• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fluororencens, Forforencens

Hej, jag är ny på detta forum och kan inte mycket om klockor ännu. Men ville bidra med insikter från ett enkelt försök.
Köpte en billig UV-lampa och gick omkring och lyste på allt möjligt. På min Vostok Expedition NorthPole 1 visade sig följande: Vid direktbestrålning med UV lyste siffrorna och indikatorer grönt, samt visare blåvitt. Stängde jag av UV-lampan efterlyste allt i samma gröna nyans. Detta är fosforescens, alltså förmågan att "lagra" ljus. Det blåvita skenet från visarna som upphör direkt med avstängning av UV är fluorescens. Denna process omvandlar UV ljus till synligt ljus. Så visarna är belagda med substans som uppvisar både fosforescens och fluorescens medan siffrorna och indikatorerna har bara fosforescens.
Min Certina 1888 har samma beteende. Där tillkommer en sak: efterlysningstiden för indikatorerna är mycket kortare än för visarna. Dessa verkar vara tillverkade efter olika recept. Jag kan skicka bilder men det är mycket svårt att få detta på bild eftersom min kamera är väldig känslig för UV.
Skulle vara nice att höra era iaktagelserna. En UV-lampa kostar som en mellanbra flaska vin.

Tillbaka
Topp