• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Flytande sekundvisare? Seiko Spring Drive vs två ETA 4Hz verk

Chrisse

Patek
2-Faktor
En liten video som visar flytet i en Spring Drive driven klocka jämfört med två andra icke kronografer.

Concord har ett Sobros verk, baserat på ETA 2892, denna flyter ändå rätt bra trots att det är en 8-tickare
Sinn är ett standard ETA 2824 (har jag för mig), detta också en 8-tickare.

Sen skall ju nämnas att väldigt många mekaniska klockor även jobbar under lägre frekvens, vilket gör sekundvisaren ännu mer "nervös" (hackig)

Ber om ursäkt för den bristande kvaliteten på videon, photobucket ville jag skulle komprimera massvis


 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Tapatalkare får anv. denna länk

Se youtube-klipp längre ned

Edit: verkar funka sådär.. får kolla på det sen
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Har du kollat in deras Hi beat, 9S85-kalibern som jobbar i 36 000 bph/10 tick i sekunden..? Otroligt coola dom också :)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Har du kollat in deras Hi beat, 9S85-kalibern som jobbar i 36 000 bph/10 tick i sekunden..? Otroligt coola dom också :)

Bara sett den på video.
Har ögonen på en SBGM029, men kan inte riktigt slå till, måste sälja nått först. Har min SS på annons, går den slår jag till direkt.

Sålde en Tag Grand Carrera Calibre 36 tidigare i år, den jobbade med i 36000 vph, läckert bara lyssna på den :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Bara sett den på video.
Har ögonen på en SBGM029, men kan inte riktigt slå till, måste sälja nått först. Har min SS på annons, går den slår jag till direkt.

Sålde en Tag Grand Carrera Calibre 36 tidigare i år, den jobbade med i 36000 vph, läckert bada lyssna på den :)
SBGM029 är löjligt läcker!! den skulle jag definitivt inte gråta över att ha i mina ägo.
 
Kul att se, men vem behöer sekundvisare ;)

8B99DF4F-4889-438F-A7F2-8ADC2A816417-305-00000021A7DC94FA_zpsd39a82f6.jpg
 

TKVF

Panerai
Finns det klockor som tillverkats med högre än 36000 vph? Verkar ju som att de flesta ligger på 28´.
 

TKVF

Panerai
Oj då. Då går det att ta och mäta hundradelar med den, för jag antar att den hade kronograf. Är det så att även sekundvisaren flyter på med 100 tick per sekund? I realitetetn blir det ju helt flytande i så fall.
 

Isodor

Audemars
Chrisse,

Det är väl deras utvecklade kronografer som tickar så snabbt, mikrogrinder och allt de heter, dock är basverket inte så frekvent, utan tror ofta de har ETA-verk eller annat.. Man ska nog hålla detta isär, om jag inte missuppfattat allt.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Chrisse,

Det är väl deras utvecklade kronografer som tickar så snabbt, mikrogrinder och allt de heter, dock är basverket inte så frekvent, utan tror ofta de har ETA-verk eller annat.. Man ska nog hålla detta isär, om jag inte missuppfattat allt.


Riktigt, dock börjar de komma ifrån det iom sitt 1887 verk (Seiko-lånad teknologi)
 

_jonte

Patek
Grymt coola Tag-klockor! Liiiite synd att det endast är kronografmodulen som tickar så fort.
Tyckte mina två 36000'are var smootha (båda från '69), tills jag såg dessa och främst då din Spring-Drive Chrisse. :D
2013-04-30135928.jpg

2013-03-15094721.jpg
 
Topp