• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Flyga hem till Sverige med begagnad Rolex köpt utomlands utan kvitto.

Hej,

Jag har varit bosatt utomlands i över 10 år och ska snart åka hem till Sverige på min årliga “return home” semester. Jag köpte just en “ny” Rolex Submariner 126610LN begagnat (den köptes från Rolex den 17e juni och jag köpte den sedan av en återförsäljare den 26e juni - fast det är mindre intressant). Eftersom de säljs begagnat baserat på marknadspris så fick jag inget kvitto, men jag fick ett extra garantikort av försäljaren (som skyddar mig mot kopior etc).

Då jag snart ska hem på semester så undrar jag om risker med att flyga hem med klockan. Jag har läst i media att kriminella gäng har fått klockor beslagtagna och eftersom jag inte har något kvitto så är det något som oroar mig. Jag har dock box och alla andra papper som kommer med klockan. Jag vill dock inte flyga hem med dem pga eventuell skatt, då jag inte tänkt att lämna klockan i Sverige.

Vad föreslår ni att jag ska göra? Flyga hem med klockan på armen, men utan kvitto eller box (kan ju dock fota allt), eller är det bättre att lämna kvar den i Taiwan där jag är bosatt?

Tack på förhand!

Synnerligen underligt att du inte fick kvitto.

Vill du utav någon anledning inte ha ett,eller varför insisterade du inte på att få ett om det nu spelar dig såpass stor roll att du gör en tråd.

Taiwan är inget efterblivet U-land.
Gå tillbaka till butiken och be om en kvitto kopia.

Har du ett belastningsregister som är mer än fortkörningsböter? Att du ens tror att detta är ett problem gör i alla fall mig fundersam. Jag har likt alla andra klocksnackare turistat runt i världen med klocka på armen utan att ens funderar en enda sekund på om land XYZ ska beslagta min klocka? Varför ska det vara annorlunda när du är på semester i Sverige? Eller har du med dig box och cert för att du egentligen ska kombinera ”pleasure” med ”business” och kränga klockan i Sverige?

Flyg hem med klockan på armen. Såvida du inte har skulder el. dylikt så borde ju inte det vara något problem. Tycker också det låter underligt att du inte fick kvitto? Förstår inte kopplingen att den är köpt begagnat och att du således inte får kvitto pga något marknadspris? Något har du ju betalat och det är ju det kvittot påvisar. Om summan för den modellen diffar om en månad eller två spelar väl ingen roll?

Jag har flygit hem med klocka på mig och tre i handbagaget utan frågor. Samt flugit överallt och mycket med dyr klocka på mig utan frågor. Du kan vara lugn om du inte som ovan är kriminell eller eftersökt.

Jag har flygit hem med klocka på mig och tre i handbagaget utan frågor. Samt flugit överallt och mycket med dyr klocka på mig utan frågor. Du kan vara lugn om du inte som ovan är kriminell eller eftersökt.
”Enda gången” det kan bli problem är om man reser in/ut ur Schweiz med många klockor utan att förtulla dem, särskilt när det pågår klockmässor. -Kan man styrka ägandet med tidigare foton brukar det vara lugnt, undantaget Schweiz som kan vara galna.

Synnerligen underligt att du inte fick kvitto.

Vill du utav någon anledning inte ha ett,eller varför insisterade du inte på att få ett om det nu spelar dig såpass stor roll att du gör en tråd.

Taiwan är inget efterblivet U-land.
Gå tillbaka till butiken och be om en kvitto kopia.
Hej,

Tack för svar.

Jag insisterade på att få kvitto men fick till svar att man inte får det för använda Rolex, men att jag har ett garantikort till affären med pris etc. Jag antar att det är affärers sätt att undvika skatt, och då affären mer eller mindre var genomförd så tänkte jag att ett kvitto antagligen inte är “så viktigt” då jag ändå tänkt bära klockan dagligen.

Är du kriminell och har skulder hos kronofogden?
Hej,

Nej och nej.

Hej,

Tack för svar.

Jag insisterade på att få kvitto men fick till svar att man inte får det för använda Rolex, men att jag har ett garantikort till affären med pris etc. Jag antar att det är affärers sätt att undvika skatt, och då affären mer eller mindre var genomförd så tänkte jag att ett kvitto antagligen inte är “så viktigt” då jag ändå tänkt bära klockan dagligen.
Trams.

Har du ett belastningsregister som är mer än fortkörningsböter? Att du ens tror att detta är ett problem gör i alla fall mig fundersam. Jag har likt alla andra klocksnackare turistat runt i världen med klocka på armen utan att ens funderar en enda sekund på om land XYZ ska beslagta min klocka? Varför ska det vara annorlunda när du är på semester i Sverige? Eller har du med dig box och cert för att du egentligen ska kombinera ”pleasure” med ”business” och kränga klockan i Sverige?
Hej,
Den enda anledningen är att jag läst att kriminella har fått klockor och guld beslagtagna. Nu i efterhand slog det mig att jag inte har något bevis på att jag köpt klockan och tänkte därför fråga om det är jag som gör en höna av en fjäder.
Det låter lovande att du och andra flyger runt med klockor utan problem. Jag tar självklart inte med mig boxen, men funderade på att ta med cert ifall det kan gynna bevis om att det inte handlar om stöldgods. Men det verkar nog dumt då.
Jag har inte tänkt att sälja klockan då jag betalade ett pris likt vad de går för hemma i Sverige. Även här ökar de i värde jämfört med det från AD.

Tack för ditt konstruktiva svar.

Är du skriven utomlands och på besök i Sverige ska det ju inte förtullas precis som om du turistar i vilket land som helst. Bor själv utomlands och besöker Sverige då och då men har aldrig haft en tanke på att ta med box, cert och kvitto

Flyg hem med klockan på armen. Såvida du inte har skulder el. dylikt så borde ju inte det vara något problem. Tycker också det låter underligt att du inte fick kvitto? Förstår inte kopplingen att den är köpt begagnat och att du således inte får kvitto pga något marknadspris? Något har du ju betalat och det är ju det kvittot påvisar. Om summan för den modellen diffar om en månad eller två spelar väl ingen roll?
Hej,

Tack för svar!

Ja, även jag tycker det är synnerligen märkvärdigt att jag inte fick något kvitto. Dock så vet jag att andrahandsmarknaden för både bilar och lyxvaror (samt byggnadsindustrin) fortfarande är “fishy” i Taiwan, även fast det är ett i-land.

Summan jag betalade är ca 12% över marknadspris och jag tror att det är ett sätt för återförsäljare att undvika skatt. Inget jag tycker är rätt, men det är deras sak. Jag tänkte inte så mycket på att kvitto är ett måste då jag fick ett garantikort från affären (kan kalla det internt kvitto).

Tänkte bara kolla ifall kvitto krävs vid inresa till Sverige då det eventuellt skulle vara svårt att påvisa att jag tänkt flyga tillbaka till Taiwan med klockan när jag anländer.

Då flyger jag nog med klockan på armen och slutar oroa mig :)

Hej,

Tack, det låter lovande!

Nej, jag är inte kriminell eller eftersökt. Då ska det nog gå fint att resa med den på mig.

Skall man dock inte deklarera varor när de garanterat överstiger ett värde av 10.000 USD? Nu hamnar väl min klocka på gränsen då den är använd, men tänkte när du rest med ett flertal klockor. Det är dock en annan fråga.

”Enda gången” det kan bli problem är om man reser in/ut ur Schweiz med många klockor utan att förtulla dem, särskilt när det pågår klockmässor. -Kan man styrka ägandet med tidigare foton brukar det vara lugnt, undantaget Schweiz som kan vara galna.
Hej,

Tack för svar!

Då mitt företag i Taiwan har huvudkontor i Schweiz så kan det nog hända i framtiden (affärsresor). Då kanske det är bättre att lämna klockan hemma på sådana resor. Bra att Schweiz har bättre kontroll idag då de tidigare accepterat synnerligen smutsiga pengar.

Hej,

Tack, det låter lovande!

Nej, jag är inte kriminell eller eftersökt. Då ska det nog gå fint att resa med den på mig.

Skall man dock inte deklarera varor när de garanterat överstiger ett värde av 10.000 USD? Nu hamnar väl min klocka på gränsen då den är använd, men tänkte när du rest med ett flertal klockor. Det är dock en annan fråga.

Endast kontanter eller varor som är ämnade att sälja/gåva. Personliga tillhörigheter deklareras inte.
Undantag i Ryssland där du deklarerar det du tar ut ur landet och kommer tillbaka med.

Hej,

Tack, det låter lovande!

Aldrig tänkt på att ens deklarera vad jag bär/redan äger men kanske gjort fel.

Edit: SWC förtydligade.

Senast ändrad:
Endast kontanter eller varor som är ämnade att sälja/gåva. Personliga tillhörigheter deklareras inte.
Undantag i Ryssland där du deklarerar det du tar ut ur landet och kommer tillbaka med.
Okej, tack.
Då lärde jag mig något nytt. Trodde det gällde alla varor.

Aldrig tänkt på att ens deklarera vad jag bär/redan äger men kanske gjort fel.
Verkar enligt ovan svarare som om man endast behöver deklarera kontanter eller varor man tänkt sälja.

Jag känner inte till alla regler (heller) efter att inte bott i Sverige på +10 år och det var därför jag startade tråden. Vill inte göra fel eller få oväntade problem helt enkelt.

Har rest i stora delar av världen med fina klockor, aldrig några problem. Men de som sköter sig och ser propra ut råkar sällan ut för problem

Dåså.

Vad är ditt problem med att få ut ett (kopia)kvitto?
Du har ju knappast betalat med kontanter.
Som jag skrivit ovan så ges kvitto sällan (aldrig) vid denna typ av affärer. Likt ett köp på en nattmarknad eller av en bil så ges inte “traditionella kvitton”.

Affären som köper och säljer lyxklockor i Taipei tar endast kontanter och ger inga kvitton, och den är välbesökt och har funnits i ca 15år.

Trevlig attityd, inte....
Jaså?

Vad tycker du är otrevligt med att be butiken om en kvittokopia om jag som kund behöver ett ?
Du handlar själv 100K+ SEK varor med kontanter?
Om inte behöver du ju knappast butiken, om denna är ovillig,för att få ett "kvitto" från din kreditkortsfaktura
Där står ju vilken butik du besökt samt vad du betalat.

Tillbaka
Topp