• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Flyga med radioaktiv klocka?

Spindel

KS vulkanolog på Island
Detta kanske är en puckad fråga men vågar jag flyga med min mögliga vintage Tissot med radiumtavla?

Då det är ett arvegods är jag livrädd att de ska ta den ifrån mig för att den är radioaktiv :p

Eller kan man gissa att strålningsdoserna är så låga så det ej ger utslag på röntgen eller i bågen?
 

JayJay

Rolex
Har du någonsin hört talas om någon som blivit av med sin klocka av det skälet? Inte det... då kan du nog vara lugn som en filbunke ;)

Ha en trevlig flygtur!
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Har du någonsin hört talas om någon som blivit av med sin klocka av det skälet? Inte det... då kan du nog vara lugn som en filbunke ;)

Ha en trevlig flygtur!

Har överhuvudtaget inte hört om så många som har klockor med radiumtavlor nuförtiden ;)

Jag tänkte att de kan ha blivit jobbigare på den punkten efter 2001 :p
 

Huntsman

Omega
Kan garantera att en klocka med radiumtavla utgör inga som helst problem i säkerhetskontrollen. Jobbar i den branschen sedan många år.:)

Det händer att en del inte vill skicka sina klockor genom röntgenmaskinerna eller detektorbågarna men dessa är heeelt ofarliga för både mekaniska & batteridrivna ur.
Som jämförelse så utsätts man för lika mycket strålning på en 10-timmars flygresa på 10 000 m som man skulle hoppa in & åka på en genomlysning, (OBS att detta förstås ej är tillåtet:D ) i en konventionell handbagageröntgen som används på de flesta flygplatser.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Som jämförelse så utsätts man för lika mycket strålning på en 10-timmars flygresa på 10 000 m som man skulle hoppa in & åka på en genomlysning, (OBS att detta förstås ej är tillåtet:D ) i en konventionell handbagageröntgen som används på de flesta flygplatser.

Hehe strålningen i så låga nivåer är jag inte ett dugg rädd för, irriterar mig mer på att gemeneman verkar ha en fobisk rädsla för radioaktivitet (givetvis inte ofarligt men långt ifrån det domedagsbudskap som ständigt skanderas)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kan garantera att en klocka med radiumtavla utgör inga som helst problem i säkerhetskontrollen. Jobbar i den branschen sedan många år.:)

Det händer att en del inte vill skicka sina klockor genom röntgenmaskinerna eller detektorbågarna men dessa är heeelt ofarliga för både mekaniska & batteridrivna ur.
Som jämförelse så utsätts man för lika mycket strålning på en 10-timmars flygresa på 10 000 m som man skulle hoppa in & åka på en genomlysning, (OBS att detta förstås ej är tillåtet:D ) i en konventionell handbagageröntgen som används på de flesta flygplatser.
Jag vet att folk har fastnat pga armbandsurets radioaktivitet... Dock var det gamla Panerais.
 

Huntsman

Omega
Mig veterligen så har ingen stoppats i Sverige de senaste åren på gr.av sin klocka men kommer det något märkt med symbol för radioaktivitet så kan det nog bli problem, såvida man inte klassar det som Dangerous goods & skickar det enligt gällande regelverk...

Ett betydligt värre tecken är om kontrollanten tar av sin egen klocka & börjar prata om en djupsökning. :nailbiting:

:D
 
Mig veterligen så har ingen stoppats i Sverige de senaste åren på gr.av sin klocka men kommer det något märkt med symbol för radioaktivitet så kan det nog bli problem, såvida man inte klassar det som Dangerous goods & skickar det enligt gällande regelverk...

Ett betydligt värre tecken är om kontrollanten tar av sin egen klocka & börjar prata om en djupsökning. :nailbiting:

:D


och sen tar han på sig en gummihandske :facepalm:
 

Laplander

Rolex
(klipp)
Det händer att en del inte vill skicka sina klockor genom röntgenmaskinerna eller detektorbågarna men dessa är heeelt ofarliga för både mekaniska & batteridrivna ur.
(klipp)
Ingen risk således att ett mekaniskt ut kan bli magnetiserat när man skickar det genom säkerhetskontrollen väldigt många gånger? (Alltså genom röntgenmaskinen)
Tänkte om det är dags för en IWC Ingeniur snart... :D
 
Topp