag inte reflekterat över. Om man har en tydligt avgränsad samling och ytterligare ett par klockor som inte uppfyller kriteriet, har man då en samling, två samlingar eller en samling och ett gäng klockor?
Måste också instämma i att det var en mycket snygg tank!



Tackar!

Förutom boetternas form, så är det skillnad på tavlorna. På min 16750 så är det matt tavla med målade index, min 16753:a har så kallade nipple dial, 16760 ska ha tritium tavla medans 16710:an som jag har i min ägo har luminova. Men dom tidiga 16710 har också tritium och från år 2000 fick dom superluminova. Som du är inne på, så har dom även olika caliber.

16750 & 16753 har caliber 3075, dom båda 16760 har caliber 3085 och 16710:an har caliber 3185 och dom senare caliber 3186.
Tack för ett informativt och tydligt svar! :)

...har nån sorts långsiktig plan att ha alla varianter på 39 mm Sea-Dwellers. Tycker att det är en optimal tool watch och att det är väldigt cleant att inte ha datumbubbla på plexi. Saknar några tungviktare (dubbel-röd, Great White Rail Dial, Trippel 6) men vem faan har bråttom? :D
image.jpg

Detta var något jag bara visste skulle komma! :D Gotta catch 'em all!
 

jabla

Sarlacc
Vet inte riktigt varför men har dehär tre och gillar dem alla.
80-, 70- och 60-tal.
1500, 1603 och 1601.
DJx3.jpg


1575 urverk i alla tre.
1603 är min första Rolex, 1500 var ett fullset från ursprungliga ägaren och svår att motstå. 1601 med wideboy tavla/visare och rasslig vikt jubileelänk är ett underbart exempel på tidlös vintage design.
Låter bli att blanda in min DD för att inte krångla till det ytterligare. :)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Nja...kan bara tala för mig själv, jag diggar Rolex GMT, finns i flertalet utföranden och även lika många referenser. Iom att det inte är samma referens på klockorna så är det ju inte lika klockor :rolleyes:, dom bara smått, påminner om varandra. Är något speciellt med dessa, kan dock inte riktigt sätta fingret på varför jag gillar dom så mycket och starkt, en anledning är nog inserten och dess många varianter av färgmatchning, en annan anledning är den pilformade visaren som visar den andra tiden, den är bara :cigar: Mpphphhh! Du blev säkert inget klokare av det här svaret, men det var nog det bästa jag kunde ge tyvärr.

Från vänster; 2X16760 (aka Fat Lady) 16710:e, 16750 (pepsi) sist men inte minst min 16753:a med sin härliga nippledial tavla.

DSC_25441.jpg
Skön samling!:)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
...har nån sorts långsiktig plan att ha alla varianter på 39 mm Sea-Dwellers. Tycker att det är en optimal tool watch och att det är väldigt cleant att inte ha datumbubbla på plexi. Saknar några tungviktare (dubbel-röd, Great White Rail Dial, Trippel 6) men vem faan har bråttom? :D
image.jpg
Fint…så lika, men ändå så olika!
 

Depp-Erik

Cartier
Själv gillar jag lite variation i min lilla samling...

Tekniskt sett så är väl alla dykare men utseendemässigt väldigt olika iom att jag fått med länk, gummi och läder/kroko...och att lägga till en DSOTM skulle inte skada :)

48A90F89-9AF3-4623-BAA2-E1AC21DB1466_zpseyqajfvd.jpg

Skulle vilja säga att det är en ganska diversifierad samling! De har ju som du säger väldigt olika utseenden. Visste dock inte att Paneraien räknades som en dykare!
 

Jens

Greedo
Vänta bara tills ni kommer på tjusningen med att ha två stycken exakt likadana av varje, då blir det dyrt och jobbigt.
Hade en sån period för några år sen, men kom på sämre tankar.
Senaste tiden har just den tanken börjat kittla igen och jag vet hur det brukar sluta.

J
 
Topp