• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Flippfrekvens?

jaqob

Omega
Efter att ha följt forumet ett tag så har jag åtskilliga gånger reagerat på hur många trådar som dyker upp om klockor som är den perfekta keepern, aldrig kommer att lämna osv., för att någon månad senare efterföljas av en "intressekoll" på köp och sälj för samma klocka.

Jag är lite osäker på hur jag ska formulera frågan, men hur länge behåller ni en klocka i snitt?
Elller hur ser förhållandet (Antalet sålda per år)/(Totalt antal klockor) ut?

Själv har jag faktiskt inte sålt någon ännu, även om det kanske börjar bli dags att göra (framförallt fysisk) plats för nya.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Jag hade 21 olika klockor mitt första år på KS

Är säkert flera olika faktorer som avgör hur ofta man byter klockor, en kan ju vara just för att man kan, en annan för att man är lite velig.

Jag har bestämt mig redan för hur mitt klockår 2014 skall se ut, så för min del skall det vara ganska färdigflippat när min plan har aktualiserats, gissar att någon gång i vår är jag helt nöjd.
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Är fortfarande i början av mitt intresse för klockor och allteftersom har smaken ändrats. Något som känts som en keeper när den landade kan en vecka senare ha fått lämna för något nytt. Har under mitt första år (pågår fortfarande) som klockintresserad gått igenom ca. 10-15 klockor.Nu känns det dock som att jag börjar landa lite i en känsla för vad det är jag vill ha. Har tyvärr inte ekonomin att köpa allt det jag vill ha och då måste något annat ibland lämna för att lösgöra cash till nästa köp.

Så ser det ut för mig. Kan inte svara för hur andra tänker/gör.
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Jag har alltid något nytt "projekt" på gång. När jag har nått målet så är jag nöjd för stunden men sedan kommer någon ny tanke krypande och ja, då är karusellen igång. Sedan jag reggade mig här har klockorna fått stanna i snitt två månader, med SubC som enda undantaget då den har fått vara kvar i samlingen sedan augusti.
 

TKVF

Panerai
Jag har svårt att sälja klockorna jag köper. Men snart kanske jag kan sälja alla och köpa en "stordinka". Vi får se. Är nöjd med alla utom en, men den har jag å andra sidan ärvt.
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Det handlar väl om flera faktorer: klockbudget, "erfarnhet" och kunskap bland annat. För de flesta kan du nog slå ihop bland annat de tre faktorerna.
Man har bara en viss summa pengar att röra sig med, man köper/säljer för att ens klockerfarenhet ändras (kanske börjar med en Bond Omega, kommer sen fram till att man vill testa en Rolex, för att sen vilja testa en IWC osv) och allt eftersom så börja man bygga upp kunskap genom att läsa andras erfarenheter.

Alla börjar ju inte med en "klar målbild" från dag ett över vad man intresserar sig för. Man kanske börjar med intresse för "nya dykarklockor" för att efter resans gång hamna på mögliga militärklockor. Och det är ett (relativt) ekonomiskt/lätt sätt att kunna testa sig igenom vad man gillar (tur att man inte samlar på SL-Bussar...).

Personligen går det upp och ner. Från att jag första åren flippade 20+ klockor om året till kanske 4-5 per år idag. För mig handlar det oftast om jakten efter något. När jag väl fått det så tröttnar jag relativt fort.
 

Sond

Patek
Jag tror du redan fått svaren på varför vissa flippar mycket. Men... För 10-15 år sedan köpte och sålde/flippade jag en del. Då fanns ju inte KS och TTT så det var andra förutsättningar.

Idag köper jag i princip bara sådant jag ska behålla. Och varje klocka har sin plats och sitt användningsområde. Just nu saknas nog bara en typ av klocka vilket köps om ca 1,5 år. Då har jag sparat ihop till den. Får jag syn på något annat intressant så kommer den klocka som har den "rollen" av mina nuvarande att säljas. Både av ekonomiska, men också av användarskäl. Tex. har jag fått syn på JLC Grande Reverso Calendar. Ska jag köpa den kommer jag sälja min Reverso Duo. Finns ingen anledning för mig att ha båda.

Så summa summarum är att jag idag knappt flippar alls då jag vet vad jag vill ha, men kan sälja om något nytt ur väcker intresse.
 

plexan

Cartier
Sålde faktiskt min första klocka någonsin förra veckan, en Casio för en hundring. Kändes väl ok då jag mest köpte den på impuls och jag inte använde den längre. Men inget jag vill göra för vana.
Därför planera jag klockköp länge så det inte blir flippande, för mycket flippande tror jag inte är hälsosamt för klockintresset, då själva jakten på att alltid vilja ha något nytt kan ta över. Planera klockköpet, köp klockan, bär sedan klockan med stolthet!
 

jaqob

Omega
Tack för bra svar!

Grunden i frågan bottnar sig nog egentligen i hur man håller intresset för klockor vid liv.
Som jag tjatat om i andra trådar har jag precis köpt min första dyrare (allt är relativt) klocka, och inser att jag inte kommer att kunna försvara ett inköp av något ännu dyrare på ganska många år.

Så en kanske mer relevant fråga, hur mycket pengar lägger ni på hobbyn per år, utslaget över tid? Når ni en viss nivå, där ni har klockor värda X kronor, och sedan "alltid" säljer för att finansiera nyköp, eller är det alltid ökande?
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Tack för bra svar!

Så en kanske mer relevant fråga, hur mycket pengar lägger ni på hobbyn per år, utslaget över tid? Når ni en viss nivå, där ni har klockor värda X kronor, och sedan "alltid" säljer för att finansiera nyköp, eller är det alltid ökande?

För min del har värdet av samlingen ökat 10-falt från de första klockorna jag köpte i maj förra året. Antalet klockor är dock detsamma. Detta fenomen lär väl vara rätt vanligt i uppbyggnadsfasen kan jag tänka mig. Desto mer tid som spenderas här desto dyrare klockor har det blivit :)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Är inne på Sondmannens linje, skall vara mycket till om jag skall flippa. Dom gånger jag gjort det så har jag setat på dubbla exemplar. Finns alltid en klocka i bättre skick än den du har i samlingen, annars köper jag bara klockor som jag verkligen vill ha, oftast klassiker som håller år ut och år in.
 

Jens

Greedo
Den senaste jag gjorde mig av med hade jag haft i drygt sex år...
Extremt "dålig" flippare, om nu det är dåligt.

En annan grej som retar mig är dessa jävla "intressekollar"! Jävligt provocerande och jag har lovat mig själv att aldrig svara på en sån idiotisk annons. Antingen är det säljes/bytes el inget alls. Intressekoll använder man sig av på krogen när man spanat in en yppig blondin!



J
 

jaqob

Omega
En annan grej som retar mig är dessa jävla "intressekollar"! Jävligt provocerande och jag har lovat mig själv att aldrig svara på en sån idiotisk annons. Antingen är det säljes/bytes el inget alls. Intressekoll använder man sig av på krogen när man spanat in en yppig blondin!

Och detta med att hissa klockan genom att göra ett stort inlägg om hur bra klockan är och hur man aldrig ska sälja den, för att sedan lägga upp en annons... Smart, javisst, men ganska osmakligt...
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag räknar mig definitivt inte som en flippare. Jag har endast sålt 2 st klockor för att kunna finansiera i en annan klocka som jag vet/visste att jag kommer behålla.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Och detta med att hissa klockan genom att göra ett stort inlägg om hur bra klockan är och hur man aldrig ska sälja den, för att sedan lägga upp en annons... Smart, javisst, men ganska osmakligt...

Äh, det går fort att ändra sig. Sitter själv just nu och överväger flipp av en klocka som jag sa skulle få stanna senast för ett par dagar sen... När flipptanken kommer är den lika oväntad som svår att värja sig mot.
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Enda anledningen till att jag flippade lite för några månader sen handlade om att köpa drömbilen när jag flippat innan dess har jag helt enkelt inte varit fullt nöjd eller velat handla på mig något med bra mycket större budget än innan för ett enstaka objekt. När bilen kostade en bit över 250.000 så fick några Rollar maka på sig, dock behöll jag mina två favorit rollar och ska nu köpa en till (avslöjar ej märke) :angel: i dagarna om allt går som det skall... (auktion reds anm).
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Enda anledningen till att jag flippade lite för några månader sen handlade om att köpa drömbilen när jag flippat innan dess har jag helt enkelt inte varit fullt nöjd eller velat handla på mig något med bra mycket större budget än innan för ett enstaka objekt. När bilen kostade en bit över 250.000 så fick några Rollar maka på sig, dock behöll jag mina två favorit rollar och ska nu köpa en till (avslöjar ej märke) :angel: i dagarna om allt går som det skall... (auktion reds anm).
Ska tilläggas att jag inte gillar lån. Kontant eller inte alls....Såvida det inte handlar om en drömkåk då dvs.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Blev medlem här i november. Flippat fyra klockor sedan dess och ska nu köpa min fjärde om några minuter...

Jag är ung, fyllde 20 år i fredags. Så jag har turen att testa olika klockor. Jag har bland annat flippat min första Rolex, som jag sa att jag skulle behålla. Annat lockade dock - dinkan som jag ska hämta nu. Hoppas att jag inte drabbas av flippsjukan denna gång...
 

Chattras

Cartier
En annan aspekt är ju att så länge man inte förlorar pengar på att flippa en klocka så är detta ett bra sätt att prova på lite olika. Man bildar ju sig en helt annan uppfattning efter 1-2 veckor på handleden än efter 5 minuter hos en handlare. Det man trodde va en gral kanske inte alls känns bra i verkligheten.
 

KMS

Rolex
När man väl har hittat sin nivå pris/inriktning osv så hoppas jag att flippfrekvensen minskar men fram tills dess är väl risken att något ryker. Har nästan haft en hundraprocentig omsättning på ca 3 år. Men börjar känna att det är dags att fokusera på allvar.
 
Topp