• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Flippa 16610...?

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Gillar den mycket, men känns lite tråkigt på något sätt. För vanligt och karakteriserar som en "nybörjarsrolex".
Funderar på att flippa den för en ovanligare dvs med lite mer spänning.
16610.an är en 1989a, och kan knappast kalla för vintage om 5-10 år?

Dock är den min första Rolex, och det gör mig lite tveksam. Det sägs ju att den första har ett visst affektionsvärde.

Vad hade ni gjort?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Magnlar skrev:
Gillar den mycket, men känns lite tråkigt på något sätt. För vanligt och karakteriserar som en "nybörjarsrolex".
Funderar på att flippa den för en ovanligare dvs med lite mer spänning.
16610.an är en 1989a, och kan knappast kalla för vintage om 5-10 år?

Dock är den min första Rolex, och det gör mig lite tveksam. Det sägs ju att den första har ett visst affektionsvärde.

Vad hade ni gjort?

Står ditt namn på certet? Om inte så hade i alla fall jag inte varit alltför fäst vid den. 16610 är annars "The Rolex" och knappast någon instegsmodell. Vi snackar inte Air-King eller Oyster Date här.

Vet inte riktigt vad som är mer spännande? En SD kanske? 16610LV?
 

max

Dancing Queen
Personligen skulle jag börja i andra änden, att hitta en klocka du vill ha mer och sen överväga att offra det i lådan.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Kan förstå vad du menar, 16610 är lite "stuck in the middle" - den är ej vintage och inte heller den senaste med keramikring....

Skulle jag skaffa en sub i morgon så skulle jag förmodligen ta en 1140060 alt en 1680/5513. Med risk att svära i kyrkan känns 16610 lite tråkig :geek:
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Så kände jag, och bytte.
Saknar känslan av att ha en Rolex på handleden, men skulle inte gå tillbaka till 16610... Antingen en Sub från -81 (födelseår) eller en keramisk historia från senaste året.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
JS_80 skrev:
Kan förstå vad du menar, 16610 är lite "stuck in the middle" - den är ej vintage och inte heller den senaste med keramikring....

Skulle jag skaffa en sub i morgon så skulle jag förmodligen ta en 1140060 alt en 1680/5513. Med risk att svära i kyrkan känns 16610 lite tråkig :geek:


Känner precis tvärtom, 116610/114060 lockar mig inte alls. Det har blivit mer ett smycke än en toolwatch. 16610 är den klassiska Submarinern som känns helrätt på armen.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Zed:

Nä, köpte den begagnat nyligen.


Klockor som är tänkt att ersätta 16610.an är följande.

- 16610LV "The 50th Anniversary" - ovanligare och kanske mer eftertraktade?
- 16710 GMT Pepsi, för vanligt kanske?
- 16713 "RootBeer" Den är grym snygg. Men tröttnar man inte på färgen fort?
- 1680 Vit - Är fantastisk med Plexi å målad tavla, men kommer jag att plågas då rödtexten saknas (Har inte råd till en röding just nu..)

Vad hade ni valt enligt listan, och om det finns fler förslag så är de välkomna.

Sen planerade jag att köpa en helt ny 116710 längre fram i vår (i samband med USA resan..)
Men om det blir nån GMT istället för 16610.an så får det bli nån annan än 116710..
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Magnlar skrev:
Zed:

Nä, köpte den begagnat nyligen.


Klockor som är tänkt att ersätta 16610.an är följande.

- 16610LV "The 50th Anniversary" - ovanligare och kanske mer eftertraktade?
- 16710 GMT Pepsi, för vanligt kanske?
- 16713 "RootBeer" Den är grym snygg. Men tröttnar man inte på färgen fort?
- 1680 Vit - Är fantastisk med Plexi å målad tavla, men kommer jag att plågas då rödtexten saknas (Har inte råd till en röding just nu..)

Vad hade ni valt enligt listan, och om det finns fler förslag så är de välkomna.


Sen planerade jag att köpa en helt ny 116710 längre fram i vår (i samband med USA resan..)
Men om det blir nån GMT istället för 16610.an så får det bli nån annan än 116710..

Plocka Jaganatas 16713, den är grym!
 

Pleximannen

Cartier
Zed skrev:
JS_80 skrev:
Kan förstå vad du menar, 16610 är lite "stuck in the middle" - den är ej vintage och inte heller den senaste med keramikring....

Skulle jag skaffa en sub i morgon så skulle jag förmodligen ta en 1140060 alt en 1680/5513. Med risk att svära i kyrkan känns 16610 lite tråkig :geek:


Känner precis tvärtom, 116610/114060 lockar mig inte alls. Det har blivit mer ett smycke än en toolwatch. 16610 är den klassiska Submarinern som känns helrätt på armen.

Jag håller icke med om att C-modellerna är mer smycken än föregångarna. Snarare tvärt om. 114060 känns mer robust, mer lättläst och allmänt bara bättre än 14060(m). Minst lika mycket toolwatch. Det enda som är mindre tooligt är priset.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Äh, har tanken slagit dig så är det lika bra att flippa. Så tänker jag iallafall.

16610 är inget som jag personligen tycker är särskilt spännande. Roligare val är 16610LV, SD 16600 eller någon av de keramiska modellerna.

1680 är fin, och att sakna den röda texten är lite löjligt. Du kan ju vända på det och fråga dig själv hur många tusen kronor en röd text är värd egentligen. I grund och botten är det ju samma klocka.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Pleximannen skrev:
Zed skrev:
JS_80 skrev:
Kan förstå vad du menar, 16610 är lite "stuck in the middle" - den är ej vintage och inte heller den senaste med keramikring....

Skulle jag skaffa en sub i morgon så skulle jag förmodligen ta en 1140060 alt en 1680/5513. Med risk att svära i kyrkan känns 16610 lite tråkig :geek:


Känner precis tvärtom, 116610/114060 lockar mig inte alls. Det har blivit mer ett smycke än en toolwatch. 16610 är den klassiska Submarinern som känns helrätt på armen.

Jag håller icke med om att C-modellerna är mer smycken än föregångarna. Snarare tvärt om. 114060 känns mer robust, mer lättläst och allmänt bara bättre än 14060(m). Minst lika mycket toolwatch. Det enda som är mindre tooligt är priset.

+1

Min 16610 var alldeles för mkt dress och fin för min smak, 114060 däremot.. känns som en klocka för gruvarbetare!
 

Ninen79

Audemars
Flippa och köp en sub c! Jag har haft 14060 två gånger, 16610 två gånger...sub c date/nodate är bättre i alla avseende!
 

morrism

Audemars
Jag har personligen svårt för de större "axlarna" på den keramiska, som att man satt vridringen i ett städ och boetten svullnade.
 

Målarn

The Steak
Spencer66 skrev:
Magnlar skrev:
Zed:

Nä, köpte den begagnat nyligen.


Klockor som är tänkt att ersätta 16610.an är följande.

- 16610LV "The 50th Anniversary" - ovanligare och kanske mer eftertraktade?
- 16710 GMT Pepsi, för vanligt kanske?
- 16713 "RootBeer" Den är grym snygg. Men tröttnar man inte på färgen fort?
- 1680 Vit - Är fantastisk med Plexi å målad tavla, men kommer jag att plågas då rödtexten saknas (Har inte råd till en röding just nu..)

Vad hade ni valt enligt listan, och om det finns fler förslag så är de välkomna.


Sen planerade jag att köpa en helt ny 116710 längre fram i vår (i samband med USA resan..)
Men om det blir nån GMT istället för 16610.an så får det bli nån annan än 116710..

Plocka Jaganatas 16713, den är grym!

+1 !! Den är riktigt Snygg!!
 

Bolio

Panerai
Nån sjyst panna eller som flera andra skriver Sub C är aldrig fel även DJ11 funkar kanon om man trivs med en 42mm och den kan både användas som dress och sport.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
efter att nyligen bytt bort min submariner mot en mer "ovanlig" klocka kan jag säga följande: jag saknar en submariner.
Dom är bäst, snyggast, enklast, funkar i alla lägen osv. Och alla Submariner som gjordes innan de nya keramiska är att föredra, sen vilken modell som man väljer att äga beror på plånboken.... Men precis som vaniljglass sa, har tanken slagit dig så flippa klockan! du kan alltid hitta en ny 16610 på mindre än en vecka.
 
Topp